Andra böcker vi läser
Den förra tråden blev lång och låstes.
Här kan vi fortsätta tipsa om böcker vi läser utöver bokcirkeln.
Förra tråden här:
https://bokcirkel.ifokus.se/discussion/1481410/andra-bocker-vi-laser
bild från pixabay.com
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2024-05-24 10:08 av Magi-cat
- Redigerat 2024-05-25 07:17 av Loris M
Jag vill gärna tipsa om "Genom blå hagar" av den irländska författarinnan Claire Keegan.
Enastående bra skriven med ett poetiskt språk i de korta novellerna. Vackert, sorgligt, tänkvärt, mänskligt …
https://www.manadensbok.se/bocker/romaner/genom-bla-hagar-claire-keegan/
- Redigerat 2024-05-24 10:12 av Magi-cat
Tack Magi-cat, för nya tråden och för tips. 🤗
Jag ska nåla den här tråden och ta bort nålningen på den förra.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
I hjärtat av Ådala/ Åsa Liabäck
Uppläsare : Anja Lundqvist
Feelgod
Det kändes plötsligt som om det var en sommar fylld av möjligheter. Som om vad som helst skulle kunna hända. Trettio femåriga Anna har precis kommit ut på andra sidan ett kraschat förhållande när hon köper en kolonilott i Ådala, utmed Stångån i Linköping.
Hon är ensam, men vill komma på fötter igen. Stoppa ner händerna i jorden och hitta ny mening. I koloniområdet finns även den gamla livsnjutaren Ragnar, som har koll på allt som händer i stugorna.
Trädgårds polisen Rigmor som gör livet svårare för alla. Medelålders Margareta som plötsligt blivit kär igen. Och 24-åriga Stephanie som behöver fly från sina föräldrar. Medan blommor och grönsaker växer fram börjar känslorna spira i Ådala. Oväntad vänskap, svek och hemligheter. Det blir en sommar att minnas …
En underbar bok , det finns 4 st . .
Nr 2 - Längtan över Ådala
Nr 3- Medan snön faller i Ådala
Nr 4 - Som en vind genom Ådala
HH 🙂
Den här boken har jag inte stiftat närmare bekantskap med själv, den kanske kan vara ett boktips?
Ulrika Lagerlöf: Blekjorden
Boken är andra delen i romansviten Timmerfolk.
"Året är 1949 när Siv återvänder till skogshuggarkojan i Västerbottens inland. Hemmalivet är ensamt och stillastående – i kojan möter hon Märta, en ung, sprudlande kocka med stark livslust och integritet. Det som börjar i motvilja växer till en oväntad vänskap som får Siv att ifrågasätta sitt eget sätt att leva. Men gamla hemligheter lurar i skuggorna och hotar att förändra allt.
Parallellt i nutiden kämpar Eva med sin tonårsson Vilgot, vars miljöengagemang drar in dem båda i en konflikt om skog, identitet och tillhörighet. Genom ett arv från det förflutna tvingas Eva omvärdera sin egen roll – som förälder, dotter och människa."
- Redigerat 2025-05-01 09:15 av Magi-cat
Har precis avslutat denna boken, en mycket obehaglig men angelägen bok som alla borde läsa.
Ändå känns det bara som att det är ett skrap på ytan hon beskriver.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Har precis avslutat: "PMS-kossan" av Jonna Lundell.
https://www.adlibris.com/sv/bok/jonna-lundell-pms-kossan-9789177796930
- Redigerat 2025-06-26 21:27 av Tarotstollan
Nu har jag inte läst något skönlitterärt enbart för nöjes skull på väldigt länge! Ibland blir det så …
Nu, i värmen, funderar jag på att läsa något väldigt lätt och förhoppningsvis roligt. 🙂 Vad tror ni om den här?
"Till dig som tagit min tvättid
Av: Lidbeck, Cecilia
/…/
Betty råkar somna ifrån tvätten i tvättstugan. När hon kommer ner ligger där en arg lapp och Betty bestämmer sig för att svara. En brevväxling tar fart. Men vem är Bettys fiende i tvättstugan? Till DIG som tagit min tvättid är en bok full av fart och skruvad humor."
