Bokcirkel iFokus

Bokcirkel

Etikett: mÄnadens-bok
LĂ€st 548 ggr
Loris M
1

Diskussion - Bridget Jones Baby

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag slarvat lite. đŸ˜ŠHĂ€r kommer diskussionstrĂ„den för Bridget Jones Baby av Helen Fielding,  med en dags försening. Har du lĂ€st boken? Vad tyckte du?

(Bild frÄn Pixabay)

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Magi-cat
1

Jag har lĂ€st den. đŸ˜Ž Ă…terkommer. đŸ™‚

"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
💓 SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
1

#1 Oj, vilken snabb respons! đŸ™‚ Jag mĂ„ste erkĂ€nna att jag inte hunnit. Denna mĂ„nad har det varit sĂ„ mycket att jag varit tvungen att pĂ„minna mig om att andas, sĂ„ lĂ€sa böcker har jag inte kunnat unna mig, tyvĂ€rr.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Magi-cat
1

#2 Inte lĂ€tt att hinna alla gĂ„nger
.đŸ€—

TvĂ€rtom för mig, har varit dĂ€ckad och mellan varven lĂ€st lite annan typ av böcker Ă€n jag gör annars. đŸ™‚

Tarotstollan
2

Jag har lĂ€st den!👍
SmÄrolig och kul, det kÀnns nÀstan som att den skrevs direkt för filmduken dÄ scener Àr beskrivna sÄ att man kan se dem framför sig direkt. Inte för att jag sett filmen och vet om det stÀmmer..
Ibland kÀndes den nÀstan överdrivet barnsligt och beskrivet som om det handlade om en tonÄrstjej och inte en tjej runt 30, det stör mig rÀtt mycket.
SprĂ„ket kort och enkelt.  De fĂ„ samtal hon har med sin pappa Ă€r de som berör mig mest.

IgÄr gjorde jag ingenting och blev inte klar, sÄ jag fortsÀtter idag!

Magi-cat
3

"ljuvligaste lilla bokstycke jag lÀst pÄ lÀnge, "briljant, oemotstÄndlig", Àr nÄgra av kommentarerna pÄ insidan av omslaget

Jag grep mig verket an fast besluten att lĂ€sa den vĂ€lvilligt. Jag skrattade mĂ„nga gĂ„nger, sĂ€rskilt Ă„t den drĂ„pliga scenen pĂ„ slutet nĂ€r den blivande pappan kĂ„nkar Bridget som snart ska föda  fram till förlossningskliniken för att det inte gick att fĂ„ tag pĂ„ taxi. (Det Ă€r hĂ„rt för gravida vĂ€lbestĂ€llda kvinnor Ă€ven i London.) PĂ„ det sĂ€ttet fyller den sin funktion som underhĂ„llningslitteratur.

Dagboksformen Àr fyndig och gör boken synnerligen lÀttlÀst. I det hÀr fallet skriver hon ocksÄ riktat till sitt barn att lÀsa nÀr han vÀxt upp, vilket Àr ett smart grepp.
Det Ă€r roligt att lĂ€sa en roman dĂ€r SMS-trafiken speglar dagens verklighet och vedermödor ("JÄVLA DANIEL SVARA INTE") för att inte tala om mass-SMS som i fyllan och villan kommer fel och framför allt aldrig borde skrivits. Tacksamt, drĂ„pligt, kul.

Jag försökte att inte reagera pÄ ytligheten i det myckna bruket av alkohol och sex, gÀrna i kombination. FjÀskande för drottningar och (den inbillade) vikten av att förhÄlla sig till samhÀllets grÀdda och glam, förlegade vÀrderingar . (Hur bara orkar de?)
(HÄller med Tarotstollan om att samtalen med pappsen gÄr mer pÄ djupet och vi anar förnuft och vÀrme dÀr. Samt lite Marks tal i kyrkan.)

HÀr finns förstÄs ocksÄ sympati för Bridget och den situation hon hamnat i och hennes lÀngtan efter nÄgot mer Àn ytan, efter ett barn och att gÄ vidare.

Hur som helst, roligt, lÀttsamt, pÄ sina stÀllen fascinerande, men efterlÀmnar inte den dÀr kÀnslan som riktigt bra böcker som griper tag i en gör.

[NeferNefer]
1

Jag mĂ„ste erkĂ€nna att jag sĂ„g filmen innan jag lĂ€ste boken, pĂ„ ett flyg, och utan ljud. Den Ă€r förmodligen roligare med ljud och/eller textning, vissa scener var bara konstiga och fanns inte med i boken. 

Jag Àlskar böckerna om Bridget Jones, jag Àlskar Mad about the boy som utspelar sig senare Àn den hÀr, men den hÀr kÀndes vÀldigt platt och det var inte sÄ mÄnga roligheter hÀr. Det mesta kÀndes ÄteranvÀnt. Gör om, gör rÀtt, hade jag sagt om jag var redaktören.

Magi-cat
1

#6 Jag har inte lĂ€st de andra böckerna. (eller sett filmerna) đŸ™‚

Det lÀr dröja lÀnge innan jag gör det.