Diskussion - Blå längtan
Jag håller på med den! Mycket som är bra i den! 💙
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
En hjärtevärmande, hjärteknipande bok där författarinnan har något viktigt att säga.
Jag har boken men har inte läst den.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Hoppas att ni läser den!
Det är en bok med mycket hjärta - och smärta - men med en innerlighet som griper och emellanåt trollbinder.
Det är en bok om alla människors lika värde, om naturen, djuren och människorna i olika samhällen och sammanhang. Om att göra skillnad med det lilla man kan göra, det ger ringar på vattnet.
Det är också en bok som ser tillbaka på 60- och 70-talens värld i förändring, när det fanns så mycket hopp, kriget var slut och så mycket hade hänt efter det.
En del beskrivningar av historiska gestalter är förskönade, de var inga änglar. Det skaver lite, men i det stora hela är det en bok som värmer hjärtat.
Extra fascinerande är Naomis möte med de vilda djuren på savannen, elefanten Nala och hennes flock och lejonet Ashraf.
Magin finns där också i berättelsen, t.o.m. tarotkorten som berättar. Läkekunnighet och örter, dofter som sveper in i boken så man nästan kan känna dem. Öden som flätas samman, cirklar som sluts och bilder som följer med.
Ser förresten att det är Naemi som är dagens namn i almanackan. Det var kanske meningen att skriva om boken just idag? 🙂 Med en tanke till alla "Naomi" och de andra där ute i världen, till alla Nala, alla lejon och alla som kämpar för något gott.
Slutar med ett citat ur boken:
"Nyår för mig, Naomi, står för hopp. Hopp om försoning och förlåtelse. Vi kan alla begå misstag och vi är också alla värda en andra chans i livet.
Du och jag kan inte ensamma förändra världen, men vi kan sträva efter att försöka göra den till en bättre plats, en plats som inkluderar alla. Ett led i den strävan är att du och jag börjar varje dag med att ställa oss samma fråga, vad kan jag bidra med idag för att göra livet lätttare för mina medmänniskor? Det är en god början, Naomi."