Annons:
Etiketterboktipsrecensioner
Läst 2677 ggr
Magi-cat
2017-11-19 07:31

Andra böcker vi läser

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanske vi kan ha en tråd för böcker vi läser förutom Månadens Bok? Som boktips, eller att diskutera, om vi vill. 

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2017-11-19 08:37
#1

Bra idé! Tack! 👍 Söt bild. 😍

För närvarande läser jag ingen bok utan väntar på att Hemligheternas skafferi ska bli ledig, (reserverat den på biblioteket)

Magi-cat
2017-11-19 08:48
#2

Jag läser "Flytten till Cornwall" av Liz Fenwick.

Jag började läsa den för att den handlar om Cornwall, en miljö som jag tycker väldigt mycket om…Men nu har jag läst en tredjedel och gillar den inte särskilt mycket. Landskapsbeskrivningarna är tunna och dialogen torftig. Stereotyperna frodas, som den vackra kvinnan som uppvaktas av den stilige mannen. Och varför måste det pimplas vin i tid och otid (mest otid) i den här typen av böcker? (Kan dom inte bara dricka sitt te och äta nybakade scones? 🤦‍♂️)

Så där, nu har jag ventilerat lite.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2017-11-19 08:53
#3

Nu har jag lagt tråden under Aktuellt så vi lätt hittar den.

När man läser en del böcker så kan man förstöra upplevelsen genom att vara normkritisk. 😃 Jag gör det ofta både med böcker och filmer och tänker vad gör kvinnor, vad gör män, hur framställs mörkhyade, asiater….

parsley
2017-11-19 09:00
#4

Jag håller på med del 4 i Emma Hambergs Rosengädda-serie för närvarande, Hjärtslaget i Rosengädda heter den.  Hittills har jag läst ungefär halva, och jag är inte speciellt imponerad. Emma Hamberg är en författare som jag brukar uppskatta, men den här boken fängslar mig inte. Den känns pladdrig och oengagerad och jag känner att jag skulle behöva lite mer tillbakablickar för att riktigt kunna placera alla personer som dyker upp och har varit med i tidigare böcker. Ett par meningar om varje person hade säkert räckt.

Magi-cat
2017-11-19 09:01
#5

#3 Jomenvisst!? 😃Taggar upp sig från början och så blir det genomgående…
Är det en gammal film eller bok så kan jag ta det och ändå njuta av boken/filmen, men nya…
I den här boken har Maddie svår sorg efter sin man som dog för ett år sedan. Det får vi veta mycket om, så det är inte det, det ger en bra bakgrund. Men sedan är det det vanliga, ut på puben, bli uppvaktad, männen är ursnygga och vaktar sitt revir (kvinnorna) och själv är hon vacker, vilket de omtalar så najst flörtigt…
Också den besvärliga tonårsstyvdottern är så utpräglat stereotypisk tonåring. Men där finns nog en möjlig utveckling av karaktären. Får väl se.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2017-11-19 09:20
#6

Jag kom på att jag har Huset vid sjön nedladdad så jag skulle kunna läsa den. Men jag har ännu inte lärt mig att läsa e-böcker. Jag vill hålla i en riktig bok.😮

Annons:
Maria
2017-11-19 09:23
#7

Jag är så imponerad av att ni orkar läsa vidare när boken inte är tilltalande.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

parsley
2017-11-19 09:25
#8

# 7 Det är inte alltid jag gör det kan jag säga.  Läser man för sitt nöjes skull, så tycker jag att man har all rätt att avsluta en bok som inte tilltalar en. Den jag håller på med nu är såpass lättläst, så jag kommer att läsa ut den i vilket fall som helst.

Loris M
2017-11-19 09:26
#9

#7 Fast det kan man inte veta hur det blir. Jag är en hopplös optimist och även om de första 200 sidorna är kass så hoppas jag fortfarande att det blir bättre sen. 😃

Maria
2017-11-19 09:28
#10

#9 Det skulle jag aldrig klara.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2017-11-19 10:25
#11

Jag brukar också fortsätta hoppas. 😃

Kanske, kanske, det där alldeles speciella kommer i sista kapitlet? 

De böcker som jag avslutar innan är om jag råkat få tag på någon äcklig, och våldsam….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-11-19 10:51
#12

En annan bok jag nyligen läste:

"Den lilla bokhandeln i Paris" av Nina George.

Av någon anledning som jag inte förstår själv hade jag trögt att komma igenom den. Storyn är dock bra. Jean Perdu (=glömd) har en bokpråm i Paris, ett litterärt apotek, där han med intuition och fingertoppskänsla ordinerar exakt den bok mottagaren behöver just då för sitt helande. Det är bara sig själv han inte kan hela…
Sedan kastar han loss, bokstavligt och bildligt, och får sällskap på resan av en del udda med trivsamma karaktärer, alla med sin livssorg i bagaget. (Som den blyge unge mannen som råkat skriva en hyllad succéroman och inte får vara ifred sedan dess utan gömmer sig med sina hörlurar för att utestänga ljud i ett enkelt bostadsområde. Det låter inte så charmigt, men det blir bra till slut.)
Alla verkar söka sin drömkärlek och själva boken är drömsk till sin karaktär, lite som en saga. Dagboksanteckningar för historien framåt och lyfter förståelsen för vad som hände och varför.

Nina George är en skicklig författare. På några ställen kunde boken kortats ner något för att få den mer sammanhållen, men helhetsintrycket är att den är väl genomtänkt och genomförd.

Med detta skrivet är jag plötsligt mycket mer positivt inställd än när jag började.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tokryck
2017-11-25 08:13
#13

Jag kan inte heller läsa klart om de inte tilltalar mig. Eller oftast inte. Jag lyssnade precis på Inte utan min hund och den var inte så bra. Den fick tre stjärnor men det var på håret. Även den var dock en bokklubbsbok så jag ville igenom den. 

Lyssnar just nu på en annan bok av Caroline Säfstrand, Tiden läker inga sår. Den är ok men inte wow. Det är inte lika gripande som Hemligheternas skafferi för man vet inte något om vad som är hemligheten. I hemligheternas skafferi anar man ju, och får lite ny info hela tiden.

Läser även femte boken i Serien Glastronen. En mycket bra serie men det är så svårt att ta sig tid att läsa på kvällarna, speciellt när den är engelsk. Då krävs det extra koncentration. Gillar ni fantasy kan jag rekommendera denna serie.

Annons:
Maria
2017-11-25 08:17
#14

Jag har läst tre böcker av Carlos Ruiz Zafon som fullkomligt trollbundit mig.

Det är Vindens skugga, Ängelns lek och Himlens fånge.

