Läser ni e-böcker?
Läser ni e-böcker och brukar ni låna dem på bibblan? De är slut med det nu om ni inte står ut med att läsa dem på mobilen.
Det har kommit ett EU-direktiv som gör att epub kommer att försvinna och Adobe DRM kommer att bytas ut mot det nyare Readium LCP (DRM är alltså "skyddet" som gör att böckerna inte kan läsas av obehöriga). Vad det blir för format istället för epub har jag inte hittat nån uppgift på.
Summa summarum kommer böckerna bara att kunna laddas ner med bibliotekens app Biblio och det finns ingen möjlighet att föra över dem till läsplatta eller dator. Pja, föra över dem kan man väl med visst besvär, men de kommer då att vara krypterade på andra enheter.
En del bibliotek har redan börjat, t.ex. Dalabiblioteken. De har än så länge ebup, men i Biblio förvandlas de till att ha fasta radbrydningar, textstorleken kan inte ändras och zoomar man in hamnar text utanför skärmen… Jag tror det var senast i juni i år som detta ska vara genomfört i hela EU.
Det finns dock några få läsplattor med Android OS som man kan installera Biblio på. Men jag tror att man även då blir tvungen att läsa böckerna i Biblio-appen och har alltså ingen kontoll över textstorlek, typsnitt och annat som man är van.
Det värsta är att detta görs av tillgänglighetsskäl. Det är tydligen så att epub inte funkar med text-to-speech. Viket är konstigt då det bara är en bunt zippade HTML och CSS filer, precis som websidor består av. Har väl att göra med tolkarna kanske.
Jag har väldigt svårt att förstå hur det ökar tillgängligheten att seende istället får ett helvete att läsa eböcker från biblioteket. Jag kommer absolut inte att att stå ut med att läsa på mobilen.
Även om det mot förmodan kommer att funka att läsa "utanför" Biblio på läsplattor är jag inte jättesugen på att köpa en ny då jag ganska nyligen köpte den jag har nu. Inte vill jag välja platta utifrån det enda kriteriet att den ska kunna köra Biblio heller.
Mitt alternativ blir då att återgå till att låna pappersböcker. Eftersom jag ibland har svårt att gå längre sträckor och även värk i händer o.s.v. som kan göra det jobbigt att hålla tunga böcker (man vill ju ligga och läsa!) så innebär även detta minsakad tillgänglighet för mig och säkert för många andra också. Bl.a. människor med nedsatt syn. Mycket bättre att kunna reglera textstorleken på plattan än att sitta och läsa med förstoringsglas, eller hur?
Det borde väl inte vara jättesvårt att konvertera böckerna till både det nya formatet och epub, så man hade låntagarna kunnatt välja det som passar dem bäst. DET hade varit tillgänglighet!
Till detta kan man lägga att man på sistone har börjat oroa sig för att skolbarn hellre lyssnar på böcker än läser dem och detta påverkar tydligen läsförståelse och annat negativt. Det här lär ju inte bidra till en lösning på det problemet heller.
Accessibility my ass! Jag är så ledsen över detta. E-böckerna från bibblan har varit min räddning under perioder då jag mått sämre än jag gör nu. 😭👺
P.S. Jodå, jag är medveten om att det finns ljudböcker. Men för mig är det en helt annan grej. Jag vill läsa, inte lyssna.
- Redigerat 2025-01-18 09:02 av hemul
#0 suck …
Bra och viktigt inlägg om denna förändring!
Det är ingen som verkar glad åt detta så det är outgrundligt varför så mycket resurser läggs på system som ingen verkar vilja ha eller vara hjälpta av, i varje fall inte till rimlig insats.
Det är sorgligt detta … 😢
Vad säger personalen på ditt bibliotek? Det är bra om de får in synpunkter.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#1: Personalen på biblioteken är inte heller glada för detta nya system. Men enligt biblio så är det ju så få som lånar ebup så det inte är värt att ändra på… typ… (läste på deras hemsida förut om anledningarna).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Så jättetråkigt! Jag som älskar att läsa e-böcker just därför att det går att ändra textstorlek m m och jag läser bara på min iPad. Skulle aldrig läsa en e-bok på mobilen. Mobilen använder jag för att lyssna på böcker.
/Désirée
Jag använder nya Biblio på min iPad. Fungerar riktigt bra. Enkelt att ändra textstorlek och andra funktioner.
Enda nackdelen är att "mitt" bibliotek är lite väl snåla med hur många böcker man får låna per månad. 😊
#2 Jag har också hört att personalen inte är så glad åt det nya systemet … Jag tänkte bara att det är bra om låntagarna säger vad de tycker.
