Bokcirkel iFokus

Bokcirkel

Etiketter: månadens-boknominering
Läst 47 ggr
Loris M
1

Nominera månadens bok för mars!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det dags för nominering av månadens bok för mars månad. Återigen förvånas jag över att tiden går så fasansfullt fort mellan nomineringar. Jag har totalt glömt bort februari-boken. 😮

Vad vill ni läsa under nästa månad? 📚

Skriv författarens namn, boktitel och länka till någon sida så vi kan se vad boken handlar om.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Torparmor
3

100 år med lenni och margot av Maranne Cronin

I boken får vi följa Lenni och Margot, två lysande personligheter som vet att de snart ska dö. I en konstterapigrupp på sjukhuset finner de varandra och genom sin nyvunna vänskap växer idén om ett gemensamt projkt - de ska måla en teckning för varje år de levt, 100 teckningar sammanlagt. Projektet blir början på en djup vänskap och tillsammans finner de en mening med sin sista tid på jorden.

https://www.adlibris.com/se/bok/100-ar-med-lenni-och-margot-9789180060899

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

inbunden. Förboka boken 100 år med Lenni och Margot av Marianne Cronin (ISBN 9789180060899) hos Adlibris.se. Fraktfritt över 229 kr
Magi-cat
2

Våra dagars ljus

"
"En välskriven skildring som ger en fördjupande bild av en dramatisk period utifrån ett primärt kvinnligt perspektiv som sällan skildras."
BTJ

I Våra dagars ljus skildrar författaren Judy Batalion de judiska kvinnor i Polen som blev motståndskämpar under andra världskriget. Det är en levande och djupt gripande berättelse om mod, överlevnad och kvinnlig vänskap.

Boken blev uppmärksammad långt innan den kom ut och filmrättigheterna köptes av Steven Spielberg. Kvinnorna, som kallas "gettoflickor", organiserar judiska ungdomar runtom i landet, de smugglar vapen, bygger ett nät av underjordiska bunkrar i gettona och utför sabotage. I centrum står den unga Renia Kukielka som blir smugglare och budbärare. Tillsammans med Zivia, Frumka, Chawka och flera andra kvinnor riskerar hon livet i kampen för att rädda judar undan nazisterna. Kvinnorna undervisar barn och vårdar de gamla i gettona. Samtidigt mutar de tyska soldater med whiskey och hemlagad mat och skjuter sedan ihjäl dem.

Batalion följer dessa kvinnor genom förödelse och fångenskap, och, några få, fram till våra dagar. Våra dagars ljus är en oförglömlig historia om kvinnligt motstånd och ett omistligt kapitel om Förintelsen."

https://www.bokus.com/bok/9789127159778/vara-dagars-ljus-den-oberattade-historien-om-de-judiska-motstandskvinnorna-som-stred-mot-nazismen/?gclid=Cj0KCQiAjc2QBhDgARIsAMc3SqTvZwzFGRee8ER7fzL2TBNBtLMp5OPDMsWSUp9F3zOff0vldITHls0aAnDpEALw_wcB

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Köp Våra dagars ljus : den oberättade historien om de judiska motståndskvinnorna som stred mot nazismen av Judy Batalion. Skickas inom 1-3 vardagar. Fri frakt över 159 kr. Välkommen till Bokus bokhandel!
Loris M
2

Jag nominerar:

Londonflickan av Susanna Alakoski

Mest för att jag länge tänkt att jag vill läsa den, men det blir aldrig av.

"Det är femtiotal. Greta har lämnat mamma Hilda och bomullsfabriken i Vasa för ett bättre liv i Stockholm. Hon delar rum med sin bästa vän Aili och arbetar som barnflicka och sjukvårdsbiträde innan drömmarna tar henne ännu längre bort: till London. Hon får jobb hos familjen Conley, umgås med barnflickorna från Schweiz, lär sig engelska och träffar Elizabeth Taylor och Frank Sinatra. Bomullsfabriken och textilindustrin tycks långt borta.
Hemma i Vasa är Hilda kvar, fortfarande en bomullsängel i en industri allt mer pressad av automatisering och konkurrens från både Sverige och fjärran länder. Gretas bror Jonni är kvar på Algots i Borås och förälskar sig i Maija på kursen Ny i Sverige. Föga anar Greta hur framtiden ska gestalta sig och vilka konsekvenser att en gång lämna sin hembygd ska få."

https://www.adlibris.com/se/bok/londonflickan-9789127160521

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

inbunden, 2021. Köp boken Londonflickan av Susanna Alakoski (ISBN 9789127160521) hos Adlibris. Fraktfritt över 229 kr Alltid bra priser och snabb leverans. | Adlibris