Jag kan verkligen rekommendera de böckerna. Det känns som om jag känner till varenda gränd i Barcelona.🙂

Så här står den om Vindens skugga: Samma dag som Daniel Sempere fyller 10 år tar hans pappa med honom till en mycket speciell plats, "De bortglömda böckernas gravkammare", ett gigantisk gömt bibliotek någonstans inne i Barcelonas gränder, där gamla okända böcker funnits längre än någon kan minnas.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2017-11-25 08:34
#15

#14 Låter spännande! 

.

Jag har läst färdigt boken jag pratade om i #2, den med sterotyperna. Intrycket höll i sig, även om den fick något försonande drag på slutet såsom en sympatisk karaktär (den gamle läraren Tom) och att de rätta människorna "fick" varandra samt att skriken från det lönnligen begravda barnet på 1500-talet äntligen tystnade när alla blev lyckliga. 
Men så var det allt det andra…😕
Det finns en svensk (eller "nordbo", Gunnar heter han.) man med som Maddie träffar på puben. Gissa hur han ser ut? Jo, en ursnygg, blond, blåögd, 2 m lång viking (ja, så står det) som är en riktig gentleman och jobbar för miljön! 😃

Nu håller jag på med Hemligheternas skafferi. Helt annan karaktär. (Det slår mig att många böcker på sistone handlat om att det förflutnas hemligheter ska komma fram i ljuset och läka nutidens sår…)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tokryck
2017-12-04 12:50
#16

Nu är jag inne på Omgiven av idioter och har precis läst ut Oceanen vid vägens slut. Älskade den boken (min första av Niel Gaiman) och tycker alla ska läsa Omgiven av idioter.

Zadie
2017-12-04 21:23
#17

#16 Omgiven av idioter har jag oxå läst nyligen, verkligen bra och intressant bok. Jag har precis läst ut Arthur - gatuhunden som lämnade djungeln och hittade hem av Mikael Lindnord, underbar bok om man gillar hundar och äventyrssport! Rekomenderar den :) Nu ska jag börja läsa Sophies historia av Jojo Moyes, älskar hennes böcker,

Loris M
2017-12-05 07:48
#18

Omgiven av idioter har dykt upp fog mig överallt, både andra jag känner som rekommenderat och på nätet. Kanske dags att läsa den.

Men nu har jag äntligen fått tag i Hemligheternas skafferi och ska börja läsa den idag. Måste bara åka till bibblan och hämta den.

Tokryck
2017-12-13 11:19
#19

Läs den med pennan i handen. Om det är din bok alltså ;) . Jag är inget fan av att markera i böcker men jag lyssnade till den och hade gärna haft den i bokformat för att stryka under och kunna gå tillbaka och se vad jag är för en. Jag minns i alla fall inte allt :) .

Magi-cat
2018-01-24 15:38
#20

Läser just "Damkören i Chilbury" av Jennifer Ryan. En feelgood-bok som har det mesta.

Den utspelar sig på engelska landsbygden (det var därför jag lånade den) 1940. Kyrkoherden har lagt ner kyrkokören eftersom alla mansstämmor är ute i kriget. Men ortens kvinnor ville annat och medan den nya damkörens stämmor ljuder allt högre och friare vävs krigets meningslösa tragik och elände in i berättelsen.

Boken består av kvinnornas dagboksanteckningar där vi följer de olika karaktärernas inte alltid hedersamma liv. Ibland gränsande till skröna.

Men också hur strapatserna får dem att växa och ta ansvar och inte minst känna livsglädje mitt i allt.

Detta är Jennifer Ryan's debutroman. Jag tycker att hon skriver väldigt bra, aldrig för långt eller för kort, platt eller svulstigt. Regnar det får vi veta hur regnet verkligen känns och sänker sig solen får vi leva oss in i solnedgångens alla färger.

Nu ska jag snart läsa vidare. Jag tror det blir krångligt men spännande på slutet när alla (som inte dött) får varandra och de rätta barnen kommer till sina rätta hem…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2018-01-25 09:37
#21

Generalen är ett uselt kräk. 😡

Jag trodde han skulle börja visa vanligt mänskligt förnuft, men icke. Jag tar tillbaka det där med feelgood.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tokryck
2018-01-25 13:43
#22

Jag lyssnar på Den lilla bokhandeln runt hörnet av Jenny Colgan som även skrivit Det lilla bageriet på strandpromenaden. Den är den bästa av hennes böcker tycker jag. Nog för att hon är lite väl romantisk och naiv men jag gillar när inte allt går åt pipan och allt är så himla besvärligt hela tiden. Denna är feelgood av just den anledningen. Snart slut. Vad ska jag lyssna på då 🤓

Tarotstollan
2018-01-25 23:29
#23

Håller på med den sista boken  i trilogiserien "50 nyanser" av E. L. James.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Zadie
2018-01-26 12:02
#24

#22 Så bra att få tips här, lagt till den i min lista nu som ska läsas! Har läst alla andra böcker som hon skrivit.. Hemligheternas skafferi har jag oxå läst nu efter tips här från sidan :) Just nu läser jag Konsten att vara Caroline skriven av Peter Barlach. Rätt go bok! Finns flera i serien, kommer nog sträckläsa alla.

Magi-cat
2018-01-26 17:25
#25

Boken (#20) slutade så bra det går. Den otäcka generalen besegrades och överlistades av kloka kvinnor. 😈
Alla som skulle (och fortfarande var vid liv och någorlunda vigör) fick varandra.

Kvinnorna klarade allt, som kvinnor brukar.

Och fan vad glada vi kan vara som slipper uppleva krig!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tokryck
2018-01-30 13:59
#26

#25. Vilken jäkla tur. Inte överraskad i och för sig i och med att det var kvinnor. Men ändå. Ja vi har det allt bra här i Sverige på den fronten.

Magi-cat
2018-02-05 08:17
#27

Tokryck, om du gillar "Det lilla bageriet.."-serien (det gör jag också) kanske även "Vägen till Sugar Maple Inn" faller dig i smaken?

Det finns vissa likheter, såsom särdeles goda bakverk, kärlek, allt trasslar till sig, den onda fen bli god, etc. Kommer inte ihåg exakt hur den slutade, men är säker på att alla ingredienser med de rätta kryddorna hamnade på sin rätta plats. 🙂

https://www.bokus.com/bok/9789188261335/vagen-till-sugar-maple-inn/?gclid=CjwKCAiA-9rTBRBNEiwAt0Znw4r86oQ-5m5ejtJt8Dp6SBYu-APekZy0oaTIoqqacwnv6Th3NLoQ0hoCy20QAvD_BwE


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2018-02-05 14:48
#28

Jag var precis på biblioteket för att låna "De kommer att drunkna i sina mödrars tårar" (vilket jag också gjort nu), men så fastnade jag med blicken på Leymah Gbowees "Tillsammans är vi starka". Nu har jag lånat den också och vet inte riktigt vilken jags ska börja med nu. 🙂 Leymah är en afrikansk kvinna och Nobels fredspristagare 2011 och henne har jag läst om nyligen men kommer inte ihåg var.

