Bokcirkel iFokus

Bokcirkel

Etikett: månadens-bok
Läst 215 ggr
Loris M
3

Diskussion: Hoppet - Kvinnorna, kryddorna, kampen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu går det bra att diskutera den här fina boken fylld med kvinnoöden, recept, sorg, mod, styrka, glädje…

Den här boken var lite annorlunda än de vi haft hittills men jag gillade den verkligen. Det är alldeles för ofta som vi pratar om kvinnor med invandrarbakgrund men sällan till dem och ännu mer sällan får  vi höra deras egna röster. Det är nog därför jag gillar boken, att kvinnorna själva får komma till tals och berätta om sina liv, sina rädslor, sina öden och glädjeämnen. 

Jag gillar den också för att den visar på kvinnokraft och hur alla kan göra skillnad. De gjorde det genom "Hoppet", inte bara för sig själva utan även andra kvinnor i liknande situation. Sedan tycker jag att det är helt fantastiskt att Hajar Alsaidan startade Hoppet som 13:åring och att hon var så målmedveten, duktig och stark redan då. 😍

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Magi-cat
3

Jag tycker boken var alldeles underbar och har rekommenderat den till många!

Visst var det fantastiskt att Hajar som 13-åring drog igång detta! ❤️

När man läst alla dessa otroliga kvinnors öden berättat av dem själva är det som att något stärks inom en själv också. Kvinnokraft!

Jag skrev en tråd på Kulturtant:

https://kulturtant.ifokus.se/discussions/5eea151cce12c47281001a21-hoppet-kvinnorna-kryddorna-kampen?discussions-1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Torparmor
2

Jag har läst era inlägg på Kulturtant också, instämmer i allt ni skrivit. Det mest intressanta är dock att hennes pappa förklarade att hon måste bilda en förening för att få männen att ge med sig. 

Jag behåller boken en låneperiod till för jag vill läsa om det sista kapitlet "Råd till dig som möter utsatta kvinnor". Den innehåller stor visdom och erfarenhet som jag tror vi är många som behöver ta till oss och fundera igenom.  

Kvinnoförtryck förekommer i hela samhället oavsett religion, etnisk bakgrund, yrke och samhällsklass. Vi läser ju hela tiden om det i nyhetsflödet och det finns nog närmare oss än vi vill tro. Allt handlar om makt.

Tänk att en 13-årig tjej drog igång ett projekt för 10 år sen som idag borde ge stora ringar på vattnet. Sprid info om boken och föreningen "Hoppet" ett bra namn. "Det gäller att börja där man står" har någon sagt, minns inte vem. Det har Hajar och hennes systrar gjort.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Tant Grön
1

Kan bara hålla med om vad ni skrivit. Visst är det ju fantastiskt gjort av en trettonåring att åstadkomma detta.
Någon som provat något recept? Jag lagade vegetarisk Maglobe och fick till den ganska bra. Birjani har jag både blivit bjuden på och lagat själv, men då med färdig  kryddblandning.

Skulle vara kul att åka dit och vara med på någon av deras matkulturkvällar.

" Är du nyfiken på vår organisation, nyfiken på världens mat, eller längtar du till att göra någonting för att bryta segregationen i Göteborg, då borde du komma och besöka oss! Vi erbjuder matkulturkvällar i Hammarkullen som syftar till att öka inkluderingen i staden och skapa möten mellan människor som annars aldrig möts. Matkulturkvällarna inleds med en orientalisk middag hos Hoppet tillsammans med kvinnorna som arbetar på organisationen. Sedan bjuder vi på en föreläsning om organisationen och om hur det är att vara kvinna i samtiden, vilka utmaningar det innebär och varför kampen för frigörelse är så aktuell. Efter föreläsningen bjuds gästerna på en rundvandring i Hammarkullen för att få ta del av de normbrytande konstutställningarna som är fulla av inte minst politiska budskap. Kvällen avslutas med arabiskt kaffe och oförglömliga minnen."

Loris M
1

Vegetarisk maglobe har jag också testat och det blev riktigt gott. Falafel brukar jag göra men utan kardemumma och orientalisk kryddmix.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi