Diskussion - Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap
Dags att diskutera! Vad tycker ni om boken?
Jag vet att fler av er läst den så det ska bli spännande att höra hur ni upplevde boken. 🙂 Den har en helt annan form än de böcker vi hittills läst och jag tycker att det är ett intressant sätt att berätta en historia.
Jag är inte riktigt klar med boken än, har ca 60 sidor kvar, men jag ansluter till diskussionen när jag är klar.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Underbar bok!!! 📚💝
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag hade visst skrivit något redan i en annan tråd, lägger in det här. 🙂
Otroligt bra bok, potatisskalspaj osv!
Ett par citat bara, innan jag lämnar till baka den.
"Havet och molnen är sig inte lika fem minuter i sträck och jag är rädd att missa något om jag stannar inne. När jag steg upp i morse var havet fullt av glittrande mynt - och nu ser det ut att vara täckt av citrongul silduk. Författare ska bo långt inåt landet eller intill en soptipp om de någonsin ska få något gjort. Eller så kanske de måste ha starkare karaktär än jag."
(Visst får man lust att åka till Guernsey? Eller i alla fall till havet?)
"Har ni någonsin lagt märke till att när man fått upp ögonen för och börjat dras till någon ny person, dyker den personens namn plötsligt upp överallt? Min vän Sophie kallar det för slump, och kyrkoherde Simpless kallar det nåd. Han tror att om man bryr sig mycket om någon eller någonting utslungar man ett slags energi i världen runt omkring, och så 'bär det frukt'."
Allt är skrivet i brevform, mycket skickligt. Läs! 🙂📚
edit: Ska tilläggas att det inte är någon "bara-mys-bok". Den utspelar sig strax efter kriget och vi får personligt skrivna inblickar i hur det var, bl.a. från Ravensbruck. 😢 Mycket läsvärt.
Nu har jag läst ut boken och jag gillade den. Blev så besviken när jag vände på bladet, kom till författarens tack och insåg att boken var slut. Jag ville fortsätta läsa. 🙂
Jag gillar Juliets sätt att prata/skriva. Det är så mycket humor. Jag trodde ärligt talat inte att jag skulle gilla boken för från början var det lite för många personer att hålla reda på och lägga till minne, vem som är vem och det brukar jag tycka är jobbigt. Men ju längre jag kom och lärde känna dem så blev jag allt mer fast.
Ett väldigt ovanligt sätt att skriva en bok, men det fungerar. Jag gillar också att det inte handlar om kriget utan om livet och det som också pågår under kriget och efter, det som betyder något. Alla människor, deras gemenskap, omsorg om varandra, kärleken och vänskapen…. Det var vackert. Det känns som att jag vill flytta dit själv. 😀
- Redigerat 2020-12-03 19:21 av Loris M
#3 Instämmer till punkt och pricka! :-)
Jag tänkte först att det här blir jobbigt med brevformen och olika som skrev hela tiden, det går ju inte hålla reda på! Men så skickligt det var skrivet och man vävdes som in i de olika personernas liv och öden och deras interaktion med litteratursällskapet som knutpunkt.
Det var bra skrivet om kriget, tycker jag också. Och livet som pågår hela tiden mitt i, påhittigheten hos invånarna på ön och sammanhållningen. Samt att även fienden, tyskar, har ett liv och ett hjärta, i vissa fall ett stort hjärta som gjorde avtryck.
Det var också fint hur hon som växte in i öns liv och leverne samtidigt som hennes eget utvecklades.
Och så tycker jag det var väldigt roligt att det var så lärorikt. Jag hade ingen aning om hur det var på kanalöarna under kriget.
"Det känns som att vill flytta dit själv. 😀"
Exakt! 🙂
Strålande bok! 🌟
Det enda jag saknar är receptet till potatisskalspajen … 😁
#4: Haha… ja, vi fick aldrig receptet. 😁
Håller med vad gäller kriget. Bra beskrivet det också och bitvis även tungt och hemskt, men ändå inte så att det blir för mycket eller tar över.
#4 Såg nu att jag missade jag i det du citerat men har fixat det nu.
Så väldigt synd att författarinnan dog och inte hann skriva fler böcker! 😢
#7: Det har jag nog missat. 😢 Kände inte till att det var hennes enda bok och att den inte hann publiceras innan hon dog i cancer. Sorligt! 😢
#8 Verkligen 😢 Det måste varit hennes livsverk och man kan tänka sig vad hon kämpat med boken, och så går det så …
Vi har rätt mycket strul med internet, så jag får skriva i omgångar. Här kommer mina första rader får passa på innan det laggar ur.
Jag köpte boken på grund av det ovanliga namnet som lockade mig och fick en favoritbok.
Uppsatser och romaner i brevform brukar bli medelmåttiga, med för lång och enformig text. Här har författarinnan tagit brevformatet till nya höjder.
Knepet att låta breven skrivas av många författare och variera i längd gör att boken blir dynamiskt. Språket i breven från de olika författarna skiljer sig kanske inte så mycket åt, mer hur och vad de skriver om. Språket är enkelt, varierat och ger mycket information på få rader.
Karaktärerna träder fram genom det brevskrivarna berättar i sina egna brev men också i det som andra skriver om dem. Personerna blir mer levande och utvecklas över tid genom de olika berättarnas ögon.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#10: Jag fascineras av att hon lyckades att göra karaktärerna så levande genom dessa brev. Jag var tveksam när jag insåg att boken var i brevform och när det i början var svårt att hålla reda på vilka alla var, men blev snabbt nyfiken på dem. Tror att det till stir del beror på det du skriver, att författare varierade brevens längd och att många skrev.
Det var kul att vi i slutet fick läsa en dagbok också och följa Juliet och Dawsey och Isolas "detektivarbete". 😊
Såg att filmen som bygger på denna boken kommer nu ikväll (19/12 - 20) på Kanal 7 kl. 21.00 - 23.35. Den har fått 3 i betyg.
Skall försöka se den om inget annat kommer i vägen.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#12: Åh vad spännande med film!! Och att det kommer just nu när vi läst boken. 😊Jag tittar sällan på TV men ska försöka komma ihåg att se den i kväll.
Jag tittar på den och den verkar bra, får nog ta och låna eller köpa boken!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!