Magi-cat
2018-02-05 15:00
#29

Det var en fin titel på den boken. ☺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-02-05 15:35
#30

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2018-02-05 17:46
#31

#29 Ja, det var ju lite det som drog min uppmärksamhet. 😃 Tänkte, vad är det här? Det här har jag sett någonstans. 😃

Beccanorthstar
2018-02-23 14:48
#32

Jag läser just nu del 6 i spejarens lärling; John Flanagan. Kan verkligen rekommendera den serien, om man då gillar det mer sagolika men ändå lite aktion osv, det är en salig blandning.

“A real woman is one who can fight”
-okänd

Tokryck
2018-02-26 11:25
#33

#27 Tack för tipset! Den ligger i min Storytellista nu :) .

Jag lyssnar just nu på Stad av skuggor av Cassandra Clare. Sen läser jag Legend av Marie Lu. Två serier, inte så smart kanske :P . Men de är båda bra. Inte wow (än?) men spännande!

Beccanorthstar
2018-03-02 22:26
#34

#33 stad av skuggor tycker jag är såå bra, gillar du den än så länge?

“A real woman is one who can fight”
-okänd

Annons:
Tokryck
2018-03-06 06:40
#35

#34 den är jag klar med nu. Jag gillade den mycket! Ska läsa en annan bok först (Rött uppror av Pierce Brown) sen ska jag ge mig i kast med nästa i serien.

Gillade Legend också. Ska bara lästa klar Musan av Jessie Burton så ska jag läsa nästa i den serien också :) .

Magi-cat
2018-05-02 09:38
#36

Nu har jag läst ut boken "Hilma: en roman om gåtan Hilma af Klint" av Anna Laestadius.

En märklig bok om en ovanlig kvinna som följde sin egen inre röst. Medlem i "De Fem" mediumistiska sällskap där "högre" röster gav budskap till kvinnorna om inte bara deras måleri utan hur världen hänger ihop men är dualistiskt uppdelad. 
Hilma följde dessa röster - eller sin egen inre inspiration - i sitt senare måleri då hon skapade magnifika målningar. Dessa målningar skulle inte visas förrän årtionden efter hennes död, hade hon bestämt och så blev det. 
Hilma beundrade Rudolf Steiner och försökte vid flera tillfällen intressera honom för sitt måleri, men utan att möta någon respons.

Förutom själva berättelsen om Hilma får vi också in inblick i kvinnors tillvaro vid den här tiden vid förra sekelskiftet då kvinnor hölls tillbaka och skulle vara nöjda med att passa upp mannen i hemmet. 

Men också tiden för kvinnans frigörelse med kampen för rättigheter som rösträtt.

För mig känns det som att boken hade vunnit på att inte hoppa fullt så mycket mellan tidsperioderna. Det hade nog blivit ett bättre sammanhang då.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tokryck
2018-05-15 09:46
#37

Läser Magin vaknar nu. En svensk författare som jag inte minns nu. Men den är spännande!

Loris M
2018-05-15 14:13
#38

Jag har läst ca 50 sidor av månadens boken - Huset vid sjön och tycker att den är intressant.

Magi-cat
2018-10-21 08:54
#39

Sommar på den lilla ön i havet av Jenny Colgan.

Jenny Colgans böcker har en strykande åtgång sedan succén med "Det lilla bageriet…"-böckerna.

Även denna bok är populär och feelgood-när den är som bäst. Hennes böcker lämnar en med något mer än man hade innan, förutom själva den lättsamma underhållningen.

Karaktärerna utvecklas under bokens gång och går från stereotypt till, ja, vanliga människor…Romansen med den otroligt snygge (😴) chefen skulle kunna bli pinsam, platt och intetsägande. Men innanför skalet på den kräkaktigt tölpiga typen finns en liten övergiven femåring som (lyckligtvis, i feelgoodromanens värld), är beredd att utvecklas och ta konsekvenserna av det. I alla fall lämnas man i hoppet om det.

Bäst tyckte jag om episoden med den stackars strandade späckhuggaren när Flora sjöng henne till havs…Flora är nämligen "selkie", av sälfolket. 🙂

Frågan om den tilltänkta vindkraftsparken i havet följer oss boken igenom och jag tycker att hon hanterar det bra. De både vinner och "förlorar", fast frågan är…? 🙂

Jenny Colgans stora styrka ligger i natur- och miljöskildringarna. Man får en närmast obetvinglig lust att genast åka till Mure och uppleva livet och naturen som det är på riktigt. Som tur är finns inte Mure i verkligheten, annars skulle ön snart invaderas av turister…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-02-24 08:56
#40

Bortsprungen: en älskad katt, en hemlös man och deras osannolika resa av Britt Collins.

Likheterna med Gatukatten Bob som blev en älskad bestseller i bokform är påfallande. Gatumusikanten James som bodde i träningslägenhet och försökte komma ur sitt missbruk tog hand om den skadade Bob och de blev oskiljaktiga kompanjoner på vidare öden och äventyr.
I Bortsprungen är det hemlöse Michael som tar hand om den skadade kissen som han döper till Tabor och tar med henne på en osannolik 600-milaresa under ett år.

Men det finns också skillnader. Bortsprungen är betydligt mörkare än Gatukatten Bob. Kanske besparades vi en del av eländet omkring hemlöshet och utsatthet i Gatukatten?

Situationen för Michael och hans kompisar verkar också vara hopplösare. Men vi får också möta mycket värme och hjälpsamhet från människor som rörs av historien om katten som följer Michael sittande på han ryggsäck. Katten Tabor gör också att Michael reser sig lite. Det går inte att vara hur stupfull som helst med en katt som behöver en. Han måste ta hand om katten och han älskar den. Han får någon att leva för. Och Tabor är pigg och nyfiken och inte bara finner sig i att åka ryggsäck, hon verkar gilla det. Oftast.

Men allt är inte så enkelt och de möter hemska faror under resans gång. Miljön är inte den bästa för en hemlös, eller för en katt.

Historien får en oväntad vändning när Tabor tas till en veterinär som hittar ett chip! Tabor - som heter Mata - har en husse där hemma som längtar sig fördärvad efter katten. Och Michael gör det enda rätta och tar henne till hennes ägare. (Där blir det riktigt känslosamt.)

Kontentan är till slut: Chippa alla katter, ta hand om hemlösa djur och ge f-n i alla berusningsmedel!

https://www.adlibris.com/se/bok/bortsprungen-en-alskad-katt-en-hemlos-man-och-deras-osannolika-resa-9789177791270


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

ho0mii3z
2019-03-29 22:39
#41

Precis läst klart Kaninjägaren av Keppler. Ruskigt bra!