#7: Den låter kul. 😀
Jag sitter och läser en bok som jag köpte på Arlanda och den lämnar mycket att önska.
När jag reser brukar jag alltid ta med en bok men den här gången, när jag skulle flyga i 2 timmar, glömde jag bort det, så jag kände mig tvungen att köpa en bok på Arlanda. Den heter "Himlen är en plats på jorden" av Christoffer Holst och jag har ca 50 sidor kvar. Det känns inte så lyckat när en ung kille skriver om två kvinnor i pensionsåldern. Dialoger känns inte äkta på något sätt.
#8 "Det känns inte så lyckat när en ung kille skriver om två kvinnor i pensionsåldern." 😀
Nej,. inte särskilt, men man vet ju aldrig i förväg. 🙂
Den författaren verkar ha producerat ganska många böcker …
Just nu läser jag "Färskt vatten till blommorna" av Valérie Perrin. Den har hyllats rätt mycket och är översatt till mer än 30 språk. Någon som läst den?
Nej, jag har inte läst den men jag har hennes bok "Tre", har inte läst den heller, ännu!
Även hennes nästa bok "Glömda om söndagen" verkar bra.
Kanske köper båda böckerna så småningom, den nya har inte kommit ut i pocket ännu.
Jag har så många böcker igång samtidigt men det blir inte så mycket läst åt gången. Kanske bara några sidor om dagen och ibland inte ens det.
#11: Jag brukar ha perioder när jag läser mer och då läser jag en bok på en vecka eller två. Blir det utdraget, att jag läser någon sida här och någon sida där, så tappar jag lätt intresse och glömmer bort vad jag läst.
Vilken är den nya som inte kommit i pocket?
- Redigerat 2025-08-08 06:31 av Loris M
#12. Denna:
https://www.adlibris.com/sv/bok/glomda-om-sondagen-9789152785690
Såg också att en fjärde bok är på gång: "Kära faster".
- Redigerat 2025-08-08 07:19 av Tarotstollan
Ok, tack! Då får vi vänta på pocket.
Jag läste en intervju med henne igår. Hon har inte skrivit så mycket och lev författare rätt sent i livet. De här tre böckerna är de enda hon skrivit vad jag förstår.
#14. Det är intressant att läsa om författarna själva och vad de tycker om sig själva och sitt skrivande.
Ibland är det mer intressant än vad deras böcker är!😄
Haha, ja, så kan det vara ibland. 😃
Jag tycker också att det är intressant att läsa om författarna. Ofta skriver de om hur de fick idéer till sina böcker och hur mycket av det som står i böckerna är självbiografiskt.
#10 "Färskt vatten …" har jag läst. Vad tycker du om den? Jag hade nästan för mig vi haft den som Månadens Bok, men så verkar inte vara fallet. 🙂
Jag blev inte särskilt förtjust i den. Den har ju fått mycket lovord dock, så den kanske bara inte var riktigt rätt för mig, just då.
#17: Har du? Då får vi diskutera den när jag läst den färdigt. 🙂 Jag är på s. 80 så jag har inte hunnit så långt, men i början (typ de första 50 sidor) hade jag så svårt för den för det var så många namn och så mycket att hålla reda på. Jag gillar inte sådant, när läsandet blir ansträngt och man kämpar med att hålla tråden.
Jag var också nästan hundra på att vi haft den som månadens bok och gjorde en sökning. 😃
Jag såg på en sida på FB att åsikter var helt skilda. En del hyllar den, andra menar att den är rätt kass. Lite som med "Ett litet liv" och många andra böcker som blir uppmärksammade i medier. Den boken har jag börjat läsa hur många gånger som helst och gett upp sen. Men någon gång ska jag härda ut och läsa den också.
