Diskussion - Poirots Jul
Nu gĂ„r det bra att diskutera Poirots Jul. đ Skriv helt fritt vad ni tycker om boken. Vad det nĂ„gon av er som anade nĂ„gon gĂ„ng under lĂ€sning vem om var mördaren? Inte jag. Det var vĂ€ldigt överraskande nĂ€r Poirot avslöjade vem mördaren var.
Jag har vĂ€ntat lĂ€nge pĂ„ min bok dĂ„ den var utlĂ„nad och jag har fĂ„tt den först för fyra dagar sedan. DĂ€rför trodde jag aldrig att jag skulle hinna lĂ€sa ut den eller kunna delta i diskussioner redan nu. Men jag hade sĂ„ fel. Det tog drygt ett dygn att lĂ€sa ut boken. đNĂ€r jag vĂ€l började lĂ€sa den sĂ„ kunde jag inte sluta.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Jag hÄller fortfarande pÄ och lÀser den men jag gillar Agatha Christies böcker och har lÀst de flesta av dem Ätminstone en gÄng. Nu Àr det dock mÄnga Är sedan jag lÀste nÄgon och nu kommer jag ihÄg vad det var jag var sÄ irriterad pÄ redan dÄ nÀr jag började lÀsa dem för över 30 Är sedan.
Jag vill ha ett personregister pĂ„ de som medverkar i boken!đ€
Jag kommer ihÄg att det fanns i nÄgon enstaka bok men inte denna förvisso! Jag lÀser nÄgra sidor Ät gÄngen och hinner glömma bort vem som Àr vem i historien bara pÄ nÄgon timma! Det gör ju att jag inte kan ta in hela historien och fÄ det att flyta framÄt.
Enstaka situationer ser jag som rörliga bilder framför mig, sÄ den har tydligen filmats och sÀnts pÄ tv vid nÄgot tillfÀlle.
Kommer ihĂ„g att jag redan dĂ„ för lĂ€nge sedan försökte komma pĂ„ "vem som gjorde det" men jag har alltid varit dĂ„lig pĂ„ att komma ihĂ„g detaljer och det som jag trodde var viktigt, visade sig i slutĂ€ndan inte ens betyda nĂ„gonting!đ
SĂ„ jag skall lĂ€sa fĂ€rdigt den sĂ„ fort jag hinner och jag misstĂ€nker att jag vet vad som hĂ€nde, om det Ă€r det som jag sett pĂ„ tv!đ
IgÄr gjorde jag ingenting och blev inte klar, sÄ jag fortsÀtter idag!
Ja, ett personregister vore nice. đ€
Jag har ocksÄ jÀttesvÄrt för namn och att hÄlla reda pÄ vem som Àr vem speciellt om jag lÀgger ifrÄn mig boken i nÄgon dag. Men i den hÀr boken gick det skapligt, för jag lÀste den pÄ knappt tvÄ dagar. Sen Àr hon vÀldigt systematisk Agatha, och börjar boken med att beskriva alla personer och vad de gör och tÀnker nÀr de fÄr brevet frÄn Simeon. Först de tvÄ som Äker tÄg sedan alla bröder och deras fruar i tur och ordning. Och till slut polis-folket.
Jag gillade boken i varje fall och tyckte att det var spÀnnande att följa utvecklingen nÀr de försökte lösa mordet.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Jag tyckte boken var helt ok, inte superbra men lÀsvÀrd. Troligen kommer jag inte att lÀsa fler av henne som det kÀnns idag i alla fall.
Ăven jag har svĂ„rt att hĂ„lla isĂ€r karaktĂ€rerna, speciellt eftersom de varvar med att sĂ€ga förnamnet och bara efternamnet beroende pĂ„ hur de kĂ€nner varandra.
Jag tycker dock att han som spelar Poirot i filmerna gör ett bra jobb för jag sÄg honom framför mig hela tiden. Hans smile och hans förtjusning över fina klÀder och mustascher :) .
Mördaren var verkligen en överraskning, som det alltid Àr tycker jag. Jag tror alltid att det Àr nÄgon annan :P . Men sÄdana hÀr böcker gör i alla fall sÄ jag försöker extra mycket att ta in detaljer, tÀnka till och försöka hitta mördaren. Mer Àn i andra typer av deckare. Men som för dig Tarotstollan sÄ tror Àven jag att vissa detaljer Àr viktiga som sen inte betydde nÄgot alls. Hon Àr duktig pÄ att skriva helt klart!
#3. Ja, skÄdespelaren David Suchet som har spelat Poirot mest Àr den jag ser framför mig i böckerna ocksÄ. Tycker att det bÄde Àr roande och hjÀlpande nÀr man kan ha det och utgÄ frÄn hur Poirot beter sig i böckerna, det blir en mer levande bild frÄn boken dÄ tycker jag.
IgÄr gjorde jag ingenting och blev inte klar, sÄ jag fortsÀtter idag!