Ändringar som inte är till det bättre känns så frustrerande för alla.
Tack för info! Jag har läst lite om detta men har inte varit så insatt eller läst på då jag sällan läser e-böcker. Föredrar att låna fysiska böcker men förstår så klart att det här blir extra jobbigt för er som inte har möjlighet att springa till biblioteket hur som helst. Och verkligen helt absurt, att syftet är att öka tillgänglighet.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Det är tillgänglighetsdirektivet som här avses och i längden kommer det att förbättra elektroniska tjänster inte tvärtom.
Det är dessutom fler som har tillgång till de vanliga plattorna än läsplattor.
Misstänker att detta direktiv varit känt sedan länge och att det är tillverkarna av läsplattor som är problemet eftersom de använder en teknik som inte är kompatibel.
Lite surt att alltid skylla på EU.
https://www.mfd.se/utgangspunkter/tillganglighet/eus-tillganglighetsdirektiv/
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2025-01-18 11:22 av Pyttelite
Bara ett förtydligande EU-beslutet om lagen togs 2019 och innan dessa har ärendet stötts och blötts så företagen har haft rimlig tid till anpassning - men det innebär naturligtvis att dessa företag behöver göra en egensatsning.
#0: Jag förstår dig och håller med om att det är en tråkig utveckling som kanske blir bra om många år… men nu sabbar det för många.
Men varför övergå till pappersböcker, med de bekymmer du nämner? Man kan fortfarande köpa e-böcker billigare än pappersböcker.
Inte billigare ä att låna förstås.
Tycker din ide att kunna välja mellan formaten hade varit bäst. <3
Nä. Det är just det. Det är inte billigare än att låna. 😉
Jag har köpt mycket böcker i mina dar, men föredrar faktiskt plattan numera. Numera köper jag bara enstaka fackböcker, inte romaner. Händer att jag laddar ner böcker som jag äger därför att jag föredrar att läsa på plattan. Men jag skulle inte köpa e-böcker, då jag tycker de är alldeles för dyra jämfört med pappersböcker. Tänk så många kostnader som sparas in.
Det sjuka är ju att de gör det av tillgänglighetssjäl. Hur kan att förstöra för många vara tillgängligt? Om man vill eller måste lyssna, så finns ju redan ljudböcker. Men jag fattar, jag tycker inte om ljudböcker bl.a. för att det blir lite av en tolkning. En elektronisk röst blir väl mer pang på.
Precis. När man har texten digitalt kan det ju inte vara något jättejobb att få den till två format istället för ett.
#10: Jag förstår. :)
Jag köper en hel del e-böcker till min läsplatta, finns många prisvärda, särskilt på engelska. Försöker komma ifrån amazons ekosystem (gillar inte hur de kan radera böcker jag köpt på min e-läsare, tex, eller hur de agerar som företag) men bokus och kobo har en hel del också. :)
Gillar att läsa på e-bläck skärm, men inte alls på datorskärm.
Pappersböcker har ju sin charm också, det är väl mest pris, leveranstid och förvaring som gör att jag vänder mig till e-bok… men köper ibland second hand.
#0 Jag hittar inget om att Overdrive och Libby också kommer ändra system. Om det är så så kanske bibliotek i närliggande kommun använder de systemen så kanske du kan få ett lånekort där.
"I'm too old for this shit."
- Redigerat 2025-01-18 16:21 av Syntium
Vilken tur att jag fortfarande är storkonsument av bibliotekens "pappersböcker" 🤗
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#12 Misstänker att det kanske är så. Har läst att folk har problem med amerikanska bokhandlar och prenumerationstjänster. USA är inte EU, men det tyder väl på att det är nåt allomfattande på gång. Så det är mycket möjligt att köpta eböcker kommer att gå över till det nya formatet också, vilket det nu blir. Blir det PDF eller nåt annat med hårda radbrydningar kräks jag.
Adobe DRM är väldigt lätt att pilla bort så man kan flytta böckerna som man vill. Det är inte ens olagligt i USA, så länge man äger boken och inte distribuerar den. Vet inte hur det är här, men säkerligen inte lagligt på böcker från bibblan ivf. Det har kommit metoder för Readium också, men det kräver nån slags kod som man tydligen får när man köper böcker i Amerikat. Nån sån får man nog inte på bibblan.
