Femtio Är fyller den i Är, den Àlskade Sommarboken av Tove Jansson..
PÄ en ö i à lands (?) skÀrgÄrd bor Sophia, hennes ganska osynliga pappa och hennes gamla farmor. Boken handlar om den speciella vÀnskapen mellan Sophia och hennes farmor.
Jag har en alldeles egen relation till Sommarboken. Jag har en (del i) liten sommarö pÄ à land, dÀr jag tillbringat mÄnga somrar med en sondotter, en egen Sophia, och som jag delat detta sÀrprÀglade ö-liv med, och som skapar en en vÀnskap och minnen som lever vidare.
Tove Jansson var bara 58 Är, nÀr hon skrev boven, men visst Àr det hon som Àr farmor och Sophia Àr hennes brorsdotter, den Sophia Jansson som nu regerar över Muminimperiet.
Jag sitter nu lycklig pÄ min sommarö . HÀr saknar jag vanlig dator, har svÄrt att pillra ner text i mobilen. Dessutom roar sig iFokus med att nu och dÄ hindra min inloggning hÀr, sÄ detta fÄr rÀcka för ett slag.
~ Man kommer aldrig först om man gÄr i andras fotspÄr ~
haflingerforum.nu
Sommarboken har 22 korta, underbara berÀttelser om smÄtt och stort. Min favorit Àr Katten. Mer om den sen.
Sophia sover hela sommaren i lekstugan (?) farmodern i en annan stuga, men nÀr höstmörkret kommer, flyttar Sophia in till farmor. Sophia Àr lite orolig, nÀr hon skall somna och vÀcker sin farmor. Jag Àlskar följande dialog, som dÄ utvÀxlas:
âOm en stund frĂ„gade Sophia: Ăr du sĂ€ker pĂ„ att dörren Ă€r stĂ€ngd? Den Ă€r öppen, svarade hennes farmor. Den Ă€r alltid öppen, du kan sova alldeles lugnt.â
Jag skulle aldrig heller lÄsa dörren i stugan pÄ min ö.
haflingerforum.nu
Men hallÄ!
Finns det ingen mer Ă€n jag som lĂ€st denna lilla bok? đł
haflingerforum.nu
#3: Inte jag, men jag vet att det finns minst tvĂ„ personer som lĂ€st eller hĂ„ller pĂ„ att lĂ€sa boken. đ
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Vemodig. Vacker. Vis.
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag finner att Sommarboken Àr en mycket berörande bok som griper tag i en, ibland utan att man riktigt vet hur eller varför. Lite som i Monika Fagerholms förord till boken: "allt finns hÀr".
Jag har lĂ€st den förut och de kapitel jag kom ihĂ„g bĂ€st var nog Katten, av lĂ€ttförstĂ„eliga skĂ€l đŒ, och Stormen, om naturens krafter och tjusningen i dem Ă€ven nĂ€r de stĂ€ller till det.
Beskrivningen av förhÄllandet mellan farmorn och Sophia Àr underbar (fast ordet kÀnns lite malplacerat), sÄ lika varandra fastÀn olika i Älder, sÄ kompletterande varandra. Alla barn borde ha en vis men busig och egensinnig "farmor", uppleva naturen och sommaren som den Àr, lite avskilt och lÄngsamt och utan skÀrmar.
Jag försöker vĂ€lja ut en mening ur boken, men det Ă€r sĂ„ mĂ„nga fina. đ SĂ„ jag tar inledningsmeningen, som ofta brukar anses vara VĂ€ldigt Viktig:
"Det var en tidig mycket varm morgon i juli och det hade regnat pÄ natten."
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen