Diskussion - Hilma af Klint
Nu Ă€r det fritt fram att diskutera Hilma. đ
Vad tyckte du om boken?
Jag hÄller fortfarande pÄ att lÀsa den, för jag började lÀsa sÄ sent, men ansluter till diskussionen nÀr jag lÀst fÀrdigt. Jag fÄr erkÀnna att jag inte visste sÄ mycket om Hilmas liv innan jag började lÀsa boken sÄ det hÀr var/Àr spÀnnande att ta del av.
Vill ocksĂ„ lĂ€nka till Kulturtant dĂ€r Magi-cat skrivit en artikel om Hilmas liv och Ă€ven recenserat boken. đ Titta gĂ€rna in dĂ€r ocksĂ„!
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Tack Magi-cat, för dina jĂ€ttefina artiklar om Hilma af Klint och om boken om henne, den som vi skall diskutera. đș
BÀttre bakgrundsmaterial kan vi inte önska oss för vÄra diskussioner!
~ Man kommer aldrig först om man gÄr i andras fotspÄr ~
haflingerforum.nu
Jag visste ingenting om denna kvinna, Hilma af Klint, nÀr jag började lÀsa boken, och jag blev verkligen fÄngad av hennes öde och nyfiken pÄ hennes konst.
Jag vill absolut besöka nÄgon av de aktuella utstÀllningarna av hennes tavlor. PÄ Moderna Museet i Malmö var det meningen att en stor utstÀllning av hennes konst skulle öppna den 14 april och pÄgÄ till 27 september. Naturligtvis Àr museet nu stÀngt pga coronapandemin, och ingen kan veta nÀr den öppnas igen. Men nÄgon gÄng mÄste det ju bli.
Det Àr inte bara Hilmas historia som Àr fascinerande utan Àven tiden som skildras, denna tid med kvinnokamp pÄ mÄnga omrÄden.
haflingerforum.nu
#2 Ja, exakt! Det Ă€r sĂ„ mycket annat som vi fĂ„r veta och hur kĂ€mpigt kvinnor hade det pĂ„ den tiden som Ă€ndĂ„ inte Ă€r alldeles för lĂ„ngt bakĂ„t i tiden. Om deras kamp för röstrĂ€tt, att rĂ€knas pĂ„ samma sĂ€tt som mĂ€n, att fĂ„ bestĂ€mma över sitt liv och sit yrkeâŠ
Jag gick faktiskt i samma tankar som du vad gÀller hennes utstÀllningar och kollade upp om det fanns nÄgot aktuellt. Hoppas att det blir möjligt snart. Att se hennes konstverk nu nÀr jag vet hur de kommit till blir sÀkert en annorlunda upplevelse Àn att gÄ pÄ en "vanlig" utstÀllning.
HÄller pÄ med boken.
IgÄr gjorde jag ingenting och blev inte klar, sÄ jag fortsÀtter idag!
#4 Bra, dÄ Àr vi fler som lÀst den. Jag Àr inte heller klar med boken Àn, ca 100 sidor kvar.
Men var Ă€r Magi-cat? đ€
haflingerforum.nu
#6 Haha⊠det undrar jag ocksĂ„. đ
Haha, hĂ€r Ă€r jag! đ
Tack för lĂ€nk och snĂ€lla ord! đșâ€ïž
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
đ
haflingerforum.nu
Nu har jag lÀst ut boken. Vilket mÀrkligt öde och vilket mÀrkligt och speciellt liv! Jag kan tycka att det Àr synd att hon gav sig sjÀlv Ät "De höga" helt och hÄllet och inte levde riktigt. Allt handlade om mÄlningar och kontakten med andevÀrlden. Och sen har vi Anna.
Anna som stÀndigt stod vid hennes sida i sÄ mÄnga troget och tÄlmodigt och finansierade hennes liv och konst, fick inte mycket tillbaka verkar det som. Hilma sÄg henne som en frestelse som störde hennes kommunikation med andevÀrlden. Otroligt att hon stod ut i sÄ mÄnga Är. Hoppas att Hilma i verkligheten var mindre kall mot henne, speciellt i slutet nÀr Anna kommer till Hilma efter Hilmas mors död i hopp om att de ska bli tillsammans nu.