Läser nu uppföljaren av "Livet efter dig", den andra boken heter "arvet efter dig" , började igår och är helt fast, Jojo moyes är en fenomenal författare .

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Annons:
Loris M
2019-03-30 07:40
#42

#41 Åh den boken har många jag känner rekommenderat och läst. Jag tänker varje gång jag hör det att nu ska jag läsa den men det blir aldrig av.

Vad heter den allra första boken?

Tokryck
2019-04-26 08:11
#43

Har nyss läst två riktigt bra fantasyböcker. Inkmistress och Of fire and stars av Audrey Coulthurst. De finns på storytel och är lätta att lyssna till. Jag vill såååå att hon kommer ut med uppföljaren till Of fire and stars snart!

Det jag gillade med den var magin, att det inte är stereotyp kärlek och att det inte är så mycket blod och mörker.

Magi-cat
2019-04-26 08:18
#44

#43 Låter bra, ska titta på dem. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-10-22 09:04
#45

"Vi som blommar sent" av Louise Miller.

Jag kan rekommendera den som en lättläst och hjärtevärmande feelgood-roman. Välskriven är den också med ett bra och lättflytande språk.
Här finns både konst och kultur, mat och bakverk, arbete och sammanhållning i den lilla byn, hur ska det gå för den bortsprungna hunden, framtidsplaner och vad kommer de att innebära samt, förstås, kärlek, även oväntad…

http://bokstugan.blogspot.com/2018/11/vi-som-blommar-sent-av-louise-miller.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-05-01 20:03
#46

"En avlägsen kust" av feelgood-mästarinnan Jenny Colgan.

"Lorna bor på den lilla skotska ön Mure. En fridfull plats, där alla hjälper sina grannar. Men när den lokala läkaren ska gå i pension, finns ingen som vill ta hans plats. Mure är för litet och ligger alldeles för avsides.

Långt därifrån i ett överfullt flyktingläger håller Saif på att behandla en pojke som skurit sig illa i handen. Saif är själv flykting, men han är också läkare och precis det Mure behöver.

Saif anländer till Mure och välkomnas med öppna armar. Men kommer han att kunna gå vidare trots sina tunga minnen och svåra erfarenheter? Den här sommaren gör Saif sitt bästa för att känna sig som hemma i en ny och obekant miljö, och för Lorna kommer ingenting mer bli sig likt.

En avlägsen kust är en kortroman som utspelar sig på samma plats som serien om Flora och serien om den lilla ön i havet. Men i den här historien är Saif och Lorna huvudpersoner."

https://www.bokus.com/bok/9789113094526/en-avlagsen-kust/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tokryck
2020-05-25 10:43
#47

Jag har nyss läst klart trilogin Ash princess av Laura Sebastian. Älskade den. Tvåan hade en liten dipp men den avslutade starkt. Magi, grymhet och vänskap och kärlek. Jag tyckte det var en annorlunda fantasy, inte de klassiska magierna.

Magi-cat
2020-06-08 08:24
#48

Befrielsen - Baserad på den sanna historien om agenten Nancy Wake - andra världskrigets största hjältinna"

av Imogen Kealey

Nancy Wake var säkerligen en högst remarkabel och beundransvärd kvinna. Men jag hade velat veta mer om henne.

Enligt baksidestexten är detta en dramathriller med högt tempo. Det är det säkert och det passade inte mig. Jag vill inte ha en dramathriller, jag vill veta vad som hände och mer om själva personen.

Jag hoppade faktiskt över långa stycken när det blev för mycket av grymheter och hemskheter. Jag vet, krig är så, men det beror på hur det skrivs.

Nej, det var ingen bok för mig. (Jag gillar inte deckare heller.)

Bäst var nog den historiska kommentaren på slutet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Soligajag1
2020-06-22 13:07
#49

Jag håller och lyssna på denna bok: 

Bokcirkeln vid världens ände/ Frida skybäck , uppläsare : Gunilla Leining . 

Årets bästa feelgoodroman. Bokcirkeln vid världens ände är en bok som fullkomligt sprudlar av läs- och berättarglädje.« Johanna Wistedt, recensent i Amelia En solig majdag flyttar svenskättlingen Madeleine Grey till Ljusskär i Skåne för att praktisera i den populära Frihetskyrkan, men hennes vistelse får ett abrupt slut när hon en kväll packar sin väska och försvinner spårlöst. Trettio år senare mottar hennes syster Patricia ett anonymt brev med Madeleines halsband i och hon bestämmer sig för att resa till den lilla strandbyn i ett sista försök att hitta sin syster. Patricia tar in på Ljusskärs enda hotell, Monas Bed, Breakfast & Books, där många av de boende samlas för att prata och äta Monas omtyckta tångbullar Visa mer….

HH 🙂

Magi-cat
2020-07-27 07:23
#50

#49 Den håller jag på och läser nu! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-07-27 07:34
#51

Jag har läst "Pastor Viveka och tanterna" av Annette Haaland.

Först tyckte jag inte så mycket om den, pastor Viveka verkade inte särskilt sympatisk och kyrktanterna … inte så kärleksfullt beskrivna.

Men det tar sig, Viveka var bara trött och utarbetad och lite vilse i livet och behövde så väl den av kyrkorådet påtvingade semestern.
Den elakaste tanten visar sig vara en riktig klippa och en kämpe när allt trasslar till sig i den lilla församlingen  till en härva av mord, stormhattar och en väldig massa kaffedrickande.

Upplösningen är dramatisk i en helt osannolik sammandragning av alla deltagare med ingredienser som längtan, saknad, skuld, brott, förhoppningar, förväxlingar och eventuellt förgiftad flädersaft.

Är inte allt en längtan efter kärlek och bekräftelse?

En lättläst bok med bra språk i korta kapitel, perfekt för resan eller lediga sommardagar. Underhållande och lite rolig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Torparmor
2020-07-27 17:14
#52

Nu har jag en trave böcker att hämta på biblioteket. Rätt stor spridning på bokvalen, precis som på de senaste bokcirkelböckerna

Mödrarnas söndag  av Graham Swift  - en roman om livsval och ödet

Levande landskap en resa till framtidens jordbruk  av Mats Ahlberg  - en reportagebok

Ett enda andetag  av Gabriella Ullberg Westin     en deckare

Pesten  av Albert Camus      en klassiker som borde passa att läsa i coronatider


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Magi-cat
2020-07-27 17:25
#53

#52 Bra tips! 

Pesten har tydligen varit väldigt mycket utlånad de senaste månaderna. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-08-03 08:53
#54

"Bokcirkeln vid världens ände" av Frida Skybäck.