Tycker det är skamligt. Biblotekens syfte är ju inte att pusha folk att köpa böcker. Tvärtom, de är till för att ALLA ska ha möjlighet att läsa, utan kostnad. Funkar ju fint…
- Redigerat 2025-01-21 16:22 av hemul
#14: Problemet är att böckerna inte är gratis - författarna ska oxå få ta del av en summa - alla författare är inte best sellers - de ska oxå få betalt för sina verk.
#14: Vad jag förstått det kommer det nya systemet även gälla köpebäcker (I princip alla nyprodicerade böcker) så kommer bara vara äldre böcker (och redan ägda böcker) som fortfarande kommer gå att använda äldre läsplattor till.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
En anekdot.. När iPaden lanserades så byggde jag en app som hette e-biblioteket. Skälet till det var att jag var så frustrerad över att elib, som skötte bibliotekens lån av e-böcker, hade en sajt som inte var anpassad för mobiler och surfplattor och var helt värdelös att använda. Detta är alltså långt före Biblio ens föddes.
Det min app gjorde var att låna boken åt dig, med hjälp av ditt lånekort. Ditt lånekort sparades aldrig på någon server, bara lokalt i appen. Så jag kände aldrig till dina uppgifter.
När du lånade en bok gick appen själv magiskt igenom alla steg som behövdes och laddade ner boken så du kunde öppna den i Bluefire Reader, som var appen som gällde för att läsa DRM-skyddade böcker då.
Användarna älskade hur enkelt det var att hitta och låna e-böcker.
VD:n på elib gillade också appen. Några som däremot inte gillade appen var biblioteken. Elib hade fått många klagomål på att appen fanns och att det gick att göra som min app gjorde.
När jag hade ett möte med Elib så frågade jag mer ingående varför biblioteken inte tyckte om den. Skälet jag fick kommer jag aldrig glömma.
**Biblioteken var upprörda för att appen gjorde det för lätt att låna böcker. **
Om det är några som skulle gilla att det var låg friktion för att läsa mer, borde det väl vara biblioteken tänkte jag. Men nej. Dom var förbannade på att det gick så lätt.
Det slutade med att dom tvingade mig att lägga ner appen.
Sedan dess har jag förlorat respekten för bibliotek som läs-främjande företeelse.
Mvh // Johan
#17: Vilken otroligt märklig motivering av biblioteket. Hur tänkte de? Varför ville de inte att det skulle bli enkelt för användare? Det om något skulle uppskattas tänker jag.
#18: Jag tolkade det lite som att dom kände att deras roll blev hotat.
Och kanske att jag rent teoretiskt hade kunnat göra oetiska saker med lånekorten, typ börja logga vad folk lånat etc. Men det var ju enkelt att visa att det inte gjordes.
Även om inte Biblio är så bra som man önskar, gör den ändå precis det jag kände behov av att ha när jag byggde e-biblioteket. Så just nu gör det inte så mycket. Men då var det irriterande.
Mvh // Johan
#19: Aha, så det var där som skon klämde. Det låter förresten som en jättebra app.
#17 "Biblioteken var upprörda för att appen gjorde det för lätt att låna böcker."
Det tvivlar jag på, i alla fall att det är en officiell ståndpunkt eller om det rör sig om en missuppfattning. Eller handlar om något annat.
Bibliotekens roll är att stödja läsande och väldigt mycket mer. Lånar människor mer böcker är det givetvis bra och något som stödjer det goda syftet.
Appen låter klart intressant.
#20: Ja, den blev rätt bra. Hade som målsättning att det skulle vara enklare att låna lagligt på biblioteket, än piratkopiera.
#21: Det var argumentet jag fick från företaget som hanterade (nästan) alla biblioteks utlåning av e-böcker.
Detta var i samma veva som det var mycket skriverier om att stor del bibliotekens budget för inköp av böcker kunde ätas upp av en riktigt populär e-bok, t ex Zlatans biografi. Biblioteken betalade (då, vet inte om det blivit bättre), per utlåning, inte en engångssumma för att köpa in boken. För populära mycket kunde det bli väldigt dyrt för dom.
Det blev med andra ord även en form av ekonomiskt hot mot dom, om det var för många som lånade e-böcker. I det kontextet blir en app som gör det superenkelt mer hotfullt.
Mvh // Johan
#22 Att det där med "ekonomi" låter i och för sig inte alls orimligt tyvärr.
Det är så mycket som bara handlar om pengar, pengar och mer pengar numera … "Upphandlingar" hit och dit och mycket som inte fungerar som det ska.