Intressant att lÀsa om Rudolf Steiner och att hon och sÄ mÄnga andra var helt betagna av honom. Jag har lÀst en del om honom och waldorfpedagogiken men dÄ frÀmst i böcker om pedagogik. Det hÀr var en ny vinkel. Vilken besvikelse han mÄste ha varit för Hilma, som avfÀrdade henne gÄng pÄ gÄng.
Det var ocksĂ„ intressant att lĂ€sa om alla andra kĂ€nda kvinnor som Ellen Kay, Eva Bonnier, Hanna Hirsch âŠ
Ja, jag undrar ocksĂ„ över den hĂ€r kalla, ganska omĂ€nskliga sidan av Hilma. Ăr det det pris hon mĂ„ste betala för att kunna gĂ„ sĂ„ helt upp i sitt mĂ„lande och i sin kallelse? Eller Ă€r det nĂ„got som författarinnan skapat? Anna Laestadius skriver ju inget i sitt efterord om hur mycket som Ă€r helt biografiskt och hur mycket som Ă€r fiktion, Ă€ven om hon nĂ€mner att hon haft tillgĂ„ng till Hilmas egna anteckningar.
Jag kom att tĂ€nka pĂ„ en annan biografi i romanform som vi lĂ€st hĂ€r, Alma â en roman av Merete Mazarella om Alma Söderhjelm, som ju Ă€r samtida med Hilma af Klint. BĂ„da böckerna Ă€r klassificerade som skönlitteratur, och har tom ordet roman i titeln för sĂ€kerhets skull. Merete M. har noga klargjort vad som Ă€r rent biografiskt och vad som Ă€r fiktion, samtidigt som hennes sĂ€tt att berĂ€tta nog liknar Almas. Jag tycker att Merete M. gĂ„r djupare in i sin karaktĂ€r Alma Ă€n vad Anna L gör. Hon beskriver Hilma mer Ă€n hon gestaltar henne. Eller beror det pĂ„ att Ă„tminstone jag har svĂ„rt att hĂ€nga med i och engagera mig i alla religiösa och andliga uppdrag som Hilma fĂ„r?
haflingerforum.nu
#11 HÄller med, det hade varit bra om hon varit tydligare med vad som Àr vad. Hon skriver ju flera gÄnger i boken hur Hilma förstör och eldar upp alla minnen, alla brev för att hon vill mÄlningar som ska vara i fokus efter hennes död och och inte hon som person och hennes liv. Man undrar ju ocksÄ hur mycket av det som hÀnde i samband med hennes död stÀmmer. Var hon pÄ vÀg att förstöra mÄlningar?
Efterordet Àr rÀtt kort och vÀcker mÄnga frÄgor men vi fÄr i alla fall veta att Johan har varit med och lÀst manuset sÄ jag antar att de delar som handlar om hans och Hilmas samtal Àr sanna. Det Àr ÀndÄ en ganska stor del av boken. Sen vad som exakt pÄgick mellan henne och Anna Àr kanske svÄrare att reda ut, för antar att hon inte parat om det sÄ detaljerat med Johan. Men jag hoppas som sagt att hon inte var lika kall som hon beskrivs v författaren.
I efterordet skriver hon att Hilma verkligen varit en gÄta och lÀmnat fÄ spÄr efter sig, men hon skriver ocksÄ att hon fÄtt dokument av Johan sÄ Àven dÀr undrar man, vad dÄ för dokument? Hade inte skadat att förtydliga.
Eftersom författarinnan sjÀlv kallar Hilma en gÄta, sÄ tror jag nog att slutet av boken och slutet av Hilmas liv Àr fiktion. Det gÀller ju att ha bÄde en bra början och ett bra slut pÄ en bok.
Det Àr vÀl bÄde fördelen och nackdelen med en skönlitterÀr biografi att man inte riktigt vet var grÀnsen gÄr mellan fakta och fantasi, samtidigt som skildringen blir mer levande.
haflingerforum.nu
Och jag undrar fortfarande:
Var Ă€r Magi-cat? đ€
haflingerforum.nu
#14 Ja, Magi-cat blev ju ocksĂ„ lite av en gĂ„ta i den hĂ€r trĂ„den. Visade sig och sedan försvann. đ
Hejsan!