Ännu en riktigt lättläst roman, bra skriven och så fängslande att man har svårt att lägga den ifrån sig. Bra sommarlitteratur.

Både allvar och humor blandas där i Ljusskär, Skåne i den lite annorlunda hotellet med både B&B och böcker.

https://www.bokus.com/bok/9789177990987/bokcirkeln-vid-varldens-ande/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
2020-08-03 08:59
#55

Jag har lyssnat på den boken ! Den är underbar ! Kunde inte lägga ifrån mig den . 😊👍❤️

HH 🙂

Annons:
Magi-cat
2020-08-03 09:01
#56

#55 Likadant här. 🙂

Det är nog hennes bästa, av dem jag har läst i alla fall.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Torparmor
2020-08-03 10:56
#57

Jag fick hålla mig stilla i soffan några dagar och då passade jag på att lyssna på Carin Hjulsträms "Ett litet mord". Det är inte så mycket deckare i den. Behållningen är naturskildringen, persongalleriet och relationsproblem. Den kan jag rekommendera


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Magi-cat
2020-08-03 11:10
#58

#57 Tack för tips! Kanske även något för mig som inte gillar deckare. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
2020-08-21 10:59
#59

Just nu blir det ljudböcker. Det passat så bra när man rensar bär. 🙂Skall just börja på "Barnbruden"  av Anna Laestadius Larsson.

Magi-cat
2020-09-22 16:26
#60

"Pastor Viveka och feministerna på Stockrosvägen" är ännu en bok av Annette Haaland om pastor Viveka och de andra i Gamla Enskede.

"Tanterna" får mindre plats i den här boken än i de andra. Kanske är den också lite allvarligare och med större fokus på filosofiska frågor. Det dråpliga och småmysiga som karakteriserat de andra böckerna kommer lite mer i bakgrunden.

Frågor om feminism och vad det är ventileras och i Vivekas stora slutpredikan får t.o.m. Gud en modersgestalt.
Det känns sympatiskt.
Slutet gott, allting gott, för visst är det sant att det är kärlek som är meningen med livet, inte bara att överleva!?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
2020-10-01 20:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

#16:

Jag lyssnar på den boken nu ,
Omgiven av idioter / Thomas Eriksson , jag har varit på hans föreläsning , för många år sen . Den va bra. 😊👍

HH 🙂

Torparmor
2020-10-16 15:45
#62

Jag fastnade för tipsen
Stiftelsen och tiden och Nattfilm. Den första fungerade för mig och jag har beställt några böcker tidigare i serien.

Nattfilm fungerade till en viss del, däremot skummade jag bara här och där "tidningsdelarna" och delen där de "bröt sig"sig in i Cordovas muromgärdade ägor


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
Magi-cat
2020-10-16 17:13
#63

#62 Kul att du gillade Stiftelsen! 🌸


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-12-05 12:52
#64

Jag vill gärna rekommendera:

Sommaren hon aldrig glömde av Nikola Scott.

Det är ingen myspys-bok även om den är placerad i feelgood-hyllan.
Men den är otroligt intressant och skickligt skriven och vi får följa två kvinnor, en i nutid och en som var ung vid krigets början och hur deras liv vävs samman.

Det är mycket väl beskrivet och lärorikt hur en psykopat till man kan ta över en kvinnas liv, i bästa välmening, de ska bli så lyckliga, för alltid, hon ska inte behöva arbeta, hon har det så bra, hon får allt hon behöver utan att anstränga sig - bara vara söt, rar, till lags, säga rätt saker vid alla tillfällen …

Så småningom om lyckas Chloe slita sig loss tack vare bekantskapen med den äldre kvinnan och vi får ett hoppfullt avslut.

Mycket läsvärd! Och spännande. Man kan knappt slita sig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 2020-12-05 12:53 av Magi-cat
Loris M
2020-12-05 17:02
#65

#64: Den var jättebra, håller med. Jag har läst den och undrar om den inte varit månadens bok för ett tag sedan? Jag ska kolla upp det.

Magi-cat
2020-12-05 17:03
#66

#65 Jag tror den var på förslag i alla fall. 📚


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2020-12-05 17:05
#67

#66: Vi läste den i oktober förra året. 😊

Här är diskussionstråden.

https://bokcirkel.ifokus.se/discussion/1461535/diskussion-sommaren-hon-aldrig-glomde

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Magi-cat
2020-12-05 17:11
#68

#67 Ö - ouh ….hrmmm, nåja, bättre sent än aldrig. 🙄😁


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2020-12-05 17:23
#69

Sant! 😊 Det är för sällan vi diskuterar böcker som lästs tidigare. Jag har reserverat "allt jag fått lära mig" och tänkte läsa den under julledigheten om jag får den fram till dess. Det är kö.

Annons:
Magi-cat
2020-12-20 20:01
#70

Jag har just läst I hjärtats bibliotek av Phaedra Patrick och tyckte mycket om den!

Vi får följa Martha som är så uppfylld av att hjälpa andra att hon alldeles tappat bort sig själv. Men genom en rad händelser kommer hon att rensa ut det som begränsar hennes liv, både konkret genom att skicka iväg alla lådor med varierande innehåll som hon sparat på, och personligt genom att äntligen kunna säga ifrån till andra och hävda sig själv. Men vad vill hon , egentligen?
Det är inte alltid så lätt att veta det men så småningom och även med hjälp av andra hittar Martha fram till sitt eget jag i nuet och försonas med hur allt blev som det blev och att alla gjorde så gott de kunde, just då.

Miljön kretsar ganska mycket runt böcker, sagor, berättelser, bokhandlar och bibliotek, vilket jag uppskattar. Att det försiggår i England är inte dumt det heller …

Historien om Marthas osannolika mormor Zelda är spännande.

Och även i den här boken finner vi en man, Thomas - Marthas avlidna pappa - som ville bestämma över omgivningen och de sina, givetvis för deras bästa och de fogar sig oftast för det är ju enklast så, i alla fall just då …
Den som inte fogar sig är Zelda, men hon får betala ett högt pris.
Så småningom försonas alla och förlåter även Thomas, som väl trodde själv att han gjorde det bästa.

Ibland måste man själv skriva sagornas lyckliga slut.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Torparmor
2021-01-09 23:32
#71

Jag har fastnat i Stiftelsetrilogien inkl övriga 4 stiftelseböcker av Isaac Asimov.

Böckerna är SF-berättelser skrivna på 1940 -talet men det är intressant att jämföra med var vi står idag och fundera på hur framtiden kommer att se ut.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Magi-cat
2021-01-10 08:40
#72

#71 Men vad kul! Några av mina favoriter. 🤗🙂📚🤓


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Torparmor
2021-01-11 13:55
#73

#72: Vi kanske skulle välja någon som månadens läsbok


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Magi-cat
2021-01-11 14:21
#74

#73 Gärna för mig! 🤓


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Torparmor
2021-01-18 10:56
#75

#74: Frågan är vilken del vi skulle föreslå.
Kanske med "Hari Seldon och Stiftelsen" tror jag började med den.