- Redigerat 2025-08-08 11:16 av Loris M
#18 Jaså du gjorde också sökning? 😀
Nej, jag hade snarare lite svårt för den och förstod inte riktigt varför den blivit så hyllad. Nu var det ett tag sedan, men en kvarvarande känsla är att den var splittrad, inte riktigt hängde ihop och man inte förstod riktigt vad den gick ut på. på något sätt. Ingen som jag skulle ta tag i igen.
Nun har jag läst ut den. På ett sätt är den bra, det finns en bra historia som steg för steg avslöjas. Den är spännande. Men jag håller med dig Magi-cat att den är för splittrad och bitvis blir det svårt att hänga med. Man förflyttas hela tiden fram och tillbaka i tiden och som om inte det var nog så är det flera personer som gör det. Många gånger kan man läsa en hel sida eller mer i början av att kapitel utan att fatta vem det handlar om.
Men, det absolut sämsta är kvinnosyn. Jag blev förfärad över hur en av huvudpersonerna beter sig mot kvinnor och det verkar som att det är helt okej. Man hittar orsaker, försöker förstå. Det var det som jag störde mig mest på och fattar inte hur de som hyllar den kan bortse från det.
Håller med!!!
Sedan var det också olika språklig kvalitet på olika avsnitt, tyckte jag. Som om den bitvis var nästan … ihoprafsad.
Men det allvarliga är naturligtvis det du visar på där. Ruskigt, utan att det egentligen framgår.
Ja, helt obehagligt. Och sen en del saker fattade jag inte varför hon skrev om, alla människor som begravdes med datum, år, deras anhöriga… utan att det någonsin hade något betydelse för läsaren egentligen, men det vet man ju inte i förväg och tänker att man kanske måste försöka lägga till minne alla namn och personer. Hur som, jag kommer inte att köpa hennes andra två böcker.
Det hade kunnat varit en jättebra bok om hon inte gjort alla de här grejer som vi radat upp.
Precis. Vi instämmer kort sagt inte i hyllningarna. 🙂
Tack för recensionen, då skall jag inte göra mig någon brådska med att läsa den.
Har så mycket annat jag håller på med, bl.a. en "snuskis" med Science Fiktion cyborgs, en deckare av Mari Jungstedt och en biografi om Yoko Ono.
#10:
Ok, nej , har inte läst/ lyssnat på den. La den i min bokhylla, den vill jag gärna lyssna på sen. 😀👌📙
HH 🙂
Den här nyutkomna boken måste man ju läsa!
Författare: Ulf Danielsson (som är min stora favorit) och Björn Ranelid (om vilken jag inte kan säga detsamma) har givit ut en bok tillsammans:
"Människan är ett mirakel".
"Vad händer när en av Sveriges främsta fysiker, Ulf Danielsson, och den folkkäre författaren och poeten Björn Ranelid möts i en bok? Resultatet är Människan är ett mirakel, en oväntad och personlig dialog om livets stora frågor.
Med lika delar vetenskaplig skärpa och poetisk känslighet utforskar Danielsson och Ranelid människans existens, universums uppkomst, etik och moral, samt språkets och vetenskapens roll i vår förståelse av verkligheten. Det är en bok som inte bara korsar gränser mellan vetenskap och litteratur utan också bygger en bro mellan två till synes skilda världar.
Människan är ett mirakel är inte en debatt utan en gemensam upptäcktsresa, där läsaren bjuds in att följa två unika tänkare i ett nyfiket samtal som låter fysikens gåtor möta litteraturens kraft."
https://www.bokus.com/bok/9789189960558/manniskan-ar-ett-mirakel/?
#26: Intressant kombo av författare. 🙂
Jag har beställt och fått hem fyra böcker av Kristin Hannah.
- Den frusna trädgården
- Himmel över Alaska
- Näktergalen
- De fyra vindarna
De två första har jag redan läst men kände att jag ville äga dem och ha dem i min bokhylla, speciellt den första. De två andra har jag inte läst och ser fram emot att göra det.