Jag har nog inget att tillÀgga utan tycker att ni haft funderingar ovan som jag instÀmmer i.
Jag hade stor behÄllning av boken, frÀmst för att jag fick upp ögonen Ànnu mer för hennes konst som jag finner mycket tilltalande.
Sedan ocksÄ för de bilder man fÄr av hur det var att vara kvinna pÄ den tiden. Det var lÀrorikt och tÀnkvÀrt, Àven om det förstÄs Àr sett med författarens nutida ögon.
Jag reagerade ocksÄ pÄ den sorgliga kÀrlekshistorien, men hÄller med om att vi faktiskt inte vet om det var sÄ, eller om det var tolkat sÄ.
Det var lite synd, tyckte jag, att Hilma sÄ helt gick upp i seanserna (de var tydligen pÄ modet pÄ den tiden) samt att inte konsten blev kÀnd under hennes livstid. Den kunde ju gÄtt till spillo om ingen upptÀckt den och förstÄtt dess storhet! Nu blev det inte sÄ och vi kan lyckligtvis njuta av den och hennes tavlor har beundrats och förundrat mÄnga vÀrlden över.
#11 Intressant jÀmförelse med boken om Alma Söderhjelm! Jag hÄller med om att Merete gÄr djupare in i karaktÀren Alma, medan Hilma mer Àr beskriven "utifrÄn". Det Àr lite olika sÀtt att berÀtta.
HÄller fortfarande pÄ med boken och hÄller med er i det ni skriver. Kommer antagligen att skriva lite reflektioner hÀr nÀr jag lÀst fÀrdigt den.
DÀremot kan jag glÀdja er med att det kommer en film om Hilma pÄ Tv 2 kl: 21.00 - 22.35 pÄ PÄskdagen. Den heter: Bortom det synliga - Filmen om Hilma af Klint.
Repris Annandag PÄsk 13/4 kl: 16.55 - 18.30.
Fantastiskt! Tack för tipset om filmen! â
#17 Kul! Den mÄste jag se. Den gick pÄ bio tydligen först i slutet av förra Äret och hÀr Àr en av recensionerna. Det verkar lovande nÀr det kommer till att vi fÄr se en glimt av Hilmas verk:
"PÄ bioduken blir konstverken Ànnu större, som pÄtrÀngande vÀggar av fÀrg och form. LÄnga bildserier övertygar om af Klints pionjÀrskap, vackra foton av MÀlarens vatten, ormbunkespetsar och snÀckskal gÄr obemÀrkt över i mÄlningar och styrker Hilma af Klints holistiska idéer. Kameraarbetet och klippningen Àr fenomenal, ger aha-upplevelser utan att söka överdrivna effekter.
Det Àr bilderna som talar. Allra bÀst Àr serien med de enorma svanarna, som gradvis blir allt mer abstrakta. DÀr fÄr man en aning om konstnÀrens process och rörelse mot total abstraktion, oavsett om de var mÄlade med signaler frÄn högre makt eller ej."
https://www.svt.se/kultur/film/filmrecension-bortom-det-synliga
#19 Det lÄter som en utmÀrkt film dÀr konsten fÄr tala!
VĂ€lkommen tillbaka, Magi-cat!
SÄ du kÀnde till Hilma af Klint och har sett hennes mÄlningar innan du lÀste boken?
Det var ju tyvĂ€rr ett vanligt öde för mĂ„nga kvinnliga konstnĂ€rer "förr i tiden" att bli bortglömda i sin livstid och sen bli mycket berömda efter sin död. Hustrur kanske mest; Sigrid HjertĂ©n, Isaak GrĂŒnewalds hustru, Carl Larssons Karin, Hjalmar Bergmans underkuvade hustru Stina âŠ
haflingerforum.nu
Tack sĂ„ vĂ€ldigt mycket för tipset, Tarotstollan! Det hade jag sĂ€kert missat. Ser sĂ„ lite pĂ„ TV. Tack đș
haflingerforum.nu
Och tack, Loris M för filmrecensionen! đș
KÀnner mig verkligen laddad nu och tröstad inför att Moderna Museet i Malmö hÄller sin Hilma af Klint-utstÀllning stÀngd pÄ obestÀmd tid.
haflingerforum.nu
#21 Tack! đđ
Jag kÀnde lite till Hilma innan jag lÀste boken och hade fattat intresse för henne och hennes konst. Dock har jag inte haft möjlighet att se konstverken i verkliga livet. Det skulle vara underbart.
