Bokcirkel iFokus

Bokcirkel

Etikettmånadens-bok
Läst 433 ggr
Loris M
2

Diskussion - Röd måne

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu går det bra att diskutera Röd måne. 🙂

Vad tyckte ni om boken? Bra? Mindre bra?

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Tarotstollan
3

Jag är kluven till denna boken!

När jag läste baksidestexten kom jag ihåg att jag hade läst om denna boken på en boksida någonstans redan när den kom ut och då hade jag tänkt att då skall jag inte läsa den.
Varför? Jo, denna personen hade skrivit något ungefär som "att hur mycket får man plagiera en annan bok innan det blir löjligt?"

Jag förstår nu vad den personen menade.

Denna boken är en utbroderad och mycket bra skriven historia som för mig är nästan den samma som de första  3 delarna av "Sagan om Isfolket" av Margit Sandemo. Andra namn och lite annat men grunden är den samma.

Hade jag inte läst Isfolket innan, hade jag uppskattat denna boken mycket mera än jag gör nu.
Skall ändå försöka hitta andra böcker av denna författarinna, då jag gillar det sättet hon skriver på.
Gillar också att det finns påhittade sekvenser med folk som har funnits i verkligheten och betytt något för vår historia.

Som det är nu, så ger jag 3½ i betyg!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2

Den åker med i semesterpackningen, är allt jag har att säga för tillfället. 😎

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1

Jag har börjat med Röd måne, och den verkar vara bra semesterläsning! 😊 Historiska ingredienser och läkekvinna, örter, vemod - och vidskepelse. Hur ska det gå för lilla Indra som hittades som spädbarn i ett vägskäl en magisk natt med röd måne?

Magi-cat
0

Mnjaä. Blääk. Jag fixar inte målande beskrivningar av piskade barn och halshuggna kvinnor, även om jag vet att häxförföljelserna var hemska.

Mer sånt och det får vara.

Tarotstollan
1

Tror nog att det bara var på ett ställe, det beskrevs på det viset.

Magi-cat
2

När jag nu har läst hela boken, så tycker jag att jag hade gott läsutbyte av den, särskilt som den slutade med romantik och harmoni efter alla hemskheter och komplikationer.

Nemert skriver bra och jag tycker hennes språk och stil passar bra för den tiden hon skriver om.
Det är intressant med den historiska beskrivningen och försöket att sätta sig in i hur det var att leva på den tiden när det var en enorm skillnad mellan adeln och "vanligt folk", i levnadssätt och rättsskipning och hur människorna då tänkte. 

Jag förstår också varför jag blivit rekommenderad att läsa den, eftersom en viktig ingrediens i boken är läkande örter. 🙂🌺

Tarotstollan, jag har inte läst Isfolket, men är det så stora likheter som du säger så är det ju ett minus.

Nemert skriver i ett efterord att hon fick som en vision av Indra och var bara tvungen att skriva historien om henne.

Tarotstollan
0

#6. Det gällde "bara" de 3 första delarna, de andra 44 delarna är utanför denna historien. 😉

Magi-cat
1

#7 Jaså "bara" de 3 första? 😃

Jag får väl läsa de där någon gång….

Tokryck
0

Jag gillar alla Nemerts böcker och upplevde inte alls plagiat av denna även om det var länge sedan jag läste den. Tycker Nemerts böcker håller högre klass rakt igenom. Jag gillar det övernaturliga i dem och att det rakt igenom är starka kvinnor.