Diskussion - Hunger: historien om min kropp
Dags att diskutera Hunger av Roxane Gay. đ
Vad tyckte ni om boken?
Jag Àr inte riktigt klar Àn, har ca 80 sidor kvar men jag kan sÀga att jag Àr imponerad över att man kan skriva sÄ mycket om sitt förhÄllande till sin egen kropp och alla situationer i vardagen dÀr hon kÀnner att hon inte duger och dÀr hon stÀndigt blir pÄmind om att vÀrlden inte Àr snÀll mot överviktiga. Som hon skrev: "Ju större man blir desto mindre plats förvÀntas man ta". Det Àr rÀtt sÄ hemskt egentligen men det ligger mycket i det hon sÀger.
Hur vÄra konstiga ideal om kvinnokroppar genomsyrar allt blev jag ocksÄ pÄmind om nÀr jag letade efter en bild till det hÀr inlÀgget. Jag ville ha en bild pÄ en normal kvinnokropp som inte ser ut som en fotomodell. Letade pÄ Pixabay dÀr jag hÀmtar alla mina bilder och hur jag Àn försökte skriva sökorden sÄ kom inte nÄgra bilder pÄ normala kvinnokroppar utan bara sexiga bilder pÄ kvinnor som var supersmala och vackra. Hur mÄnga ser ut sÄ egentligen? Helt sjukt.
Jag Äterkommer nÀr jag lÀst klart.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Jag har heller inte lÀst fÀrdigt den Àn.
IgÄr gjorde jag ingenting och blev inte klar, sÄ jag fortsÀtter idag!
Nu har jag lÀst fÀrdigt den och det var verkligen en resa!
Roxane beskriver det mesta in i detalj om vilket helvete hon har gÄtt igenom och fortfarande kÀmpar med.
Hon Àr 1.90 m lÄng och vÀger en bra bit över 200 kg!
Som kvinna passar hon ju dÄ inte in i den s.k. "perfekta vÀrld" dÀr omgivningen och skönhetsideal styr och bestÀmmer hur vi skall se ut.
Som 12 Ärig blev hon vÄldtagen dels av killen hon var kÀr i men ocksÄ ett killgÀng som han kÀnde, Roxane vet inte ens idag hur mÄnga de var.
Efter det sÄ dog hon invÀrtes och eftersom hon inte vÄgade berÀtta vad som hÀnt för nÄgon, sÄ var hon ju tvungen att fÄ ut skrÀcken, rÀdslan och Àcklet för det hon hade varit utsatt för pÄ nÄgot sÀtt och dÄ blev maten hennes tröst.
Hon Ät och Ät och Ät och trodde pÄ det viset att hon skulle kunna skydda sig sjÀlv genom att bli fet och osynlig i vÀrlden. SÀrskilt dÄ osynlig och oattraktiv för mÀn, eftersom feta kvinnor varken syns eller Àr attraktiva sexuellt enligt henne.
Hon beskriver allt sÄ rakt pÄ, att jag ibland eller oftast tycker det verkar som att hon stÄr pÄ utsidan och tittar pÄ sig sjÀlv.
Hon skriver om före och efter och det Àr naket, utlÀmnande, iskallt, tÄrfyllt, pinsamt och skamligt allt det hon berÀttar om hur hon uppfattar sig sjÀlv.
Hon berÀttar om mÀnniskors nyfikenhet, stirrande, hur oförskÀmda de kan vara, medlidandet och Àven Àckel frÄn folk hon kommer i kontakt med.
Ibland kÀndes det som att hon har berÀttat det hÀr sÄ mÄnga gÄnger, att hon gÄr pÄ autopilot nÀr hon upprepade samma sak om och om igen.
TÀnkte ocksÄ pÄ det hon sa i början pÄ boken att "fina katolska flickor sysslar och tÀnker inte pÄ sÄdant hÀr". Funderar pÄ, om tyvÀrr Àven religionen styrde i detta fallet, att hon skÀmdes sÄ inför sina förÀldrar att hon inte vÄgade berÀtta vad som hÀnde.
Denna boken skakade verkligen om mig och jag tycker att alla borde lÀsa den!
Jag ger 4, 8 poÀng av 5 för denna boken.
Var det bara jag som lĂ€ste denna boken? Har för mig att det var flera som gjorde det och det vore kul att se vad ni tyckte om den!đ
Jag har lĂ€st den! đ
Och vad mĂ€rkligt! Jag trodde att jag redan skrivit om boken för jag vet att jag lĂ€st din kommentar. Var övertygad om att jag skrivit efter det. đ€Ș Eller sĂ„ har jag tĂ€nkt pĂ„ boken efter din kommentar men inte skrivit nĂ„got (vilket uppenbarligen verkar mer troligt đ).