SÄ sant, kvinnliga konstnÀrer, kompositörer osv blev möjligen kÀnda lÄngt in i vÄr tid. Och hur mÄnga av deras mÀn har inte utgivit deras verk i sitt namn!?
ApropÄ detta:
Ett boktips, underbara

haflingerforum.nu
Och Ànnu ett boktips:
Den gastkramande
Skugga av Karin Alvtegen
Bara fiktion đ
haflingerforum.nu
Tack sjĂ€lv BrittaD! đș
Jag hade nog ocksĂ„ missat filmen om inte Tarostollan nĂ€mnt det. Det kan gĂ„ veckor innan jag kommer pĂ„ att jag har en TV. đ Har slutat titta pĂ„ Aktuellt ocksĂ„. Orkar inte med allt elĂ€nde. Man fĂ„r ju Ă€ndĂ„ veta vad som pĂ„gĂ„r genom tidningar och sociala medier.
Ja, man mĂ„ste verkligen begrĂ€nsa informationsflödet om coronan för att inte bli helt kvĂ€vd. Jag försöker schemalĂ€gga informationen till ett pass pĂ„ morgonen - radio och tidning(ar) - TV-nyheterna frĂ„n myndigheterna kl. 14 och sen Rapport. Jag avskyr alla skĂ€mtinlĂ€gg som översvĂ€mmar sociala medier - orkar inte med dem đ
haflingerforum.nu
#28 Oh, sorry, jag rÄkar nog ofta lÀgga in skÀmtinlÀgg. Det hjÀlper stort för mig, men kanske inte för alla.
De ska vara bra förstĂ„s âŠ
Annars har jag ocksÄ ransonerat vad jag tar in. Det kan bli lite för mycket annars.
#29 Jag har inte sett nĂ„gra skĂ€mtinlĂ€gg frĂ„n dig - och visst finns det sĂ„nt som Ă€r roligt ocksĂ„ đ
haflingerforum.nu
#19. Ja, jag kommer ihĂ„g att det pratades i nĂ„gon trĂ„d om den filmen och jag ser verkligen fram emot att fĂ„ se den nu i tv.đ
#24. Jag har ocksĂ„ fastnat för hennes historia och hennes mĂ„lningar, det lilla jag sett av dem. Kanske av en annan anledning Ă€n för dig men för mig Ă€r det mycket intressant att se dem dĂ€rför att mĂ„lningarna talar till mig fĂ€rgmĂ€ssigt och för att det vore kul att testmĂ„la lita av dem sjĂ€lv!đ€
Har ocksÄ sett att det kommer eller har slÀppts nya böcker om Hilma och hennes konst pÄ Adlibris, nÄgon var pÄ engelska.
Jag skall kolla upp det lite nÀrmre senare. Kanske ta mig till bibban och kolla upp böckerna de har om henne, igen. NÀr jag lÄnade dem sist, hann jag bara titta lite i dem och lÀste knappt nÄgot.
ApropĂ„ nya böcker om Hilma af Klint skriver Moderna Museet i Malmö att det i förbindelse med deras utstĂ€llningen kommer att publiceras en omfattande katalog. Den bli sĂ€kert lĂ€cker och lĂ€svĂ€rd. đ
haflingerforum.nu
#32. Kommer man att kunna köpa den pÄ Adlibris t.ex. tror du?
Den katalogen ser vi fram emot! đș
#33 Det kan vara lite knepigt att fĂ„ tag i en utstĂ€llningskatalog pĂ„ vanliga inköpsstĂ€llen, men pĂ„ nĂ„got sĂ€tt skall det nog gĂ„ att köpa den. Jag lĂ€gger in den i mitt minne, det fungerar fortfarande bra đ och bevakar den. Lovar att Ă„terkomma đđ»đ
haflingerforum.nu
Bra, pĂ„minn oss! đ
Guggenheims katalog finns att köpa pĂ„ Adlibris. Jag funderar men har inte bestĂ€mt Ă€nnu om jag skall köpa den eller nĂ„gon annan bok/böcker, de kostar ju nĂ„gra hundralappar.đ€
NÄgon som fÄtt lite nytt att fundera pÄ i boken nu nÀr filmen sÀnts?
