Bokcirkel iFokus

Bokcirkel

Etiketter: allmäntinfo-från-admin
Läst 91 ggr
Loris M
3

En fundering ang. månadens böcker

På förekommen anledning (se denna tråd 👇🏼) undrar jag vad vi skulle kunna göra för att fler ska läsa och diskutera månadens böcker?

Vi nominerar bra böcker men det är få som tycks läsa dem. Vad beror det på tror ni? Han ni någon idé om hur vi skulle kunna göra? Nominera mer lättsamma böcker? Ha nomineringar mer sällan?

Vad är det som gör att just du inte läser/diskuterar?

I mitt fall handlar det mest om tidsbrist och att tiden inte räcker till. Sen är det så att jag alltid lånar böcker och en del har varit för nya och inte funnits på vårt bibliotek. Visst, man kan fjärrlåna men det blir sällan av.

Det skulle vara bra att veta hur ni tänker, vad som fungerar respektive inte fungera för var och en av er så vi kan hitta en lösning och få fler av er/oss att läsa. Tacksam för alla synpunkter. 😊

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Tarotstollan
2

Numera är det tiden och tröttheten som sätter käppar i mitt läsande.

Som du skriver så är nya böcker svåra att få tag i på biblioteken och alla vill ju inte köpa böcker som de kan låna gratis senare.

Stor läsarna har ju ofta redan läst de äldre böckerna eller har inget intresse att läsa dem, så det kan ju vara svårt att föreslå några av dem då.

Sen beror det på vad folk vill läsa, några läser t.ex. bara deckare och andra bara "må bra böcker" osv, så inte lätt att hitta något att föreslå då.

Förslag på serier kan ju bli svårt då tiden att läsa och få tag i delarna i ordning kan bli svårt.

Jag tycker att det funkar bra nu, även om det är få som engagerar sig och det är ju det tråkiga.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
2

Tack Tarotstollan! Jättebra synpunkter. Jag har inte tänkt på det du skriver om storläsare, serier m.m. Så kan det säkert vara.

Tarotstollan
3

Ja, jag kanske i bästa fall kan hinna med en tunn bok i veckan medan stor läsarna hinner med 5-15 böcker i veckan. Det blir lite skillnad…😉

Loris M
2

#3: 5-15?! 😲Det hinner jag inte ens på ett år. 😄 Önskar att jag hade mer tid just till läsning men har svårt att få ihop det med allt annat jag måste göra.

Tarotstollan
3

De som läser med öronen hinner det lätt och säkert mer.

Loris M
2

Det är sant, det tänkte jag inte på.

vendelay
7

Jag är så sällan inne på iFokus längre, så det är ett stort problem hehe. Tycker det mesta här har blivit så dött de senaste åren 😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Loris M
3

#7: Roligt att "se" dig Vendelay! 😊 Ja, lite dött är det överallt. Jag märker också att jag engagerar mig allt mindre även i mina egna sajter. Skriver knappt egentligen. Dels är det tidsbrist som sagt men även ork och att annat blir viktigare. Men jag saknar den tiden när det var livligare på iFokus.

Torparmor
3

Jag saknar också engagemanget, men tyvärr så har många gått över till FB. Själv tycker jag FB är rätt värdelös. Jag föredrar oxå det skrivna ordet före det "hörda", är väl lite gammaldags

Några sajter verkar vara i liv. Jag gillar att kunna plocka upp en tråd även efter en tid och fortsätta konversationen.

En livaktig sajt är JULEN med nya trådar hela året - rätt kul egentligen.
PROVENIENS fylls också på med nya trådar hela tiden vilket även gäller MODELLBYGGE.

Kanske är det sajter som är mer specialinriktade och saknar andra kanaler som har kvar engagemanget.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

• Redigerat 2023-10-15 06:59 av Torparmor