Fast det är ju många sidor och i de exemplar jag läst liten text så det passar kanske bättre till sommarens eller vinterns dubbla läsmånader

Vad tycker du, Magi-Cat?


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Magi-cat
2021-01-18 11:41
#76

#75 Usch, svårt …

Men som du säger, kanske någon som inte är fullt så tjock?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2021-01-18 11:48
#77

Kanske den här?
Stiftelsen
Bok av Isaac Asimov

92% gillade den här boken
Från Googles användare
Översatt från engelska-Foundation är en science fiction-roman av den amerikanska författaren Isaac Asimov. Det är den första som publiceras i hans Foundation Trilogy. Foundation är en cykel med fem sammanhängande noveller, som först publicerades som en enda bok av Gnome Press 1951. Wikipedia (engelska)

Fast egentligen den du föreslår …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Torparmor
2021-01-21 00:00
#78

Jag har ju bara läst rätt tidiga översättningar men jag tyckte starten i den delen var tradig, och det tog tid innan det släppte


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Magi-cat
2021-01-21 09:53
#79

Aha! Länge sedan jag läste dem.
Du får gärna välja ut någon. 🤗


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Torparmor
2021-02-21 13:29
#80

Magi-cat
Jag har kollat lite på andra översättningar och instämmer i att vi nog ska börja med Stiftelsen 😍


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

  • Redigerat 2021-02-21 13:29 av Torparmor
Torparmor
2021-02-21 14:09
#81

Parallellt med bla Jorden Runt så läser jag Jonna Bornemarks bok "Horisonten finns alltid kvar". Det är ingen bok man läser rakt upp och ned.

Men den borde många läsa för att få insikt i "att hur många manualer som skrivs så innebär det inte att alla handlingar som måste göras blir helt rätt".
Manualerna saknar en anpassnig till den unika situationen. Naturligtvis kan inte en manual vara så flexibel, men användningen av manualer måste möjliggöra en sådan anpassning. Det är där det personliga omdömet kommer in. Omdömet har glömts bort i dagens samhälle och ingen funderar på hur man odlar eller utvecklar omdömet.

Ju fler som funderar runt omdöme kontra manualer ju mindre skulle vi kanske (bara kanske) se av hatstormar i alla typer av media. Fast väldigt många måste ju positionera sig idag, tom mindre välkända forskare och andra kändisar 😒


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Loris M
2021-02-21 14:21
#82

#81: Tack för tips, visste inte att hon skrivit en ny bok. Jag har läst hennes "Det omätbaras renässans". Är den här nya boken en fortsättning på/utveckling av den boken?

Torparmor
2021-02-21 22:47
#83

#82 Det vet jag inte för den har jag inte läst. Men när jag snabbläst en recension av den förra tror jag att hon i den nya utvecklar vidare från den boken.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
Magi-cat
2021-04-13 09:33
#84

Efter några "tunga" böcker behövde jag en lättslukad bok som engagerar lagom mycket och inte stör nattsömnen. Ren underhållning och feelgood alltså.

Valet råkade falla på Camilla Dahlson: "Höst vid Sommen", den tredje boken i serien om livet vid Sommen.

Den följde väl sin funktion som underhållning. Lättslukad och trevlig om än ingen "stor litteratur", men det var inte vad jag behövde.

Det är trevligt att läsa om den vackra miljön runt Sommen och kvinnorna som kommer dit och förändrar sina liv. För det är mycket livsförändring det handlar om i dessa böcker. Abrupt men välbehövligt.
Bokens Vanja reformerar sitt liv på bara tre veckor på Disas pensionat. Inte illa. Men kreativt verkligen.

Intressant och ett plus är att vi via journalisten Vanja får en inblick i dagens förändringar i kraven på en journalist. Hur man numera måste synas själv i bild och på filmade inslag, ha Instagramkonton och följare. Det passade inte Vanja, så hon slutade. Eller, ja, blev uppsagd … Men det blir bra till slut. (Äktenskapet rök på kuppen. Det var nog lika bra.) Men läs själva. 🙂😎📚🌼


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 2021-04-13 09:34 av Magi-cat
Soligajag1
2021-04-13 10:08
#85

#64:
Tack för tipset , la boken i min bokhylla .

HH 🙂

Magi-cat
2021-04-20 09:41
#86

Jenny Colgan: Den lilla bokhandeln i hamnen

Är detta Jenny Colgans bästa hittills?

Hon skriver engagerat och medvetet om de traumatiserade barnen och Zoe, barnflicka "Nummer Sju", och hennes kamp för att få något slags normalitet i det konstiga tillknäppta huset och samtidigt sin egen tillvaro med sonen som inte pratar, alls …

Miljöskildringarna är också målande och man får en omedelbar lust att (iförd paraply och regnrock) dra iväg till den friska luften och de emellanåt så strålande dagarna och vyerna i Skottland! (Eller kanske ännu hellre förbli torrskodd och stanna på hemmaplan och låta Jenny Colgan beskriva dem bättre än man kan själv.)

Jag tycker också om att hon som författare ingriper i boken och talar om hur bra det är med böcker. 🙂📚 "Böcker är det som fungerar".

Det är mycket böcker i boken och lite Loch Ness-odjur.
Och ja, det slutar bra. (Som hon själv konstaterar, i böcker får vi veta hur det gick. Det får vi sällan eller aldrig i verkliga livet. Böcker är på sitt sätt bättre.)

Från förordet:

"Det jag försöker säga tror jag är: älska det du läser. Berika ditt liv med böcker, av vilket slag det än må vara. Om du inte gillar en bok, välj en annan (Utom den här då, förstås.) - livet är kort nog ändå. Jag försöker fortfarande läsa alla böcker i hela världen. Du är läsare. Du förstår."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2021-05-23 19:53
#87

Elisabeth Nemert: Älvornas kulle

Är detta Elisabeth Nemerts bästa och mest angelägna bok?
Det känns genom hela boken som att här vill hon verkligen förmedla någonting viktigt, om modiga och godhjärtade människor (särskilt kvinnor), om alla som skyddar och vårdar våra minsta - barnen - genom tid och rum, från häxförföljelser till brott mot kvinnor i vår tid.
Och alltihopa sammanstrålar i hopp på Älvornas kulle vid Siljans strand, med hänförande utsikt och älvorna som dansar ibland till spröda klocktoner …

"Den här boken tillägnar jag er", säger hon i efterordet.

