Annons:
Etikettmånadens-bok
Läst 174 ggr
Loris M
2/1/21, 9:18 PM

Diskussion - Nattexpressen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom precis på att jag inte startat diskussionstråden.

Har ni läst Nattexpressen? 🚂

Vad tyckte ni?

Annons:
Magi-cat
2/1/21, 9:58 PM
#1

Jag läste den. 🌒Förra året. ☺
Jag tyckte bra om den.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2/1/21, 10:39 PM
#2

Jag har inte läst den. Det var tanken från början men den var ny och utlånad och jag orkade inte vänta eller låna senare.

Magi-cat
2/2/21, 11:11 AM
#3

"Elvaåriga Danja och hennes familj åker till mormor, som de brukar göra i december. Men den här gången är inte allting som det ska. Mormor säger konstiga saker, är glömsk och svamlar om en viktig nyckel utan att berätta var den finns och vad den leder till. När mormor sen försvinner vet inte Danja vad hon ska tro.

Samma natt väcks hon av tågljud från det övergivna tågspåret utanför mormors hus. Det mystiska tåget heter Nattexpressen. Och Danja går ombord …

Nattexpressen tar med Danja på ett hisnande äventyr där tid och rum följer sina egna regler. Hon sätts på svåra prov och får reda på saker om sina morföräldrar hon inte kunnat ana. Men vart har mormor försvunnit, och kommer hon någonsin tillbaka?

"Nattexpressen" är en alldeles magisk bok i 24 kapitel, perfekt för högläsning eller att läsa själv!"

Boken är fin och eftertänksam, spännande och överraskande. Men det är ingen direkt fartfylld bok utan eftertanken och omtanken är det som dröjer sig kvar av intrycken. En bok som passar att läsa högt tillsammans.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Torparmor
2/2/21, 4:04 PM
#4

Boken räknas i den popurära gengren kalenderböcker och riktar sig till slukaråldrarna. Men jag som vuxen hade mycket glädje av den

Den är lagom spännande precis som kalendrar brukar vara och innehållet borde kunna filmas till 24 korta kalenderavsnitt. Boken är på drygt 200 sidor med stor stil och lagom mellanrum mellan raderna.

Andra natten Danja tar tåget för att leta efter mormor träffar hon Konrad på perrongen. Han åker nästan varje natt med Nattexpressen för att leta efter sin försvunna far. Det är många människor som åker med tåget för att leta försvunna anhöriga. Pär letar efter sin mamma.

Det viktiga jag hittar i boken är:
mod <> rädsla
tystnad <> samtal
kärlek <> förtvivlan
föräldrar <> barn

kap 6
din morfar var inte så bra på att förklara. Så mycket förstod jag att kärlek och saknad var viktiga ingredienser. Hur han lyckades omvandla känslor till mekanik, har jag ingen aning om

kap 23
Birgit avbröt sig – Jag är rädd! Jag vill inte tillbaka!
Ulf – Varför tror du att du inte skulle få vara kvar? Vem skulle annars köra tåget?
….Är du Pärs mamma?
Känner du Pär?
Han har letat efter dig överallt, på alla stationer
…. Jag trodde att han ville bli av med mig.

Läs den! Det är stor stil och den är lättläst men ger mycket att fundera på


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Magi-cat
2/4/21, 3:38 PM
#5

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

BrittaD
2/4/21, 6:18 PM
#6

#5: Författaren och illustratören Peter Bergting DELAR på priset! Kul när detta händer inte bara bilderböcker. Fjolårets Augustpris för barn- och ungdomsböcker gick till en illustrerad mellanåldersbok Korven och havet där författaren och illustratören också delade på priset. Och en annan Augustnominerad ungdomsbok hade också dubbla upphovsmän. Lustigt nog var även där illustratören Peter Bergting.

För mig var detta extra lustigt. Hade aldrig tidigare stött på honom, Peter Bergting, trots att jag läst så mycket barnböcker i mina dar. men han är kanske "nyupptäckt." - Har ni träffat på honom tidigare?

Och så finns han som en DNA-träff och ganska nära släkting till mig i mitt FamilyTree-test. 💓 Vet inte HUR vi är släkt, har inte hunnit forska vidare i detta fynd eller kontakta honom.

Nu får ni ursäkta mig att jag helt spårade ur … men jag skall snart spåra in på Nattexpressen.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
Magi-cat
2/5/21, 12:52 PM
#7

#0 Vilken passande bild! 👍🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2/5/21, 6:19 PM
#8

#7: Tack! Jag försöker hitta bilder som passar till böckernas innehåll. Ibland lyckas jag bra, ibland inte. 🙂

BrittaD
2/6/21, 5:27 PM
#9

Jag läste också Nattexpressen ifjol lagom kring jul och tyckte om den. Den skulle ha varit idealisk att högläsa före jul med sina 24 kapitel och en slutscen som utspelar sig på julafton. Lagom spännande också med många cliffhangers.

Roligt att barn är så förtjusta i den, samtidigt som vuxna har glädje av den som Torparmor skriver.

Ändå funderar jag på själva storyn. Vad betyder det att olika människor försvinner, och att man sen med hjälp av den mystiska Nattexpressen lyckas leta upp och få tillbaka de försvunna?