#27 Verkligen intressant och oväntad kombo av författare! 😁 Jag tror inte det fanns på kartan ens för någon av dem att de skulle samarbeta och så tätt dessutom. Få se vad jag tycker om boken sedan…
#27 Kristin Hannah är en så fin författare! Den frusna trädgården är en favorit för mig, de andra ska jag gärna läsa någon gång.
.
Just nu håller jag på med Bo Carpelan: Blad ur höstens arkiv.
#8, #9
Jag köper inte så mycket böcker längre försöker istället att ge bort så många som möjligt. Jag har ändå alldeles för många hyllmeter böcker kvar.
Det nya systemet med lån från biblioteket älskar jag. Tänk så många böcker jag kan ta del av alldeles gratis.
Köpte dock två böcker till jul varav en var av Christoffer Holst "Månsken och mozzarella". Den fångade mig inte. Jag har skummat lite här och där men orkade inte läsa den ordentligt. Den ger jag bort kanske finns det någon annan som gillar den.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#31: Då är det inte bara jag. Jag gillade inte alls hans sätt att skriva.
Jag köper inte heller böcker så ofta, men ibland kan jag köpa vissa böcker av författare som jag uppskattar, som Kristin Hannah som jag skriver om i #27. Oftast går det flera år innan jag köper en bok, för jag tycker också om att låna på biblioteket.
Har ni läst Väninnorna på Nordiska Kompaniet av Ruth Kvarnström-Jones?
Årets mest utlånade skönlitterära bok!
(Jag har inte läst den, men kanske ska göra det snart.)
https://www.sverigesradio.se/artikel/har-ar-arets-mest-utlanade-biblioteksbocker-ar-det-sant
- Redigerat 2025-12-31 09:19 av Magi-cat
#33: Jag har inte läst den och inte heller hört talas om den. Och jag tror inte att jag har läst något av den författare. Har du?
#34 Nej, inte läst jag heller och kände inte till något speciellt, alls. Jag blev lite förvånad när jag såg att denna bok var den mest utlånade. 😃
#33. Jag har sett bild och recension på den boken men den verkar inte vara något för mig.
Just nu är jag alldeles uppfylld av en vacker och underbar bok jag just läst:
"Bokhandeln under körsbärsträdet" av Takuya Asakura.
Den handlar om betydelsen av böcker och fantasi, att litteratur kan skapa mirakel. Helst i sällskap av en katt förstås … 🐱 (I "verklighet" eller "fantasi", allt är möjligt. Vad är väl tid? En paradox …?)
Jag har lärt mig ordet "kattlimpa" på japanska (kobako-zuwari) och det känns som om allt är möjligt och jag kommer att betrakta blommande körsbärsträd med en annan känsla än förut., liknande vad? Vördnad kanske. Hopp.
"När körsbärsträden blommar visar sig bokhandeln som förändrar liv ?
Tillsammans med sin kloka katt Kobako väntar Sakura på själar i behov av tröst och läkning. Deras bokhandel visar sig bara under den flyktiga körsbärsblomningen, och omgivna av skira kronblad och den lugnande doften av nybryggt kaffe hjälper de sina gäster att konfrontera det som gör ont. Alla har de förts dit av en bok som bygger en bro mellan då och nu - en berättelse som leder dem mot förståelse och försoning. Med hjälp av litteraturens kraft finner de en väg ur sorgen och får förnyat hopp.
Bokhandeln under körsbärsträdet är en varm och mysig hyllning till litteraturen och dess helande kraft, perfekt för dig som älskar Innan kaffet kallnat, Det du söker finns på biblioteket och Mina dagar i Morisakis bokhandel.
"En varm och stillsam roman som hyllar böckers helande förmåga." ICA-kuriren
"Takuya Asakura har skrivit ett mästerverk, ord räcker inte till för att berätta hur sagolikt vacker Bokhandeln under körsbärsträdet är." @Iminbokylla"
https://www.bokus.com/bok/9789177192978/bokhandeln-under-korsbarstradet/
#33:
Tack snälla för tipset. Denna ska jag lyssna på, den verkar intressant. 😃👍📕🥰🌹
HH 🙂
#37. Låter som en bok jag skulle behöva läsa.