Låna ut e-böcker har de förstås inget emot i sig, men sedan är det om det ligger pengar någonstans …
#23: Jag tror iofs att e-böcker kan ha en hotande effekt på deras yrkesroll. Nu tror jag aldrig det skulle ske att 100 % av läsandet går mot e-böcker, men om vi leker med tanken att det skulle bli så i tre sekunder…
Det finns ingen anledning att gå till biblioteket för att låna en e-bok. Utan besökare till det fysiska biblioteket finns det inget skäl att hyra lokalen, betala lönen, etc.
Jag kan förstå att den oron fanns när e-böckerna började ta fart.
Jag tror dock att det blir mer som kassapersonal vs självskanning på ICA. Visst försvinner en del av butiksyrket, men jag tror kanske mer det skiftar att dessa människor gör andra saker i butiken, än att dom helt försvinner.
Bibliotekerie-rollen hade nog följt samma resa.
Men nu verkar det mer som att människor faktiskt tycker mycket mer om den taktila fysiska känslan med en bok, än e-bok.
Själv är jag tvärtom. Jag tycker mer om e-boken för att jag kan ha med mig flera böcker utan att väskan blir tyngre. Jag kan välja storlek på texten själv.
Det jag helst skulle se för e-böcker nu, är att man kan låta en bra talsyntes läsa upp den som en ljudbok, samt att jag kunde ha typ ChatGPT inbyggt, så jag kunde ställa frågor om det jag läser direkt till boken.
Mvh // Johan
#24 "Jag tror iofs att e-böcker kan ha en hotande effekt på deras yrkesroll."
Det tror jag däremot inte på, alls. Är det inte en lite gammeldags syn på bibliotekarien som någon som står bakom disken och förmanar om böckerna? 🙂 Någon oro för e-böcker har jag aldrig hört i sammanhanget. Biblioteken är glada för allt som lånas ut. På utlåningen bygger dess existens, tyvärr, när allt ska omräknas i siffror och kulturens roll verkar vara alltför lätt att skära ner på.
Numera försöker biblioteken ändå, spara in på personal och väldigt många går över till s.k. Mer-Öppet och självscanning. T.o.m skolklasser går in när det inte finns personal närvarande.
Sedan är den utbildade bibliotekarien så mycket mer än någon som "bara" lånar ut böcker, men det är lite en annan diskussion.
Det bästa med e-böcker tycker jag är att man "slipper" biblioteket.
Man måste inte ställa sig i kö och vänta flera veckor/månader på en nyutkommen och populär bok.
Man måste inte ta sig till biblioteket för att hämta och lämna inom en viss tid. (För min del 5 mil tur och retur.)
Inga tunga böcker att släpa på.
Men visst finns nackdelar också. Utbudet på Biblio kunde varit större tex.
Läste här ovan att jag skrivit att "biblioteken är lite väl snåla med hur många e-böcker man får låna per månad."
Det har jag löst nu genom att skaffa lånekort även i grannkommunen. 😉
- Redigerat 2025-08-08 11:11 av Caeli
Är det inte en lite gammeldags syn på bibliotekarien som någon som står bakom disken och förmanar om böckerna?
Nej, det är inte det jag tänker på alls. Det var länge sedan jag behövde deras hjälp för att faktiskt låna boken. Det är typ självskanning där också.
Det jag syftar på är att det dom faktiskt gör, helt och hållet bygger på den fysiska platsen och att människor är där. I en hypotetisk värld där folk till allra största del föredrog e-böcker, blir den fysiska platsen irrelevant för att låna böcker.
I ett sådant scenario kanske bibliotek förvandlas mer till ett kulturcentra mer än ett ställe där man lånar böcker. Det är det ju delvis redan.
I en värld där boklånen är digitala, kanske bibliotekarien skulle göra ännu större nytta på TikTok, Instagram eller andra digitala mötesplatser. Vissa gör ju redan det.
Mvh // Johan
Nej, jag har aldrig läst eller lånat någon e-bok. Har inga apparater för sådant. Vill ha riktiga böcker att läsa och vet knappt vad det är för något en gång.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#28: Eftersom du kan skriva på iFokus så har du faktiskt en apparat för det. :)
Men upplevelsen blir bäst på en riktig läsplatta eller surfplatta. Jag läser mest på iPad, men har också Storytels läsplatta.
e-ink-skärmarna som riktiga läsplattor använder är oerhört behagliga att läsa på. Och drar enbart batteri när man byter sida.
Men folk verkar gilla det taktila med böcker mer än jag förväntat mig.
Mvh // Johan