Annons:
Etikettmånadens-bok
Läst 653 ggr
Loris M
11/1/20, 7:44 AM

Diskussion - Allt jag fått lära mig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det dags att diskutera Allt jag fått lära mig. Jag har tyvärr inte hunnit med att läsa den men tänker göra det framöver för jag har hört av de som läst att boken verkligen är läsvärd och fängslande.

Har du läst? Vad tycker du?

Annons:
Magi-cat
11/1/20, 7:57 AM
#1

Jag har tyvärr heller inte läst den, men ska göra det så småningom.
Jag har också hört att det är en "måste läsa"-bok".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
11/1/20, 8:02 AM
#2

Jag har en förhoppning om att jag ska hinna läsa många böcker jag inte hunnit med tidigare, under jullovet. Den här får jag lägga på den listan. 😊

  • Redigerat 11/1/20, 8:10 AM av Loris M
Tarotstollan
11/25/20, 5:43 AM
#3

Tittade in på bibbans sida och den är svår att fatta numera, det står att 2 är i kö men det finns 5 ex tillgängliga…
Antar att det har med corona lånetider att göra.
Kommer inte att låna den nu i alla fall. Kanske senare, för det verkar vara en bra bok.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

vendelay
11/26/20, 12:08 AM
#4

Jag har läst den men det var länge sen. Minns att jag tyckte att den var otroligt bra dock!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Loris M
12/19/20, 6:05 PM
#5

Nu har jag lånat den och ska läsa under julhelgen. 😊

Loris M
12/27/20, 11:25 AM
#6

Har läst 300 sidor och det är ca 100 sidor kvar. Det är otroligt svårt att ta in att det här är verklighetsbaserat, att det Tara beskriver hänt, att det finns barn som lever under sådana förhållanden och där de hölls borta från omvärlden och hjärntvättas mitt i ett civiliserat samhälle.

Att vägra vård, även när Taras familj råkar ut för trafikolycka med hjärnskakning och svåra skador… det går inte att ta in. Och svåra brännskador som hennes far drabbats av.

Sen allt det här med utbildning, att inte känna till andra världskriget eller förintelsen. Men också våldsamheter som Tara utsätts för av sin bror och det som vi brukar kalla för hederskultur när vi pratar om andra kulturer än västerländska. Men hedersförtryck finns överallt men tar sig uttryck på olika sätt. Och kvinnomisshandel och förnedring.

Annons:
Loris M
12/27/20, 12:00 PM
#7

Det finns flera intervjuer med henne om hennes bok bl.a. den här 👇🏻 som jag lyssnar på just nu.

https://www.youtube.com/watch?v=x2XWYT-t47E

Helt otroligt vilken utbildningsresa hon gjort.

Raised by uncompromising survivalists in the mountains of Idaho, Tara Westover survived extreme adversity, from never being allowed to go to school, to suffe...
Pyttelite
12/27/20, 12:11 PM
#8

Jag tyckte språk och översättning var mycket bra. Läste den för ett tag sedan och min minnesbild var att den inte var självbiografisk så det var nersidan. Nu ser jag ju att den är det så antingen har jag förväxlat boken eller författarinnan.

Otroligt att någon överhuvudtaget kan komma över den typen av behandling hon utsatts för.

Mycket ”läsvärd” om man nu kan skriva det om en ruskig självupplevd historia.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Loris M
12/27/20, 10:47 PM
#9

Nu har jag läst ut boken. Fattar verkligen inte att hon kunde doktorera tio år efter att hon för första gången satte sin fot i en skola.😯 Hon var 17 år när hon blev antagen till universitetsstudier och påbörjade sin utbildning, utan att ens ha de grundläggande kunskaper. Vilken enorm viljestyrka måste hon ha.

Sen tycker jag att det ör konstigt att man kan börja på universitet utan att kunna visa att man gått i grund- och gymnasieskola. Det räcker att säga att man fått hemundervisning, vilnet hon knappt fått.

Loris M
12/27/20, 10:51 PM
#10

Otäckt med hjärntvätt hon blivit utsatt för och hur det får henne att tvivla på hennes egna upplevelser, omdömen… som om de är påhittade.

Magi-cat
12/28/20, 9:27 AM
#11

Det låter att vara en väldigt tung bok …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
12/28/20, 9:36 AM
#12

#11 Jämfört med andra böcker vi haft här inne så är den inte så tung ändå. Hon beskriver det hon utsatts för på ett sätt som gör det att man kommer nära och förstår hennes känslor och det hon går igenom men ändå på tillräckligt avstånd så det inte känns för hemskt.

I intervjun som jag länkade till ovan berättar hon att hon egentligen inte ville skriva om sin familj och uppväxt utan om sin utbildningsresa men insåg när hon började skriva att det inte gick. Det skulle inte gå att berätta att hon påbörjat sin utbildning vid 17-årsåldern utan att berätta varför och inte heller varför hon fick hemundervisning utan att berätta om sin familj.

Magi-cat
12/28/20, 10:24 AM
#13

#12 Beundransvärt av henne. Måste nog läsa boken.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: