Diskussion - Jag har torkat nog många golv
Jag håller på och läser den och jag tycker mycket bra om den!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Här är den utlånad och jag vet inte om jag kommer att läsa den nu ändå.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag har läst den men hann inte läsa ut hela, innan det var dags att lämna tillbaka. Det är många som står i kö så tiden var kortare än vanligt.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Väldigt intressant! Jag är inte riktigt klar med den än. Vi får veta "allt" om inte bara "skurtanten" Maja Ekelöfs liv, utan också om hur samhället utvecklades under de här åren efter kriget när allt bara skulle bli bättre. En del blev också bättre (socialtjänst, bidrag, lägenheter med rinnande vatten och toalett minsann till folket.) Men allt blev inte bättre, klassklyftorna var stora och löneskillnaderna mellan man och kvinna fanns kvar.
Det kalla kriget pågick och visst är det tyvärr mycket man känner igen från idag! Men den fråga som var den allra mest dominerande under en följd av år på 60-70-talet var Vietnamkriget. Maja Ekelöf tog entydig ställning och engagerade sig i FNL-rörelsen och demonstrerade för Vietnams folk. (Det är i huvudsak väldigt bra skildrat, tycker jag.)
Maja Ekelöfs livsöde skildras också ingående (efter en något trevande ? inledning). Ensam med fem barn (mannen drog iväg) fick hon slita som städerska för att försörja dem alla. På "fritiden" studerade hon. läste och förkovrade sig. Hon gick även kvällskurser och tog examina. Men hela tiden framhålls en kontrast mellan städerskan Maja Ekelöf med bara kort skolutbildning och Maja Ekelöf, den framgångsrika författarinnan som vann ett förstapris med sin nyskapande (för att inte säga trendsättande) bok! Hon var både - och.
Nu har jag kommit till att hon brevväxlar med Tony Rosendahl och en ny bok ska komma ut med hans brev till Maja Ekelöf - men så går han och rymmer ..
Det var en hel del "fångromantik" den här tiden och fångarna både här och i USA kämpade för bättre villkor.
Som sagt, en intressant bok, hoppas fler läser den! 😎
Jag har bara kommit till sidan 96 och gillade inte riktigt upplägget.
Jag önskar jag hade läst hennes bok för nu känns det som att Nina mest stuvat om det som Maja skrivit. Men jag gör ett nytt försök när skörden blivit bärgad.
Jag har samtidigt några andra biografier pg, Elin Wägner, Agatha Christie, Barbro Alving och Raisa Gorbatjova. Alla behandlar ämnet på olika sätt. Mest gillar jag faktiskt upplägget av Gorbatjovas biografi.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Den blir bättre en bit fram, tyckte i alla fall jag.
Maja Ekelöf var enastående. Hon gav sin röst och sina ords styrka till fattiga och förtryckta, åt städerskorna som strejkade och hon tog ställning för naturen och mot kärnkraft.
Kriget i Vietnam tog slut 1975, men de amerikanska flygplanen hade täckt landet med giftigt avlövningsmedel.
Här i Sverige spred man hormoslyr, i fredstid …
Maja Ekelöf och hennes familj engagerade sig och gick med i en demonstration under parollerna: "Rädda skogen, våra barns miljö!" "Giftfritt jordbruk, ingen gift i maten!" Maja höll tal i Hagfors om naturens betydelse och om "skogen som fattigmans tröja".
Som efterord i boken "Brev" skrev hon:
"Industrierna vräker ut gifter i naturen runtom oss. Både i vatten och i luften. Över fabriksområdena hänger en tät slöja av skit som skorstenarna spyr ut. Våra lungor är hotade … Det är nämligen inte lönsamt att rensa luft och avlopp som släpps ut från industrierna." (s. 401)
De som protesterade hade det inte lätt. De kallades extremister och ansågs överdriva. (Känns det igen?)
Sedan kom kampen mot kärnkraften. Maja tvekade aldrig.
