Diskussion - Vi är alla helt utom oss
Är det ingen som läst den här boken?
Det har jag gjort och kommer att skriva det jag minns när jag är lite mindre trött. Nu blir det dags att sova snart. 😴
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Jag råkade snubbla in här, jag har läst den fast för länge sen! Tyckte väldigt mycket om den.
#2: Roligt att du tittar in välkommen! 🙂
Och kul att du läst boken. Jag tyckte också om den, även om jag tyckte till en början att den var lite förvirrande. Det var mycket som var oklart, men sen när pusselbitar började falla på plats blev det riktigt spännande.
Jag förstod inte att Fern var en schimpans förrän Rosemary berättade det. Det var skickligt skrivet tycker jag.
Och det är både vackert och sorgligt, det här med hennes och Lowells relation och "syskonkärlek" till Fern.
- Redigerat 2022-11-23 17:46 av Loris M
Nej inte jag heller, blev totalt överraskad vilket jag tyckte var mycket lyckat! Man fick sig en funderare på både syskonrelationer och djurhållning på den nivån. Nu minns jag inte hur boken slutade, men mitt bestående intryck är att den höll hela vägen. Jag minns att jag rekommenderade den till höger och vänster sen. En bladvändare, utan att man hade en aning om vad som skulle hända. Snyggt omslag också.
Jag har kollat då och då efter nya böcker av den här författaren, men hon har inte skrivit jättemycket vad jag har kunnat se. På svenska finns en tidigare roman, Jane Austen-klubben, som filmatiserats. Jag har sett filmen men inte läst boken. Och så en ny bok som kom tidigare i år, inte översatt.
Ja, för mig kom det också som en fullständig överraskning och jag tänkte att nej, det kan inte stämma. Hon kanske skojar. Vet att jag bläddrade tillbaka i boken för att se hur hon beskrev Fern när mamman i familjen läste böcker för dem eller hur Rosemary pratade med och om Fern för att hitta ledtrådar. Läst med de glasögonen, med facit i hand hade det inte hjälpt att lisat ut det ändå. Det är väl kanske det också som är poängen, att visa hur lika vi är, människor och djur när de kommer till känslor. Men att vi ändå behandlar djur så mycket annorlunda.
Håller med att boken höll hela vägen och en annan grej är att de som experimenterade med det här räknade aldrig med att barnen skulle kunna påverkas av och ta efter schimpansernas beteende. De hoppades på att det skulle bli tvärtom.
Det här bygger ju på verkliga experiment och det är så himla sorgligt hur schimpanser behandlades. Att uppfostra dem som små människobebisar och sedan bara skilja dem från sina familjer och sätta dem i fångenskap är bara grymt.
Minns inte heller exakt hur boken slutade men vet att Fern hamnade på någon sort gård för övergivna schimpanser som blev för gamla men behandlades inte särskilt väl. Rosemary och hennes mamma har jag för mig befriade henne och placerade henne på ett annat ställe där de regelbundet kunde besöka Fern. Så småningom byggde de upp kontakten igen även om det aldrig blev som förr. Fern blev aldrig fri på samma sätt som innan. Tror att hon fick bebisar också som Rosemary tog hand om.
#5 Ditt första stycke där, jag tycker du slår huvudet på spiken.
Det där med gården på slutet känner jag igen, också att de genomförde att befria henne, men sen minns jag inte hur det gick, de bodde i alla fall inte tillsammans igen.
Jag önskar att jag mindes boken mer, samtidigt som den är oförglömlig, men jag hade velat säga något mer vettigt! Jätteroligt att läsa dina funderingar i alla fall, jag tycker att det var ett utmärkt val av bokcirkelbok, synd att inte fler hade läst den.
#6: Tack detsamma! 🌸 Jag är glad att ha någon att diskutera med. 😊 Och ja, synd att inte fler läst.
Jag tror inte att det var så mycket beskrivet om hur det gick till på slutet vad gäller Ferns befrielse. Vi förflyttades mest fram i tiden och då var det redan löst och vi fick veta hur det gick i stora drag utan några detaljer.
Nej, de bodde inte tillsammans igen, för Fern blev aldrig som förut igen. Minns inte riktigt vad som hände med Lowell, om han kom hem och om han återförenades med föräldrar.
Tack för att ni berättat så fint om boken och denna historia!
Tror dock inte jag kommer att läsa den, den verkar för sorglig. 😢 Alltid är det så, att människor behandlar djur illa.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ja, den är lite sorglig för det handlar om djurförsök och experimenterande men det finns berättelsen är också fin för det handlar om kärlek, vänskap, band mellan djur och människor… den är skickligt skriven och i slutet av boken skriver författare en del fakta om dessa försök, om olika schimpanser som uppmärksammats i medier och hur det gått för dem.
Det låter som en väldigt viktig bok! 💗
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Den är jättebra, och handlar även om relationer mellan människor (familj) och absolut mycket läsvärd.
Vet att det är en bok som jag inte skulle orka läsa. 🥹
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag har också läst den fast det är länge sen, strax efter att den kom ut.
Jag tyckte den blev jobbig när man började förstå vad som hade hänt och orkade inte läsa den helt till slut
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Håller med, det blev jobbigt när man förstod vad som hänt och vem Fern är. Men för mig blev det tvärtom, jag kunde inte släppa den. Då ville jag veta hur det gick för henne men det var också då som alla pusselbitar lades på plats en efter en. Det var många scener i början som blev bara visade och sedan släpptes utan att man förstod sammanhang. Trots de jobbiga delarna gillade jag boken.