Jag gillade den ocksÄ, Àven om jag har svÄrt för hennes sÀtt att skriva. SÄ korta kapitel och sÄ ostrukturerat. Men verkligen modigt av henne att skriva en sÄdan bok dÀr hon totalt utelÀmnar sig sjÀlv, sin kropp, upplevelser, sina mest dolda tankar. Speciellt med tanke pÄ att hon redan var en offentlig person och Àven med tanke pÄ att hon Àr professor och trÀffar studenter och kollegor som kanske lÀst boken.
Jag förstÄr verkligen hennes andra bok "I vilt tillstÄnd" mycket bÀttre nu. NÀr jag lÀste den och inte visste att författaren faktiskt blivit vÄldtagen som ung kommer jag ihÄg att jag chockades av brutaliteten nÀr hon beskrev vÄldtÀkter. Det var sÄ detaljerat och sÄ inne i huvudet pÄ nÄgon som blir vÄldtagen att jag kommer ihÄg att jag undrade om inte hon upplevt det pÄ riktigt. Det visste jag inte dÄ som sagt. Men intressant att hon hÀr i den hÀr boken knappt skriver nÄgot om sjÀlva vÄldtÀkten. Hon skriver att den hÀr boken var det svÄrast hon gjort och jag kan förstÄ det och jag undrar om det var lÀttare att skriva om vÄldtÀkter "I vilt tillstÄnd" eftersom hon gjorde sÄ att nÄgon annan, en fiktiv person fick uppleva det.
Jag tror ocksĂ„ att den dĂ€r tystheten inför sina förĂ€ldrar hĂ€nger ihop med hennes kristna tro. Att hon nĂ„gonstans inte kunde befria sig frĂ„n tanken att det var hennes fel. Och sĂ„ fruktansvĂ€rt att hon efter vĂ„ldtĂ€kten lĂ€t pojken fortsĂ€tta utnyttja henne. đ
Allt det hÀr med vikt och vÄrt besatthet av vÄra och andras kroppar⊠dÀr Àr boken viktig. Men Àven att nÄgon som Àr överviktig fÄr berÀtta in historia och hur det kÀnns att leva i en vÀrld dÀr vi hyllar smala, friska och vÀltrÀnade kroppar. NÀr vi lÀser om övervikt sÄ Àr det alltid framgÄngssagor av typen "Jag var överviktig men nu vÀger bara xx kilo och trÀnar o.s.v. ". MÄlet Àr ju alltid att vara smal, för det Àr det som Àr det rÀtta i samhÀllet. Jag gillar att hon börjar med att sÀga att sÀga nÄgot i stil med, det hÀr Àr ingen historia med bilder före och efter, jag Àr överviktig och det kommer jag alltid vara. Jag tror att det Àr svÄrt för nÄgon som inte Àr överviktig att helt sÀtta sin in i eller ens tÀnka pÄ hur jobbigt det mÄste kÀnnas för överviktiga.
Sedan tycker jag att det Àr intressant att hon gÄr upp i vikt allt mer och Àter mer sÄ fort hon börjar bli smalare. Det Àr rÀtt vanligt tror jag bland de som blivit utsatta för vÄldtÀkt, att man försöker sydda sig sjÀlv och sin kropp frÄn mÀn och göra sig sÄ oattraktiv som möjligt. Eller, jag ska inte sÀga att et Àr vanligt, men jag har lÀst om och hört mÄnga som blivit utsatta sÀga det.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Ja, detta Ă€r en bok med mĂ„nga bottnar. đ€
Jag reagerade ocksÄ pÄ att hon bara snuddar vid vÄldtÀkterna men som hon sÀger "hon vet inte hur mÄnga de var" pÄ ett annat stÀlle skriver hon "att hon vet inte allt eller inte villa komma ihÄg allt de gjorde med henne".
AlltsĂ„ tolkar jag det som att skrĂ€cken och skammen har gjort att hennes hjĂ€rna har lĂ„st in detta som hĂ€nde henne, vilket Ă€r mer Ă€n förstĂ„eligt.đą
FÄr det intrycket att hon egentligen inte pratat ut om det ordentligt med nÄgon psykolog och det Àr ju hennes beslut.
Men som sagt, en bok som berör pÄ djupet!