Tips på vettig läsplatta?
Hej!
Jag skulle vilja läsa mycket mer än jag gör, och en av anledningarna att det sällan blir av är att jag inte alltid tar med mig en bok - för att det inte funkar/får plats/blir bökigt.
Läser en del e-böcker på min iphone och har även testat läsare på datorskärm.
Har ingen surfplatta och avser inte att skaffa någon heller.
Men har funderat lite på en läsplatta, oftast mindre och smidigare än surfplattor och optimerade för läsning.
Någon här som har egen erfarenhet eller har hört bra (eller dåligt) om någon läsplatta, som kan föreslå eller varna mig för någon?
Tack på förhand.
"kraven" är att kunna läsa låneböcker från bibliotek, bra om man kan föra över själv och läsa t.ex. pdf:er osv (wifi, usb eller annat överföringsmedium).
I övrigt har jag inte hunnit sätta mig in i läsplattor än så är det någon som har andra saker ni tycker jag skall tänka på när jag väljer så tar jag välkommet emot det också!
mvh /Martin
mvh Martin
Har en Kindle och en Letto. Var mest för att slippa krångla, det går ju läsa annat än Amazons böcker på Kindle men man får krångla lite.
Gillar personligen Letton bäst, för den har fysiska knappar för att bläddra med, har inte Kindle. Letton har dock börjat krångla lite för mig, den är två-tre år gammal så ska uppgradera och då tänkte jag en Pocketbook touch.
Nyare läsplattor är nog alla mer eller mindre smidiga med överföring och har flera alternativ. Wifi, usb och blutooth är det som brukar användas.
En annan sak att fundera över är hur snabb är den? Jag kan bli lite frustrerad över långsamma menyer och så. Inget jätteproblem men man kan ju läsa recensioner och jämförelser.
Brukar inte själv låna från bibliotek men det borde inte vara några problem där heller. Ibland kan man få skaffa Adobe ID (tror jag det hette) för att de ska kunna verifiera att du äger boken eller nåt sånt. Man gör ett konto med sin mail-adress (gratis).
"I'm too old for this shit."
Jag har en Kobo läsplatta sedan drygt två år. Jag kan läsa pdf på den och lånar böcker som Epub från biblioteket.
De hamnar i Utforskaren i den mapp man väljer, när man klickar på den nedladdade filen öppnas den i Adobe Digital Editions och där för man över från dator till platta. Väldigt smidigt med USB-sladd (tyvärr inte USB C) till datorn och man kan samtidigt ladda den där.
Plattan rymmer väldigt mycket ifall man vill köpa egna böcker. Det finns också en del gamla klassiker att ladda ner gratis från t ex Projekt Gutenberg eller Projekt Runeberg.
Det finns en wifi-funktion också som jag inte har testat. Det är för att läsa tidningar eller artiklar.
Plattan har bra funktioner med val av typsnitt och storlek, ljusläge etc. Pocketböcker är ju överlägset för ren läsning och inbundna böcker om det är faktaböcker med illustrationer, men som platta är jag väldigt nöjd med den.
Kobo läsplatta på Elgiganten hittade jag nyss , svart
Försökte kopiera det , gick inte .
Provar igen .
HH 🙂
- Redigerat 2022-06-26 06:31 av Soligajag1
Har inte koll på hur det är för alla läsplattor men många märken är väl knutna till vissa bokhandlar. Inte att de är totalt låsta men att det kan vara smidigare att köpa från den bokhandeln då.
Kindle kör ju Amazon men nu finns ju det i Sverige också så det svenska utbudet kanske är bättre nu? Letto som jag också har är det Adlibris. Brukar göra så att jag köper böcker på datorn eller mobilen och sen laddar ner direkt på plattan.
Storytel tror jag också har en egen platta men man får ha abonnemang för den. I alla fall för ljudböcker.
Fundera över vad du vill ha. Fysiska knappar? "Inbyggd" affär? Vilka filformat vill du kunna läsa? (De flesta plattor har många möjligheter där, men om det är en väldigt specifik filtyp du vill kunna läsa)
Leta recensioner och jämför.
Svårt att säga vilken som är bäst, finns olika preferenser 🙂
#4: Tack, bra input att ha koll om den är låst till viss butik eller annat. Jag är lite allergisk mot sådant men har förstått att det är det vanliga. 90% av böckerna jag läser kommer vara lånade på bibliotek så det är en grej som måste funka. Kommer även att läsa mycket PDF-er så det är också ett krav.
mvh Martin
#4: Jag vill ha en smidig platta, utseende är ganska egalt i avseende färger osv. Knappar eller om man bara swipar lika så, funkar bra med båda. Måste gå att lägga över saker på den från en dator (pdf:er tex), och inte bara köpa nya titlar.
Jag har redan surfat runt lite och tittat mig omkring lite, läst lite bäst i test osv. Det verkar vara väldigt mycket upp till respektive ställe vad som är "bäst", Kobo hamnar ju högt i flera tester men finns i flera versioner verkar det som och även ett par andra återkommer i tester. Därför som jag ställde frågan i ett läsforum om - och vad andra använder - för att få lite input från verkliga användare hur de upplever sina läsplattor och vad de tycker är bra eller dåligt på dem.
mvh Martin
#6 Både pdf och föra över filer från datorn är nog inga problem alls. Ladda ner från bibliotek är nog inte svårt heller, du kan ladda ner till datorn först och sen till plattan.
Tror inte de flesta plattor är 100% låsta till en butik, bara att det är lite smidigare att köpa där. Fast kanske inte Storytel då.
Kolla specsen så ser du att du får det du behöver men läsa pdf är standard och kunna föra över från dator också så då kommer det väl ner till känsla.
varning för känslig storytel reader
Har nu haft storytel reader version 2, från 2021. Den ramlade ned från nattduksbordet, från en höjd på 60-70 cm. Kaputt. Kan inte vara rimligt att den går sönder så lätt! Kan vara bra och bli påmind om detta som inte framgår tydligt hos storytel och jag fick detta som svar via e-post: ”3-årig garanti som täcker fabriksrelaterade problem. Defekter och skador orsakade av fukt, yttre skador, normalt slitage eller handhavandefel ersätts inte.”
Jag förstår det, men det grämer mig att den inte klarar av lite tuffare hantering trots allt. Så tänk på det att ställa krav på storytel. Har ju andra enheter som klarar det bättre som mobil, surfplatta och så vidare. Med känsligare skärmar. Uruselt och ledsamt att inte kunna använda sin läsare efter bara några månader samt att det är urusel FAQ på sajten. Så tänk efter före. Har som tur är forfarande min gamla Kindle. Dock får jag sluta med storytel.