Jag kopierar in det som jag skrev pÄ Kulturtant i trÄden om Hilma.
SÄ underbart att se alla mÄlningar och anteckningar och att Àven fÄ se Johan och höra honom berÀtta. "De tio stora" Àr verkligen helt makalösa och jag kan inte förstÄ att hon kunde mÄla de pÄ sÄ kort tid.
Det kÀnns som att vÀrlden Ànnu inte förstÄtt hennes storhet och hennes konst och det verkar som att det kommer dröja minst ett par Ärtionden till innan de gör det.
Förstod ni dÀr dÀr med att hon verkar ha haft utstÀllning i London under sitt liv? Det var en brevvÀxling mellan henne och Anna (eller var det nÄgon annan?) dÀr hon beskriver att hon packar upp mÄlningar och förbereder, men att man sen tappar spÄr. Jag förstod i alla fall inte om de tror att hon stÀllde ut eller inte.
Hennes och hennes mors relation vet de tydligen inte nÄgot om, det var Anna författaren, om jag mins rÀtt som sa det. SÄ jag antar att den dÀr kyliga relationen de emellan som beskrivs i boken och moderns motstÄnd mot hennes utbildning och mÄlande, var fiktiv. Men det Àr inte orimligt att anta att den Àr rÀtt nÀra sanning. Hennes mor visste hur viktigt det var att Hilma gifter sig och att det i annat fall blir tufft att försörja sig, sÄ det Àr konstigt att hon inte uppmuntrade hennes mÄlande.
Hur som, det var jÀttekul att se alla mÄlningar och bilder pÄ Hilma. Hennes portrÀttmÄlningar var ocksÄ vÀldigt fina.
Om ni missat dokumentÀren finns den pÄ SvT Play nu i sex mÄnader:
Har lite kvar att lÀsa men har just lÀst lite av en förklaring till nÄgra av tavlorna och de saknade jag i filmen. SÄg bara en av dem skymta förbi som hastigast.
Jag antar att om jag vill veta mera om henne och hennes mÄlningar sÄ fÄr jag lÀsa vidare i andra böcker. Skulle vara intressant att lÀsa hennes anteckningsböcker men vet inte hur mycket som finns kvar dÄ hon tydligen gjorde sig av med en hel del.
Anteckningsböcker finns bevarade. Johan blÀddrade i dem i filmen och jag kommer inte ihÄg exakt men det handlade om tusentals sidor.
Ja, det sÄg jag men frÄgan Àr om de finns utgivna eller de Àr sparade för familjen?
Jag skall leta vidare och se vad för spĂ€nnande jag kan hitta!đ
Skulle gissa att anteckningsböckerna ligger vÀl bevarade pÄ KB eller i ett kassaskÄp hemma hos nÄgon af Klint. Absolut inte utgivna, alldeles för olönsamt att trycka dem.
haflingerforum.nu
Sökte i KB:s katalog pÄ Hilma af Klint och dÀr fanns över 100 titlar, mycket intressant och bl.a. mÄnga utstÀllningskataloger.
HÀr en lÀnk till den:
https://libris.kb.se/hitlist?f=simp&q=Hilma+af+Klint&r=&m=10&s=c&t=v&d=libris&p=1
haflingerforum.nu
Det var en bok som jag reagerade speciellt pÄ, en barnbok av Laura Fittinghoff som Hilma af Klint hade illustrerat. Utgiven 1904. Se bilden nederst!