"Redan på 40-talet då jag hörde talas om kärnkraft blev jag livrädd. Jag förstår nu inte nåt om kemi och fysik, men iallafall såpass att detta med kärnklyvning, atombomber ja allt om vansinnet. Hiroshima, Nagasaki …all som brändes bort och alla som fick (och fortfarande får) cancer." (s. 403)
Lite plågsamt var det att läsa om Maja Ekelöfs samröre med Tony Rosendahl. En bok, "Brev", med deras brevväxling gavs ut. Strax därpå ledde (?) han en spektakulär rymning från anstalten och blev senare frisläppt - för att göra en lång historia kort. Kanske hade boken en del i beslutet om frigivningen och en ändrad syn på hur man behandlar fångar?
Maja Ekelöf hade nog önskat en fortsatt kontakt men han svarade inte mer på några brev eller kontaktförsök …
TACK Magi-cat för dina ord om boken. Ja boken blir bättre och bättre. Jag upplevde i början att författaren distanserade sig från Maja genom alla citat från Majas bok.
Nu har jag kommit igång att läsa igen och har svårt att sluta. Berättelsen flyter på bra och Majas liv skildras rakt, med viss ödmjukhet och ömhet.
Intressant är hur hon påverkas av städjobbet på biblioteket och tar tag i sin bortträngda läshunger. Hur bibliotekarien Lola stöttar henne och hur hon får mod att börja läsa på TBV. Nu får hon inblick i mer än bara en slitig vardag.
#9 Kul att du gillar den! Jag ville också bara läsa mer och mer efter ett tag …🙂😎
Lola Näsman fastnade jag också för. Där ser man vad en hängiven bibliotekarie kan betyda! Hon var väl med på Maja Ekelöfs begravning t.o.m.
Magi-Cat kan du förklara varför "Söderhamn 1970-tal" , "Söderhamn/Stockholm 1980-tal och "London 1988" finns med i biografin? Vem är det som är berättaren?
Oj, nu har jag lämnat igen boken och kommer inte riktigt ihåg … 🤔 Det var en del sådana ställen när man undrade lite vem som berättade …
Men ibland berättar författarinnan själv, om sig eller sin mormor.
Ja det är väldigt virrigt på en del ställen. Jag får bortse från dessa
Lola Näsman, bibliotekarien som betydde så mycket för Maja Ekelöfs liv och författarskap, behöver få några egna rader. 🙂
Mer om kämpande kvinnor i länken.
"På 1970-talet gick en våg av gräv-där-du-står-böcker genom Sverige. Det började med Görans Palms ”Ett år på LM” som handlar om Palms första riktiga kontakt med arbetarklassen och den omvärdering av vänsterstereotyper han tvingas till. Mest känd i genren är väl Maja Ekelöfs Rapport från en skurhink. Det var bibliotekarien vid Karlskoga stadsbibliotek, Lola Näsman, som uppmuntrade Ekelöf att skriva om sitt liv från ett underklassperspektiv."
http://bokebackenskultursida.se/skolskoterska.html
Hon hade många strängar på sin lyra och kunde mycket om växter också.
Lola Näsman, allmänt om talböcker:
https://www.biblinord.se/sv/article/intervju-med-talboksl%C3%A5ntagaren-lola-n%C3%A4sman
- Redigerat 2022-10-01 08:51 av Magi-cat
Grattis Nina van den Brink, till Augustpriset för bästa fackbok 2022!
-🏅👍🌟📚🧹
Göran Greider gör en bra recension av boken:
"Allt detta gör att van den Brink lyckas skapa en sällsamt realistisk närvarokänsla i sin biografi: Det känns på något sätt som om Maja Ekelöf, som dog 1989, skrivit ännu en bok."
https://www.arbetarskydd.se/ovriga-nyheter/en-sallsamt-realistisk-narvarokansla-7031240
#15: Ja, det var roligt och en riktig skräll!
Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår
Kul! 👏🏼
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi