Diskussion - Älvornas kulle
Jag har läst den förut. 🙂
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Minns du något, vad du tyckte om boken? Var den läsvärd?
Verkar vara en spännande bok när man läser handling.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Spännande, innehållsrik och läsvärd, men hemsk på sina ställen så jag hoppade över vissa stycken. Bra och inkännande skrivet om kvinnoödena och häxförföljelserna. Huvudintrycket är bra. Varmt.
edit: Det jag kommer ihåg efteråt, är väl bäst att tillägga. 🙂 Jag ska bestämt titta till den igen.
- Redigerat 2023-11-01 20:23 av Magi-cat
Jag var på bibban och frågade efter den men den var utlånad till slutet av månaden.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Nu har jag äntligen läst färdigt denna boken.
Jag lånade den i stor stil, så den var uppdelad i två tjocka delar.
Det var en intressant, spännande, romantisk, obehaglig bok mm.
Jag har inte läst något av henne tidigare, så jag kan inte jämföra hennes sätt att skriva om hon alltid skriver sina historier på detta viset.
Att hon försöker trycka in hela kvinnohistorien från före Häx-bränningarna och till efter mordet på O. Palme och Tjernobyl katastrofen.
Det blir för mycket tycker jag och det gör att historierna blir för snabbt förbi gångna och lätt glöms bort när man läser vidare.
Historien om älvorna som kommer upp från Siljans djup och dansar på ängen, i och runt huset är fint och spännande. Hela den historien med älvorna och kärleken är fint och glädjande.
Historien om häx-bränningen är ju tyvärr en del av Sveriges historia, det förekom ju i andra länders historia också och det förekommer ju fortfarande på sina håll i världen nu i våra dagar, tyvärr!
Det är en del av vår historia som vi aldrig får glömma!
Även om jag inte direkt gillade just det sättet hon berättade och skrev på i denna boken, så är jag intresserad av att kolla upp hennes andra böcker.
#5 Kul att du har läst boken! Jag läste den för flera år sedan och tyckte bra om den, särskilt avsnitten med älvorna.
En del var ju för hemskt, som häxbränningarna, men viktigt att det inte glöms.
Många tycker om hennes böcker och säkert kan du finna andra som du gillar.
#6. Jag var på bibban i dag och kollade upp hennes böcker men tyckte ingen av dem verkade särskilt intressant. De utspelade sig mer förr i världen med krig och tråkigheter. Hade nog hellre velat ha historier som utspelar sig i nutid.