LF (1848-1908) Àr mest kÀnd (mycket kÀnd) för sin bok Barnen frÄn FrostmofjÀllet. Utgiven 1907. Jag hittar ingen utgÄva av Barnen frÄn F ⊠med illustratör angiven, men tycker att den boken som jag minns den, skulle ha kunnat vara illustrerad ocksÄ den av HaK. (Det gÄr att ta reda pÄ, men tar lite lÀngre tid)
haflingerforum.nu
HÀr Àr lÀnk till bibliografiska data ov boken ovan
haflingerforum.nu
Jag tyckte detta var speciellt intressant eftersom HaK umgicks med Ottilia Adelborg och andra barnbokspionjÀrer, och fick illustrationsuppdrag av OA enligt Hilma-romanen vi lÀst.
haflingerforum.nu
Hittade en lista över Laura Fittinghoff:s barnböcker och en hel radda före den som Hilma illustrerade, var illustrerade av Jenny Nyström. Just pÄ Barnen frÄn FrostmofjÀllet angavs ingen illustratör, men den kom ju ut i sÄ mÄnga upplagor, sÄ den jag lÀste som barn för sÄ dÀr 100 Är sedan, kan ju ha haft "vilken illustratör som helst"
UrsĂ€kta att jag drog ivĂ€g sĂ„ pĂ„ detta sidospĂ„r men barnböcker Ă€r min profession - och passion. FörlĂ„t! âșïž
haflingerforum.nu
Det var vĂ€ldigt intressant! â Det Ă€r alltid givande att forska och lĂ€ra sig mer!
Tack, Magi-cat!
Ja, jag har lĂ€rt mig mycket av denna roman om Hilma af Klint đ€
haflingerforum.nu
Tack BrittaD för all information. đș
Och det Àr bara roligt med allt du skriver om barnböcker och illustrationer. Det framkommer bÄde i boken och i filmen att hon gjort en hel del jobb som illustratör för att kunna försörja sig sÄ jag kan tÀnka mig att hon vÀldigt mÄnga illustrationer som vi inte kÀnner till Àn.
Men jÀttekul att mÄnga börjar upptÀcka Hilma. Kanske fÄr hon sÄ smÄningom den publicitet och erkÀnnande som hon förtjÀnar trots att det inte gÄr att skruva om konsthistorien.
# BrittaD, jĂ€ttekul att fĂ„ veta mera!đ
Ja, det pratas om Hilma lite varstans nu och det Ă€r pĂ„ tiden att hon fĂ„r sin upprĂ€ttelse!đâ€ïž
Blev förvĂ„nad i förrgĂ„r dĂ„ jag kollade upp en av de mĂ„lar/konstnĂ€r tjejerna jag följer hĂ€r i staden och dĂ„ hade hon ett inlĂ€gg om Hilda och skrev att hon ofta pratar och nĂ€mner Hildas namn i sin undervisning om abstrakt konst!đ
https://www.facebook.com/martinalevinssonkonstnar
#53 Se dĂ€r ja!đș
.
Enligt vad som kommer fram i boken ville vÀl inte Hilma sjÀlv att hennes stora verk skulle komma fram förrÀn efter en viss tid, vÀrlden var inte mogen, menade hon.
SÄ det Àr sÀkert mycket som spelar in, inte bara att den tidsepoken inte ville erkÀnna kvinnliga konstnÀrer.
Om inte "om" hade varit, om hon fĂ„tt mera stöd âŠ
I filmen var det intressant att höra vad de som hade anknytning till henne hade att berÀtta!
Förutom dem tycker jag det var för mycket "prat" i filmen. đ€
Jag ville se mer mÄlningar men ocksÄ förklaringar om vad de stod för och sÄ ville jag att slÀktingarna hade berÀttat mer om bÄde henne och mÄlningarna.
đ
HÄller helt med dig, Tarotstollan!
haflingerforum.nu
Har nu lĂ€st fĂ€rdigt boken!đ
Lite ironiskt tycker jag att Steiners stÀlle brÀndes ned medvetet, (gissar de pÄ eller mordbrand nÀmndes pÄ ett annat stÀlle) men kan inte hitta nÄgon information om det var nÄgra mÄlningar i huset eller annat som blev förstört.
Medan Hilmas mÄlningar stod pÄ en vind i kyla och hetta och alla mÄlningarna (som vi vet) klarade sig fint.
