Bokcirkel iFokus

Bokcirkel

Etiketter: min-tråddiskussion
Läst 23 ggr
Torparmor
0

Biografier och memoarer

Jag har just nu snöat in på memoarer och biografier och försöker analysera varför texterna och uppläggen ser ut som de gör. Hur mycket som beror på personen/erna som skriver, tidsåldern och personen som biografin handlar om

De här böckerna ligger på mitt bord
Nina van den Brinks - Jag har torkat nog golv.
Laura Thompson - Agatha Christie
Raisa Gorbatjova - Jag hoppas
Böckerna är mycket olika och det är intressant att jämföra

Jag skulle gärna läsa de två biografierna över Elin Wägner och biografin om Bang Barbro Alving och Barack Obamas memoarer för att få ytterligare perspektiv på changern.

Är det fler av er bokälskare som läser memoarer och biografier?

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Loris M
1

Jag har inte tänkt på det här, hur olika biografier skrivs förrän rätt nyligen när jag läste "Jag har torkat nog många golv". Nu är ju det månadens bok och ska inte diskuteras än, men jag skriver bara att det första jag reagerade på när jag läste boken är just hur det skrivits. Den kändes på något sätt torftig, som att det saknades känsla, inlevelse. Nina skrev, kommer inte ihåg om det var i förordet eller någon annanstans att hon skrivit enbart sådant som hon med säkerhet vet att Maja själv sagt, som någon av hennes närstående berättat eller sådant Maja skrivit i sina dagböcker.

Det fick mig att undra, hur mycket det spelar in om författare lägger till egna tankar, gissningar, fiction eller bara håller sig till fakta. Vi har haft en helt del biografier som månadens böcker bl.a. Hilma af Klint och den boken älskade jag. Den var välskriven. Jag tror att jag föredrar självbiografier för det känns mer äkta, mer personligt och berör mer. Som ex. "Allt jag fått lära mig" av Tara Westover.

Vad har du upptäckt för skillnader Torparmor, i de böcker du nämner?

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Tarotstollan
3

Den sista memoaren jag läste var Marie Fredrikssons "Kärleken till livet", den var så bra och så ledsam, den skrevs ju strax innan hon gick bort.

https://www.adlibris.com/se/bok/karleken-till-livet-9789164206787

Om det är om en person jag gillar och tycker är intressant så läser jag gärna memoarer och biografier.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

pocket, 2020. Köp boken Kärleken till livet av Marie Fredriksson, Helena von Zweigbergk (ISBN 9789164206787) hos Adlibris. Fraktfritt över 249 kr Alltid bra priser och snabb leverans. | Adlibris
  • Redigerat 2022-08-07 20:21 av Tarotstollan
Torparmor
1

Jag behöver nog läsa mycket mer i dem innan jag kan sammanfatta skillnader. Men jag håller med om Ninas text.

Agatha Christie är alldeles för tjock, omfattande och snårig att gå genom så jag har inte kommit så långt i den

Raisa Gorbatjovas bok är mest intressant kanske för att den journalist som "intervjuar" henne har stilmarkerat sina egna funderingar och intryck. Annars är det Raisas egna ord och det går enkelt skilja ut.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

• Redigerat 2022-08-07 19:58 av Torparmor