Från förlagstexten:

"Systerskap över tid och rum, stark lojalitet och oförutsägbar kärlek. I "Älvornas kulle" får vi möta Celine, vars tillvaro slås i spillror när maken deklarerar att han vill skiljas. Celine förlorar då sitt arbete som lärare på den skola där han är rektor, och hon och barnen måste ge sig av. De får hjälp att flytta in i ett gammalt hus i Sunnanäng invid Siljans strand. Ett hus där många dramatiska kvinnoöden har utspelat sig. Uppe på husets vind finner Celine en tummad dagbok. I den berättar änkan Emilia sin historia från förr. I närheten ligger Käringberet där man på 1600-talet brände häxor. I huset på Älvornas kulle finns många dolda hemligheter. Och Celines lilla dotter, den sjuåriga Sofia, har förmågan att se det som är fördolt för andra"

https://www.bokus.com/bok/9789137154695/alvornas-kulle/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pris: 204 kr. Inbunden, 2020. Skickas inom 1-3 vardagar. Köp Älvornas kulle av Elisabet Nemert på Bokus.com. Boken har 5 st läsarrecensioner.
Loris M
2021-07-18 08:08
#88

Har precis läst ut Tistelhonung av Sara Paborn. Helt okej bok med två parallella berättelser och två kvinnoöden. Om kärlek, separation, samhällsnormer om hur en kvinna "borde" vara och leva sitt liv ….

https://www.albertbonniersforlag.se/bocker/227332/tistelhonung/

Linnea Starstable123
2021-07-28 08:59
#89

Jag läser boken paganikontraktet av Lars Kepler. Dessutom har jag under juli läst isprinsessan av Camilla Läckberg, sandmannen av Lars Krpler och Eldvittne av Lars Kepler.
Min favorit är Eldvittne!

(Inte för än nu insåg jag att jag är en bokmal dom läser liiite för mycket vuxenböcker när jag är i 11 års åldern.)

~Bästa Lukas~
Verona=🖤

Magi-cat
2021-09-01 09:16
#90

"Hälsogåtan - evolution, forskning och 48 konkreta råd" av Anders Wallensten.

Bland det bästa jag läst i den vägen. Här får vi ta del både av forskning och personliga funderingar. Inte minst de senare var av intresse, tycker jag.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2021-10-30 12:30
#91

Przewalskis häst av Maja Lunde.

Välskriven, oerhört engagerande, deprimerande, tankeväckande, lärorik. Det är mycket man kan säga om denna bok, vad människor ställer till med på jorden och vad klimatförändringarna för med sig. Finns det alls något hopp? Det måste det finnas och slutet är i alla fall ganska gott, eller åtminstone något tröstande.

Ur länken nedan:

""en mäktig roman om människor och hästar. Om att viga sitt liv åt djuren, om besatthet. Lika besatt läser jag boken, närmast i ett svep. Det går inte att låta bli: det är inte jag som slukar boken, det är den som slukar mig."

"Przewalskis häst är en roman om människor och djur, och om människodjuret. Hur har människan påverkat andra arter på jorden? Vad skiljer oss från djuren? Har vi någon möjlighet att korrigera våra misstag? Och vad krävs för att vi alla ska överleva?"

https://www.bokus.com/bok/9789127170339/przewalskis-hast/?gclid=CjwKCAjw2vOLBhBPEiwAjEeK9j28n4SZSc_o29At2OdQLBo0PKd3WhFwEwkCaagrt4xWcOCiZ1-k_BoCHjYQAvD_BwE


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pris: 229 kr. Inbunden, 2021. Finns i lager. Köp Przewalskis häst av Maja Lunde på Bokus.com. Boken har 2 st läsarrecensioner.
Tarotstollan
2021-10-30 22:14
#92

Rosie Björkmans:
Jolanda den tredjes bok om "Häxkonst och Shamanism".

https://www.bokus.com/bok/9789187512940/jolanda-den-tredjes-bok-om-haxkonst-och-shamanism/

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Pris: 240 kr. Inbunden, 2013. Finns i lager. Köp Jolanda den tredjes bok om häxkonst och shamanism av Rosie Björkman på Bokus.com. Boken har 1 läsarrecension.
Soligajag1
2021-10-31 09:02
#93

#86:

Den är bara såå underbar !!
Har lyssnat på den för ett tag sen , lyssnar åter igen på den nu. Vissa böcker kan man läsa / lyssna om på nytt.

Tack för tipset Magi-cat . Du har räddat min Söndag .

Kram // Soligajag1

HH 🙂

Torparmor
2022-01-02 16:41
#94

Jag vill slå ett slag för Ekomuseum Bergslagens bok "Där eldarna dånar" Det är en bok med många vackra bilder nära 250 sidor tjock och finns på biblioteken att låna

Jag citerar ur efterorden
Vi vill berätta om Bergslagens natur och märkliga miljöer som påverkat hela Sveriges historia. Vi vill presentera de fantastiska människorna som har levt, kämpat och utvecklat samhället till det som det är idag …….Historien fortsätter i Bergslagen

I boken lyfts många skickliga och driftiga kvinnor fram tex Katarina Stenbock som grundade Ramnäs Bruk och drev det framgångsrikt i 60 år tillsammans med Virsbobruk i 58 år eller Dan Anderssons farmor Anna-Stina Knas som slogs i rätten mot storbonde och bruksbolag.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Magi-cat
2022-01-02 17:27
#95

#94 Tack för tips! Låter bra!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2022-04-04 11:58
#96

Lena Einhorn: Bland hobbyepidemiologer och expertmyndigheter

Det finns mycket att lära av pandemi-åren. Lena Einhorn har kommit med en välskriven och intressant bok med mycket fakta och hänvisningar.

""Vad jag kände dessa veckor var en oerhörd häpnad, över att ingen i ansvarig ställning gjorde något, över att ingen beslutsfattare tog hotet på allvar, över att uppenbara varningssignaler klingade ohörda. Jag kan jämföra det med känslan jag fick när jag vaknade av jordbävningen i Los Angeles, 1994, och allt skakade och gatlyktorna slocknade. 'Varför har ingen ansvarig sagt att det här skulle hända?' Men den häpnaden varade bara i en sekund. Häpnaden jag kände våren 2020 tog aldrig slut."

Pandemivåren 2020 befann sig Sverige, ett land präglat av sunt förnuft, vetenskap och demokratiska värderingar, helt plötsligt i världsnyheternas flöde och man sa: vi har rätt och alla andra har fel. Vad var det egentligen som hände?

Lena Einhorn beskriver med exakthet i blicken hur hon gick från förvåning till aktivism och hur hon kastades tillbaka till sin tidigare profession som virolog, en verksamhet som hon trodde att hon lämnat för flera decennier sedan, långt innan hon blev författare på heltid. Bland hobbyepidemiologer och expertmyndigheter följer de första två årens pandemidebatt, beskriver förloppen och blottlägger många av de underliggande processerna.