FrĂ„gorna Ă€r dĂ„ om det var medvetet det brĂ€ndes ner och varför? đ€
TĂ€nk om Hildas mĂ„lningar hade varit i byggnaden Goetheanum nĂ€r det brann?đź
Kanske lika bra att Steiner avisade hennes mĂ„lningar och dĂ€rmed omedvetet rĂ€ddade dem för eftervĂ€rlden!đ
Hittade frimÀrken med motiv av Hilma af Klint.
TyvÀrr bara för utrikes brev, alltsÄ 22 kr.

haflingerforum.nu
#59 SĂ„ fina! đ Synd att det bara Ă€r utrikes, för det Ă€r inte ofta man (jag) skickar brev utomlands. Det gör jag knappt inrikes heller nĂ€r jag tĂ€nker efter. NĂ€stan endast julkort.

Detta Àr det frimÀrke som gÀller för inrikes. Det Àr FigurmÄlning nr 5.
Eftersom jag prenumererar pÄ Sveriges frimÀrken, sÄ fick jag dem hemsÀnda idag och de Àr jÀttefina!
Nu blir det roligt att skicka brev! đ
TÀnk om Hilma hade kunnat ana att hennes konst skulle komma pÄ frimÀrken!
#61 JĂ€drans âčïž Jag bestĂ€llde hem frimĂ€rken igĂ„r eftersom jag Ă€r i karantĂ€n och dĂ„ fanns de inte i 11-kr-valör. SĂ„ nu fĂ„r jag 30 frimĂ€rken med andra motiv i brevlĂ„dan idag. Man mĂ„ste ju handla för minst 280 kr för att fĂ„ hemleverans. De lĂ€r ju rĂ€cka lÀÀÀÀnge đ
haflingerforum.nu
Malmö Moderna Museum har ju stĂ€ngt men kan titta pĂ„ en del korta visningar, videofilmer om Hilma af Klint â€ïž
https://www.modernamuseet.se/malmo/sv/aktiviteter/tva-minuter-med-hilma-af-klint/
haflingerforum.nu
đ Skall kolla in dessa filmer!đ
Nu meddelar Moderna Museet i Malmö att man öppnar den 16 juni.
Allt under ordnade former och med mindre grupper, varför det blir ett mĂ„ste att boka biljetter i förvĂ€g. Hoppas man vĂ„gar sig dit! đ€(Skall förestĂ€lla munskydd)
https://www.modernamuseet.se/malmo/sv/2020/05/14/moderna-museet-oppnar-igen-den-16-juni/
haflingerforum.nu
I dagens DN recenserar Birgitta Rubin Hilma af KlintutstÀllningen som öppnar pÄ tisdag i Malmö.

haflingerforum.nu
Tack för info BrittaD! đ
SÄ hÀr skriver Rubin om Hilma:
"I det nyandliga teosofiska sĂ€llskapet fanns ett starkt intresse för naturvetenskapliga upptĂ€ckter av atomer, celler, radioaktivitet och röntgenstrĂ„lning, i kombination med österlĂ€ndska vishetslĂ€ror. En föregĂ„ngare till New age-rörelsen â och Ă€rligt talat finns det figurativa inslag i Hilma af Klints konst som i dag ter sig mer Ă€n lovligt kitschiga. Och nĂ€r hon 1920 ansluter sig till sin guru Rudolf Steiner i Dornach och anpassar sig till antroposofernas idĂ©er dör i mitt tycke mycket av hennes originalitet.
I katalogen ger Iris MĂŒller-Westerman en perspektivrik fördjupning av Hilma af Klints konstnĂ€rliga landvinningar som öppen, systematisk forskarnatur. Andra texter försöker reda ut den grumliga teosofiska lĂ€ran, med mĂ€ngder av nycklar till den symbolik konstnĂ€ren anammade. Men det blir för mycket av denna vara, som för mig verkar banaliserande och avförtrollande. Trots allt kan inget förklara hennes modiga, magiska konst. "
https://www.dn.se/kultur-noje/en-bade-mystisk-och-metodisk-pionjargarning/
Vilken underbar utstĂ€llning det ser ut att vara! đ
Ănskar att jag kunde fĂ„ se de tavlorna i verkligheten!đ
LÀser att Hilma af Klint-utstÀllningen i Malmö förlÀnger utstÀllningstiden till 21/2 2021!
haflingerforum.nu
LÀgger in detta hÀr ocksÄ. I dagarna slÀpps en biografi om Hilma af Klint.
