Bokcirkel iFokus

Bokcirkel

Etikettallmänna-frågor
Läst 583 ggr
Loris M
0

Lättläst på engelska

Jag undrar om någon kan rekommendera en lättläst skönlitterär bok på engelska?

Jag väljer aldrig böcker på en engelska, eftersom jag upplever att jag inte är så jätteduktig på engelska. Men enda sättet att bli duktigare är att läsa (och prata förstås). Jag ska åka på semester om ett par dagar och har tänkt låna en bok att ta med. Har fått tipset av en vän att Jojo Moyes skriver väldigt lättlästa böcker. Men hennes bok "Me before you" är utlånad såg jag nu och det är 4 reservationer, så ingen idé att vänta på den.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

[Jennah]
1

Ett annat tips är ju också att se filmer/tv-serier antingen med engelsk text eller helt utan. Så har jag tränat, då det är ett lättare steg ifall man tycker det är svårt att läsa böcker på ett annat språk. Me Before You har jag läst på svenska och det är mestadels en underbar bok (förutom någon dum kommentar. OCH en lika underbar film förresten).

Okej, nu till tips. Pretty Little Liars, det är en bokserie som är lättläst på engelska. Dessutom fantastiskt spännande, en "ungdomsthriller" skulle jag våga kalla det. Men den är så mycket mer, så väldigt mycket mer.

Loris M
0

#1 Åh tack!! 🌺Visste inte att Pretty little liars (serien) bygger på en bok. Den ska jag absolut kolla upp. Jag tittar sällan på TV men just den har jag fastnat för och tittar gärna. 

Jag läser en hel del engelska texter men det är mest forskning så det är nästan ett helt annat språk. Men jag får sällan tillfälle att träna på (prata eller läsa) vanlig engelska. Brukar faktiskt titta på Hem till gården eller Emmerdale just för att få höra vanliga fraser och lyssna helt enkelt utan att läsa översättning.

[Jennah]
0

#2 Det gör den faktiskt, men trots den väldigt populära tv-serien så har bara ett fåtal av böckerna översatts till svenska, så engelska är vad som gäller om man vill läsa den. Det absolut roligaste med bokserien är att det är inte samma A. Vem det är vet inte jag själv heller, har inte kommit så långt. Anledningen till att de bytte i tv-serien var ju för att ingen alls skulle kunna veta vem A var. Det är alltså många markanta skillnader i story-linen.

Wow, imponerande att kunna läsa forsknings-texter, då måste du ju vara duktig i alla fall. Jag har inte tänkt på att man kanske missar lite av vardagsspråket då. Hoppas du får en skitkul semester ;)

Loris M
1

#3 Fast jag vet inte om det är mycket att skryta om (forskningstexter). Det är mitt fackspråk (pedagogik och specialpedagogik) och många begrepp är rätt så lika på båda språken. Men det blir ju också samma och återkommande begrepp som florerar i vetenskapliga artiklar. Så man lär sig. 

Tack! Jag har redan bestämt att det ska bli en "skitkul" semester. 😃