Bokcirkel iFokus

Bokcirkel

Etikettmånadens-bok
Läst 108 ggr
Loris M
2021-03-01 07:45
2

Diskussion - Jorden runt på åttio dagar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Månadens bok för februari är Månbarn och för mars Jorden runt vilka vi läst samtidigt p.g.a. att de fått lika många röster och vi får läsa båda.

Det har kommit ett önskemål om att skapa diskussionstrådar för båda böckerna idag eftersom några börjat med läsningen av februariboken och några med marsboken. Så den här gången avviker vi lite från regler att inte diskutera böcker innan tiden för läsning gått ut och jag publicerar båda trådar samtidigt.

Bild: Sebastian, Cirkulationsbiblioteket, Stockholms stad

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Loris M
2021-03-01 07:48
1

Jag har läst Jorden runt för typ 100 år sedan (känns det som) när jag gick i grundskolan så jag minns knappt vad den handlade om.

Jag ska låna den idag och läsa om.

Magi-cat
2021-03-01 08:05
1

Hurra! Jag har några sidor kvar! Hur ska det gå? Hinner de fram i tid? Kommer fiffige Fix att stå med lång näsa? (Och har den förträfflige Fogg verkligen tänkt på allt … ⏰)

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

BrittaD
2021-03-01 16:04
0

Vilka utgåvor läser ni?

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Magi-cat
2021-03-01 18:25
1

#3 2017, Modernista

BrittaD
2021-03-02 16:51
0

#4: Tack, Magi-cat! 👍🏻

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Magi-cat
2021-03-16 20:03
2

Jag tyckte boken var amusant. 😎 Jag är glad att jag läste den.
Jules Verne var en enastående författare och det är fantastiskt att en bok skriven för mer än 100 år sedan fortfarande kan fånga intresset!
Han var en föregångare för sf-litteraturen och det gör nog att hans böcker levt kvar.
Verne grundade sig när han skrev på dåtidens kunnande och vetenskap. Han gjorde säkert en omsorgsfull och imponerande research innan han skrev Jorden runt ….! Antagligen hade tidsplanen fungerat, om utifall att …

Den är väldigt spännande, ibland åt skröna-hållet särskilt när det gäller Passepartouts eskapader.

Och som sagt, den är skriven för mer än 100 år sedan och man får hela tiden hålla det i minnet när det gäller uttryck och värderingar, raser och indianer osv.

Magi-cat
2021-03-30 09:19
1

Någon mer som läst boken (i nutid)?

Det vore roligt att diskutera några saker.

Den är absolut läsvärd, en äventyrsbok. Och välskriven.

Loris M
2021-03-30 09:36
1

Jag har mest bläddrat fram och tillbaka och försökt minnas, inte läst från början till slut. Har förlängt lånetiden så jag ska se om jag orkar/hinner med att läsa.

Torparmor
2021-04-04 12:26
2

Jag hade förlagt min bok, så fick låna på biblioteket. Förvånar det er att när jag väl fått hem boken så hittade jag min bok också?
Jag har nu ett ex tryckt 1975, översatt av Eyvind Johnson med förord av Jan Myrdal och ett tryckt 1981 översatt av Eugen Vretholm.

Jag har jämfört översättningen på lite olika ställen och tror utan att ha läst originalet att Johnsons språk mer överensstämmer med ursprunget. Vretholms språk är mer vardaglig svenska exv i slutet av kap 8 " Slänga iväg ett telegram till London med begäran att ögonblickligen sända mig en häktningorder…" mot "Telegrafera till London och be dem omedelbart skicka häktningsorder…"

Myrdal skriver i sitt förord bl a om journalisten Charles Carleton Coffin (CCC) och hans "Our new way round the world" som kom ut 1869. CCC ger exakta upplysningar om resvägar och restider. Strukturen för Fogg fanns alltså redan klar, när Vernes publicerade 1873, men de personer som dyker upp skildras på mycket olika sätt och Fogg är en helt annan personlighet och ser på världen på ett helt annorlunda sätt än CCC.
Jag blev sugen på att läsa CCS bok och jämföra själv.

Intressant att se hur Fogg "helt plötsligt" blir mänsklig, eller är det mrs Audas uppriktiga beunderan och skönhet som till slut lyckas "urholka stenen"?

Jag njöt av att läsa boken igen

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

• Redigerat 2021-04-04 12:27 av Torparmor
Magi-cat
2021-04-04 14:19
1

#9 Tack för intressant fördjupning där med jämförelserna av språket!

Fogg var verkligen en säregen typ, men kanske kunde Auda, Passepartout och de fantastiska äventyr de alla upplevde tillsammans på resan locka fram flera sidor hos honom.