Den boken Àr med i nÄgra av mina bokklubbstidningar som kom igÄr, jag skall bestÀlla den!
#72 SĂ„ intressant det ska bli! Tack, Tarotstollan! đđđŒ
Nu visar Moderna museet Hilmas konstverk igen. Funderar pĂ„ att Ă„ka dit och se. đ
https://www.modernamuseet.se/stockholm/sv/utstallningar/hilma-af-klint-de-tio-storsta-2022/
Wow! Det vore nÄgot att se!
Det stÄr att de har Soffvisningar för oss som inte kan ta oss dit pÄ Facebook.
Kanske nÄgot för er som har det och vill se.
NÀsta gÄng Àr 6 oktober, kl. 12 - 12. 30.
Skall se om jag kan se det ocksÄ, dÄ det verkar vara för alla Àven oss utan Facebook.
- Redigerat 2022-09-19 00:42 av Tarotstollan
Men vad bra, jag ska ta en soffvisning! PĂ„minn gĂ€rna! đđ
Jag skall försöka, du kan pĂ„minna mig!đ
Nu Àr det dags för visningen, Àr ni med?
Jag skall bara försöka logga in ocksÄ.
Jag var pÄ jobbet sÄ det gick inte. Var du med Tarotstollan?
Ja, jag sÄg det och du kan logga in och titta pÄ det nu eftersom lÀnken ligger kvar fram till januari nÄgon gÄng. Det var inte sÄ lÄngt, ca 20 min eller sÄ. Kunde varit lÀngre!
Helt underbara bilder och sÄ stora de var!
Vad roligt, Tarotstollan, tack för att du berÀttar och lÀnkar!
Har ni sett pÄ det och vad tyckte ni?
Jag lÀste aldrig boken om Hilma af Klint, men nu har det kommit en ny bok som handlar om Hilma och hennes 4 vÀninnor "Fredagsklubben" av Sofia Lundberg, MJ Rose och Alyson Richman
LÄt dagen idag bli din bÀsta hittills!
#83: Det har jag inte, för jag ska ju Äka till Stockholm och se mÄlningar. Plus att jag sett dokumentÀren om henne nÀr den gick pÄ svt.
#84 Den boken Àr fiktiv lÀste jag nÄgonstans men de har gjort efterforskningar och försökt sÀtta sig in i den tiden och hÀndelserna. Jag tycker att det Àr fint att de vill lyfta kvinnorna som stÄtt nÀra Hilma. I biografin nÀmns de men (minns dock inte om alla nÀmns) men de Àr inte sÄ synliga vill jag minnas.
#84. Jag har bestÀllt boken men den har inte kommit Ànnu.
Lasse Hallström har tydligen gjort en film om Hilma och den gĂ„r pĂ„ bio just nu. đ
Vi fÄr hoppas att den kommer pÄ tv sÄ smÄningom.
Ja, det fÄr vi hoppas.
#87: FICK ingen vidare kritik i Dagens ETC, men det behöver ju inte betyda nÄgot.
Man kommer aldrig först om man gÄr i andras fotspÄr
#90: Filmer blir sĂ€llan lika bra som böcker, men jag skulle vilja se den Ă€ndĂ„. đ
Nu har jag dessutom varit och sett Hilmas mĂ„lningar, "De tio största". Det var sĂ„ hĂ€ftigt att se dem pĂ„ sĂ„ nĂ€ra hĂ„ll. đ
#91 Det lĂ„ter toppen, Loris, att du har sett mĂ„lningarna "pĂ„ riktigt"! đ
#91. HÀrligt! Fick du nÄgra vibrationer av dem?
#93: Nej, det var sÄ mycket folk sÄ det var lite svÄrt att ta in kÀnslan.
Synd men förstÄeligt, det hade nog varit lÀttare om man varit ensam eller med bara ett fÄtal mÀnniskor att kunna kÀnna in nÄgot.
Fast nu har du sett dem och jag Ă€r lite avundsjukâŠđđ
đ
- Redigerat 2022-10-31 05:19 av Loris M
Vackra men de flesta har nog inte rÄd att köpa dem.