Appar för att dokumentera det man läst
Undrar om någon här använder appar för att dokumentera böcker de lyssnar på eller läser?
Vilken?
Gillar du den?
Kostar den?
Möjliga syften:
- Hålla reda på vad man läst
- Få mer info kring vad för typ av böcker man gillar
- Kunna följa och kommentera sin egna läsning
- Hålla reda på böcker för att kunna ge tips/minnas tydligt vad man tyckte om innehållet
Själv har jag börjat testa "StoryGraph". Där kan man lägga till böcker man vill läsa, lägga in hur långt man läst samt lägga till kommentarer (man själv anger vilken sida).
Sedan finns naturligtvis massa betalfunktioner.
Jag tycker det är lite överdrivet komplicerat att kommentera boken, men annars gillar jag appen. Det är skönt att kunna följa min läsning och lägga till korta kommentarer. Det har redan hjälpt mig att enkelt hitta tillbaka till avsnitt som jag använt som exempel i olika sammanhang (saker som när någon mördas, en ny karraktär, när någon information delas, eller liknande).
Det är en lyx att med modern teknologi ha möjligheten att se tillbaka år senare och se hur man upplevt en bok. Naturligtvis går det även på papper men i en app har man en översikt, det tar mindre plats, och man kan söka efter böcker man läst enkelt och snabbt.
Om denna app är bästa alternativet? Antagligen inte, så det vore kul att se vad ni använder!
MVH Alva <3
Jag har använt GoodReads sedan 2015 för att registrar böcker jag läst främst för att jag glömmer bort vad böckerna jag läst heter och då är det enkelt att kolla upp dem innan jag råkar påbörja en bok jag redan läst tidigare.
Är dock inte så förtjust i mobilappen så kör mest från datorn (då har man lite mer funktioner och lättare att navigera).
Tror det är storygraph jag blivit rekommenderad att byta till (av olika anledningar) men har inte orkat ta tag i det och vad jag förstått så kommer inte kategorierna man valt för böckerna alltid exporteras som tänkt och har läst allt för många böcker sen jag börja med goodreads för att manuellt orka fixa det (sen är jag alldeles för energisparande just nu för att orka lära mig navigera en ny app/sida).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: Precis, GoodReads har fått lite kritik (pga lite draman i bakgrunden framförallt, inget app-funktions relaterat), därför avstod jag från den.
MVH Alva <3
#2: Det är ju en av anledningarna varför jag fundera på en flytt och hade jag inte redan använt sidan så himla länge och haft mer än 5000 böcker registrerade hade jag gjort det. Men just nu känns det som det blir för mycket jobb som skulle stjäla energi jag behöver för annat så jag håller mig kvar (men gör inte mycket mer än registrera böcker jag läst/läst om eller avbrutit (dnf) och lägga till kategorier så jag tror mig ha bättre chans att hitta tillbaka till dem för min egna skull. Rankar dem aldrig och skriver aldrig några kommentarer).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu