Diskussion - Mörkögda augustinatt
Jag har tyvärr ej läst den ännu, men ser fram emot att ta del av era synpunkter ändå!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag har inte läst så mycket ännu, bara något kapitel men jag älskar hennes böcker så jag skall läsa den!👍
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag är på gång
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Är det någon mer som tycker boken kan vara en bra höstläsning? Den äe inte så tjock och har ett svamptema
Jag håller på och gillar den.
Bra, då kan vi kommentera lite längre fram
Läste färdigt boken för några veckor sedan och jag gillade den som jag alltid gjort med hennes böcker. Ja, kanske de sista hon skrev inte var lika bra…
Nåväl "Mörkögda augustinatt", bara namnet ger ju kårar över ryggen!😉
Såg att boken t o m var två år äldre än jag själv.
Jag älskar att vi får följa personerna Einar, Puck och Christer genom hennes skrivande i stort i alla hennes böcker om jag inte minns helt fel.
Nu blir det ju spoilers för er som inte läst den men inget att göra åt.
Jag älskar de där lite gammaldags orden och titlar som nästan aldrig används numera: bergsmästarhemmet, löskekarl, arvtant, lillpiga, salongen, toalettskrubb, vanka, landsfiskal mm
Hur historien utspelas i en liten sömnig by med så vackra trädgårdar och krattade gångar, syrenbersåer och kaffedrickande utomhus mm.
Värsta scenerna var ju när de beskriver hur de hittade Tant Ottie i vattnet under badhytten och hur de två offren dog.
Även mördaren tog ju sitt liv på det viset.
Jag ger 4, 5 poäng!
Tack Tarotstollan! Nu måste jag ta fram mitt exemplar och snabbskanna så jag kan bidra med lite oxå
#8. Hur går det?
#9 Jag håller fortfarande på med avfrostning och inventering av frysar och kylskåp. 😪
Dessutom ska jag röja undan akvarellmåningsgrejerna på rumsbordet och baka till andraadventsfikat.
Så det blir nog inte förrän efter andra advent - men det kommer 
- Redigerat 2023-12-01 17:01 av Torparmor
Det låter som att du är något upptagen!😁
Stämmer - men är det inte vanligt 😵 så här till jul?
Jag har hört något viskats om det innan…..😉😁
Nu börjar jag komma ifattmed allt som hör till ett nytt år, årsavslut och liknande. Deklrationerna får vänta till efter påsk, jag behöver få in alla uppgifter först.
Jag har tagit fram boken och läst igenom ungefär halva, så i nästa vecka hoppas jag kunna ha lite synpunkter. Tarotstollan kommer du ihåg vad du läste och tyckte?
Ja, det mesta kommer jag väl ihåg, hoppas jag!🤔
Här kommer min korta sammanfattning
Maria Lang Mörkögda augustinatt
En typisk Lang-deckare med lagom spänning men utan en massa blodiga mord. Information som är relevant dyker upp tidigt i berättelsen fast inbäddad i ”vanlig” vardagsinformation. Är man van Lang-läsare reagerar man snabbt på en del smådetaljer eller ”förflugna” ord/ordvändningar.
Boken startar med en kort sammanställning av persongalleriet och en karta över området och de hus/ rum som beskrivs i boken. Ett tillvägagångssätt som var vanligt en period och som jag fortfarande uppskattar.
Persongalleriet omfattar människor man sympatiserar med och andra man blir mer avvaktande till. Lang har ett enkelt sätt att via enskilda händelser beskriva sina huvudpersoner tex scenen när Jerk tar strid mot Adele om Hedvigs kräftmacka och Hedvig kontrar med att auktionera ut Osbornes, som han får hela 100 kronor för
Några personer:
• Puck verkar som vanligt i början av boken både naiv och troskyldig
• Meta och Osborne är unga, friska, smarta fläktar
• Christer Wijks öppenhet med mycket information till alla inblandade känns ovanligt i dagens samhällsklimat
Den avslutande sammankomsten där Christer sammanfattar allt som hänt är också typiskt för de deckare som skrevs i mitten på 1900-talet.
- Redigerat 2024-03-16 11:55 av Torparmor