Bokcirkel iFokus

Bokcirkel

Etikettallmänna-frågor
Läst 404 ggr
Loris M
2016-07-05 22:26
1

E-böcker

Jag kom precis på att jag tog för givet att det är "vanliga" böcker vi ska läsa. E-böcker har jag jättesvårt för och har nog tagit för givet att vi inte ska läsa sådana. Men hur tänker ni? 

Jag vet inte heller om alla E-böcker finns i pappersform också. ☺️Ni ser, ni får nog hjälpa mig här. Jag har testat en enda E-bok och insåg att det är inget för mig. Jag störde mig på rösten och kunde inte koncentrera mig på handlingen. Jag tänkte på vem uppläsaren var, vad han hade för liv, jobb, varför han valde att läsa upp böcker… 🤦‍♂️

Men det är inte bara det. Att läsa en bok är för mig en upplevelse och en mysig egen stund helt enkelt. Då vill jag sitta bekvämt i soffan med en kopp kaffe och läsa och bläddra i boken.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Tarotstollan
2016-07-05 22:36
2

Det måste vara riktiga böcker i papper som man kan bläddra fram och tillbaka i. Det är vad jag kallar böcker!😎

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
2016-07-05 22:43
1

Bra! Då har du hamnat rätt. 😎😃

vendelay
2016-07-05 23:10
3

Talböcker är jättebra om en har dyslexi. E-böcker kan vara bra om en ska resa bort länge. Jag föredrar fysiska böcker, jag vill bläddra och lukta i dem och ja, hålla i dem!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Angelfish
2016-07-06 09:03
1

TS Det är skillnad på e-böcker och tal-böcker.

Jag gillar inte tal-böcker, har försökt att lyssna på dom men dom enda jag har orkat lyssna på är Harry Potter böckerna på engelska (som läses av Stephen Fry) och jag har inte kommit igenom bok 5 än eftersom jag inte gillar hur han läser Tonks.

Däremot älskar jag e-böcker. Jag har hundratals böcker i "Mitt Bibliotek" (det är vad jag kallar min e-läsare) och jag kan ta med den överallt, vilket är speciellt perfekt när jag är ute och reser eftersom jag både läser ganska fort och brukar för det mesta läsa mer än en bok åt gången, den är lätt och perfekt att hålla i när jag ligger och läser i sängen, jag kan ändra storleken, och fonten, på texten vilket jag älskar (t.ex. behöver jag en större text för att kunna se när jag sitter och läser än när jag ligger och läser), man kan ha hur många böcker som helst utan att hela lägenheten översvämmas av böcker mm mm.

Visst, jag har hundratals fysiska böcker också och jag älskar att hålla i en fysisk bok men jag har i stort sett slutat köpa fysiska böcker och köper bara e-böcker nu.

Loris M
2016-07-06 09:07
0

#4 Just det. Jag tänkte nog på talböcker. Det är de jag testat och inte e-böcker. Tack för att du uppmärksammat mig på det. 🙂

Angelfish
2016-07-06 09:12
1

#5 Lätt att göra fel.  🌺

[Jennah]
2016-07-06 11:52
2

Jag lyssnar på ungefär hälften av de böcker jag läser varje år. Detta för att jag använder Storytel (det är som netflix, fast med e-böcker och ljudböcker) och har ett jobb där jag kan lyssna på min betalda arbetstid samtidigt som jag jobbar. Är det inte underbart? Har precis hört klart hela Twilight-serien på så vis.

Har haft seriösa problem med att lyssna på folk. Allt jag hörde när folk pratade en längre stund eller, huja, läste upp något, gick in genom ena örat och ut genom andra. Det innebar att de första ljudböckerna jag hörde bestod av:

1. Lyssna två minuter

2. Spola tillbaka 1 minut

3. Vakna efter en halvtimme utan att inse när jag somnat eller när jag slutade lyssna

Så det har varit skitbra som träning för mig. Nu är jag liksom ett riktigt pro på att lyssna, oh yeah  8)