Danja och hennes familj brukar åka till mormor varje år vid jul. Denna gång upptäcker Danja att hennes älskade mormor har blivit förändrad, hon glömmer och råddar (härligt finlandssvenskt ord!) till saker. Det är ju en ganska realistisk bild av en gammal människa som börjar bli dement, för övrigt ett ovanligt tema i en barnbok. Plötsligt försvinner mormor. Är det en metafor för att hon blir dement eller …?

Då byter historien skepnad och blir helt fantasifull, fantastisk och magisk. Tack vare Nattexpressen kan vissa personer åka ut på fantastiska resor och till och med hitta de försvunna. Men det är osäkert om de kan hållas kvar.

De här perspektiven växlar samtidigt som tiden växlar mellan natt och dag. Dagarna är helt verkliga, nätterna magiska. När de dubbla berättelserna sen till slut knyts ihop har mormor återförts till verkligheten, ibland lite råddig, ibland glömsk, men mycket älskad. 💓

Vad jag funderar över är hur man skall tolka det här eller skall man bara låta sig fångas och flyta med i en fantastisk värld, där ingen försvinner på riktigt utan kommer tillbaka till den som älskar den försvunna?

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Torparmor
2/7/21, 9:59 AM
#10

Jag tycker boken tar upp många fler aspekter av livet än bara demens
Demens
När man börjar bli dement så pendlar sjukdomen fram och tillbaka ibland minns man inte så mycket och däremellan minns man väldigt mycket. Det här är ofta en period när den sjuke mår väldigt illa i fasen med minnen. Det är svårt att upptäcka att man inte minns allt. Jag tror det är viktigt att man som anhörig kan hanterar detta och inte försöker rätta den sjuke när den minns fel och fortsätter träffa hen trots sjukdomen och visa att den är älskad.
Kommunikation
Boken tar ju också upp vikten av att kommunicera och vilka problem som kan uppstå om man inte klarar av att både prata och lyssna förutsättningslöst. Många av de andra peronerna i boken har inte vågat prata eller inte brytt sig om att lyssna på riktigt. Mycket blir fel, farligt och konstigt när man inte klarar kommunikation.
Att vuxna verkligen lyssnar på barn och inte bara avfärdar dem är ju också en stor tråd i boken. Man ska inte förutsätta så mycket utan faktiskt ta reda på vad andra människor tycker och tänker


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

BrittaD
2/7/21, 4:43 PM
#11

Det är klart att boken handlar om mycket mer än bara demens.

Jag tog upp exemplet med den dementa mormodern som försvann och sedan återfanns i den magiska världen för att illustrera min fundering över hur man skall tolka växlingen mellan realism och fantasi i boken. I den verkliga världen är mormor virrig och försvinner – inte bara in i förvirringen – utan hon försvinner verkligen! I den magiska världen blir hon återfunnen för att i sista kapitlet återförenas med familjen i den verkliga världen. Vad jag undrar är om detta symboliserar något (som jag inte riktigt fattar) eller om det bara skall läsas en ren fantasihistoria.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Torparmor
2/7/21, 7:57 PM
#12

#11
Eftersom läsaren är tänkt vara i slukaråldern tror jag vi får se händelserna som symboler för hur det kan bli när man blir dement. Men även hur tokigt det kan bli om man inte pratar och lyssnar tillräckligt med varandra.

Jag har inte fastnat i samma funderingar som du BrittaD . Men jag läser ju många barn- och ungdomsböcker och i den världen är fantasin ett sätt att lära sig hantera mycket man behöver kunna i livet, ungefär som i Mio min Mio


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

BrittaD
2/16/21, 12:21 PM
#13

Ja, visst är det kul att vi är många här som läser barnböcker och diskuterar dem. Fast ibland talar vi ändå förbi varandra. Som här där ingen tycks förstå min analys och min fråga.

Av en slump kom jag på vad göra. Såg att författarinnan bor i Mariehamn på Åland. Och om den här pandemin nån gång tar slut så kommer Mariehamns litteraturdagar att återuppstå och 100 % säkert kommer Karin Erlandsson att vara där – och då har jag chansen att prata med henne. Gäller ”bara” för mig att också överleva pandemin, så jag åter kan besöka Mariehamns fantastiska litteraturdagar, som brukar pågå i dagarna tre.

Sen vet jag inte hur jag lyckades komma in på Spotify men där hittade jag Kronometerns paradmarsch från Nattexpressens station 19. 🎷🎺

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
Maria
2/22/21, 4:50 AM
#14

Åh tack för tipset. Låter som en bok helt i min smak.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BrittaD
3/26/21, 1:39 PM
#15

Har kopierat en notis ur dagens DN:

De kan få nordiskt barnbokspris
Barnböcker. Ungdomsboken ”De afghanska sönerna” av Elin Persson och bilderboken ”Jag och alla” av Ylva Karlsson (text) och Sara Lundberg (bild) är Sveriges nomineringar till Nordiska rådets barn- och ungdomspris i år.

Men ytterligare två svenskspråkiga titlar finns nominerade, Finland har nominerat den finlandssvenska Linda Bondestams hyllade bilderbok ”Mitt bottenliv – av en ensam axolotl”

och Åland har nominerat den vackra högläsningsboken ”Nattexpressen” av finlandssvenska Karin Erlandsson med illustrationer av svensken Peter Bergting.

Den 2 november i år utdelas priset i Köpenhamn. Prissumman är på 300 000 danska kronor.
Lotta Olsson
lotta.olsson@dn.se

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Upp till toppen
Annons: