Bokcirkel iFokus

Bokcirkel

Etikettermånadens-bokdiskussion
Läst 108 ggr
Loris M
2023-12-01 08:21
2

Diskussion - Solglimtar bland molnen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags att diskutera Solglimtar bland molnen.

Har ni läst den?

Jag har väntat på boken då den var utlånad men så blev det min tur häromdagen att hämta hem den. Jag har inte börjat läsa än men tänker börja i helgen. 😊

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Magi-cat
2023-12-01 09:11
1

Jag får den förhoppningsvis nästa vecka. 🙂📗

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2023-12-01 13:21
2

Här är alla bibliotek stängda i minst en vecka, de skall starta upp nytt system så vi måste skaffa nya lånekort och skriva på nya låneavtal.
Så jag vet inte om jag kommer att läsa den, inte i år i alla fall.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2024-01-04 12:19
1

Jag har börjat på den här boken.

Älskar miljön. Återkommer när jag läst mer.

Loris M
2024-01-04 14:41
1

Så bra! Nu känner jag mig mer motiverad. 😊 Jag har fortfarande inte börjat men ska försöka läsa i samband med att jag går och lägger mig på kvällen.

Magi-cat
2024-01-04 15:04
1

Det har varit oväntat trögt för mig att komma igång igen med skönlitteratur. Men lite innan jag somnar blir det här också..🙂

Magi-cat
2024-01-12 17:34
1

Ge inte upp även om boken är trög i början (det tyckte i alla fall jag). Dialogen är enerverande seg. Men det blir mycket intressantare efter så där en 100 sidor när storyn om häxan kommer. 🙂😉
Sedan blir det riktigt spännande.

Intressant är det också med väderobservationerna. Både de vetenskapliga och så framför allt de "märkliga" …

Hoppas ni blev intresserade att läsa vidare nu! 😉

Loris M
2024-01-12 17:47
1

Vad bra att du säger så Magi-cat! 🤗 Jag har börjat läsa men har inte kommit längre än till s. 29. Ja, lite seg, men boken blev precis mer spännande nu. 😊

Magi-cat
2024-01-15 09:33
1

Den blir spännande mot slutet, när Sky äntligen inser kraften i häxans spådom. 🙂

Magi-cat
2024-01-16 17:11
1

Huvudpersonen, Sky, visar sig ha ME. Så vitt jag förstår är det bra beskrivet i boken hur det är att leva med ME, omgivningens reaktioner, den drabbades reaktioner och funderingar, symptom osv. Så bra att jag undrade om författarinnan hade egen kännedom om sjukdomen och det visar sig i efterordet att det är så.

Loris M
2024-01-21 07:08
1

Typiskt! Nu har någon annan reserverat boken så jag får inte förlänga lånetiden. Men jag tänker ställa mig i kö så fort jag lämnat in den.

Magi-cat
2024-01-21 08:12
1

Ett litet tips att försöka med är att ställa sig i kö redan innan man lämnat tillbaka boken
.. Ibland kan man få tillbaka den direkt.

Loris M
2024-01-21 08:48
1

Aha, det visste jag inte att man kunde. Tack, då ska jag göra så. 💖

Loris M
2024-04-01 08:12
1

Nu har jag fått tillbaka boken och skulle rent teoretiskt kunna börja läsa. Om det nu inte var så att jag också håller på att läsa Himmel över Alaska och har läst ca 200 sidor. 😊 Brukar inte läsa två böcker samtidigt men jag får se hur jag gör.

Loris M
2024-05-01 06:12
1

Den här boken låter sig inte läsas. Nu var jag tvungen att lämna tillbaka den igen då den är reserverad, men jag ska ställa mig i kö igen. 😄

Loris M
2024-06-12 08:24
1

Sådär ja, nu är den läst. 😊 Precis som du skriver Magi-cat, med de första 100 sidorna gick det lite trögt men sen blev det bara mer och mer intressant och då gick det fort att läsa. Jag gillade boken, mystiken hon skapade runt grottor, vädret och häxan. Jag gillade också de delar som handlade om ME, att det kändes verkligt. Och när jag läste efterordet förstod jag (glömde att du också skrivit om det) varför det blev så bra beskrivet. Gillar också vänskapen mellan Sky, Fischer och … vad var det hans flickvän hette? Har glömt, men deras oro för Sky, omtanke, sättet de umgås och pratar med varandra, det var fint.

Sen att att Jamie och Sky skulle bli ett par var inte otippat direkt. Det förstod man redan i början, med det typiska "Å jag gillar inte honom, han är så dryg, konstig…" men sen så blir hin kär i honom. Det är så vanligt i böcker. Ibland kan jag önska att det var lite mer variation som t ex. hur saker blir jobbiga, svåra, hur de tvingas göra prioriteringar, skiljas åt, träffas … lite mer som livet. Och inte bara så där, gillar honom inte - upptäcker att jag gillar honom jättemycket - upptäcker att han gillar mig också men ville inte berätta pga rädd att det inte var ömsesidigt - vi lever lyckliga och har aldrig varit så älskade. Okej, nu är jag lite cynisk och det kanske händer i verkliga livet också oftare än vad jag tror, men det är inte min erfarenhet.

Men, men… jag gillade boken som sagt och spänningen författare lyckades att bygga upp. 😊

Magi-cat
2024-06-12 09:20
1

#15 Bra beskrivning, Loris, kul att du gillade den!

Håller helt med om det där att man förstod att de skulle bli ett par! Det var så typiskt upplagt! 😄 Samt att det kunde vara lite mer som livet är, blandat …

Boken är som lite ojämn på det sättet, vissa delar fångar en verkligen, medan andra är lite mer slentrianromanaktiga …
🙂

Men spännande, som sagt!