Det är dags nu, att börja titta närmare på vad som hände när Sverige och världen drabbades av covid-19-pandemin - och att ta vara på lärdomarna."

https://www.bokus.com/bok/9789113123332/bland-hobbyepidemiologer-och-expertmyndigheter-en-resa-i-pandemins-sverige/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Köp Bland hobbyepidemiologer och expertmyndigheter : en resa i pandemins Sverige av Lena Einhorn. Finns i lager. Fri frakt över 159 kr. Välkommen till Bokus bokhandel!
Stosh R
2022-04-30 08:15
#97

And Then There Were None

Det här är en av de bästa böckerna jag läst om Agatha Christie. 10 främlingar lockas till ett hus som ligger på en isolerad ö av en mystisk värd. När gästerna anländer anklagar värden varje person för mord. Och när dagarna går, en efter en hittas alla gäster oundvikligen döda tills ingen annan lever.

Den här boken handlar inte bara om mysterium. Det är mycket mer än en psykologisk thriller om administrativ rättvisa. Om jag skriver något mer om boken kan det bli en stor SPOILER. Det bästa är att läsa det själv. Agatha har utvecklat fantastiska karaktärer, med en förstklassig tomt och ett fantastiskt slut.

https://www.goodreads.com/book/show/16299.And_Then_There_Were_None

And Then There Were None book. Read 46,124 reviews from the world's largest community for readers. First, there were ten—a curious assortment of stranger...
Annons:
Maria
2022-04-30 08:35
#98

#97 Jag har inte läst den men sett en film. Jätte bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2022-04-30 08:54
#99

#97 Låter spännande, tack för tips! Agatha kunde skriva! 🌷📚


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Stosh R
2022-04-30 08:56
#100

#98: Jag har inte sett filmen än. Pratar du om släppet från 1945? Det finns till och med en TV-serie om den här romanen. Jag tror att filmer saknar den kyla som böcker ger. Är det så?

Stosh R
2022-04-30 08:59
#101

#99: Det finns inget sätt att någon kan bli besviken på den här boken. Det är verkligen fantastiskt. Agatha var ett sant geni.

Maria
2022-04-30 09:49
#102

#100 Denna menade jag😉

https://www.imdb.com/title/tt3581932/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Och så var de bara en: Created by Agatha Christie. With Maeve Dermody, Charles Dance, Toby Stephens, Burn Gorman. Ten strangers are invited to an island by a mysterious host, and start to get killed one by one. Could one of them be the killer?
Tarotstollan
2022-04-30 20:23
#103

#97. Den boken byttes det ju namn på, det ansågs vara stötande att den hette så som det var i originalet.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Stosh R
2022-05-02 07:58
#104

#103: Ja. Det döptes om på olika sätt i olika länder. Men jag tror att bara det ursprungliga namnet ger spänningen.

Annons:
Stosh R
2022-05-02 08:00
#105

#102: Är den lika bra som boken? Om ja, så ska jag titta.

Magi-cat
2022-05-27 09:32
#106

"Paradiset" av Abdulrazak Gurnah.

"Paradiset är en mångbottnad, våldsam, vacker och märklig berättelse med ett poetiskt, skirt och avskalat språk, där perspektivet aldrig viker från den unga huvudpersonens sida. Den är fast förankrad i sin tid och sin miljö, en berättelse som ändå - eller just därför - är djupt allmängiltig."

https://www.bokus.com/bok/9789100197186/paradiset/

En bok med många bottnar och som man säkert kan läsa om igen och hitta fler saker att fundera på. Jag håller med om att språket är avskalat och till synes enkelt. Just det framhäver berättelsen. Ibland blommar berättandet ut i naturskildringar om det outsägligt vackra landskapet med dess skiftningar.

Jag tänkte också på att det är ett helt manligt perspektiv som beskrivs. Det är säkert meningen. (Komplettera gärna med vår Bokcirkel-bok: En kvinna - en mor av Buchi Emecheta.)

Och så reflekterade jag över att människan är sig lik, i alla tider, alla världsdelar …Suck.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Köp Paradiset av Abdulrazak Gurnah. Finns i lager. Fri frakt över 199 kr. Välkommen till Bokus bokhandel!
Loris M
2022-08-05 20:29
#107

Har precis läst ut "Vi är alla helt utom oss" och den är så underbar. Så ovanlig. Även om jag till en början inte förstod den och inte gillade den heller. Kommer att föreslå den som månadens bok nästa gång.

Om ni tänker läsa den, sök inte på nätet efter information om boken för då kommer ni kanske att förstöra läsupplevelsen. Det kommer nämligen en oväntad vändning i boken då man förstår hur saker hänger ihop. Men kortfattat handlar den om det här:

"Som barn pratade Rosemary oavbrutet. Så mycket att hennes pappa bad henne börja i historiens mitt varje gång hon ville berätta något. Nu har Rosemary börjat på universitetet och hon pratar inte längre oavbrutet. Minst av allt pratar hon om sin familj.

Hon växte upp med två syskon: Lowell och Fern. Båda djupt älskade och båda numera försvunna ur hennes liv. Någonting hände som lämnade familjen i spillror. Sedan dess är Lowell på flykt, deras en gång så levnadsglada mamma är en skugga av sitt forna jag och deras pappa likaså. Och Fern, Rosemarys älskade syster, vad hände med henne? Ingen av dem hade kunnat föreställa sig hur Ferns öde skulle påverka dem. Då, nu och för alltid."

https://www.adlibris.com/se/bok/vi-ar-alla-helt-utom-oss-9789187879135

pocket, 2015. Köp boken Vi är alla helt utom oss av Karen Joy Fowler (ISBN 9789187879135) hos Adlibris. Fraktfritt över 249 kr Alltid bra priser och snabb leverans. | Adlibris
Linnea Starstable123
2022-08-07 20:59
#108

Läser Spegelmannen av Lars Kepler. Jag älskar hur jag sitter och ryyyyser:)))

~Bästa Lukas~
Verona=🖤

Magi-cat
2022-10-03 08:59
#109

Samlade verk av Lydia Sandgren.

Mastig, men synnerligen välskriven.

https://www.albertbonniersforlag.se/bocker/263070/samlade-verk/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 2022-10-03 08:59 av Magi-cat
Magi-cat
2022-12-04 19:07
#110

Osebol av Marit Kapla!

Kan varmt rekommenderas! Tjock i formatet, men fullt hanterbar.

Marit Kapla har gjort ett jättejobb när hon intervjuat människor boende i Värmland och låter dem komma till tals i boken. Väldigt fint, ömsint och vackert, vemodigt och lärorikt. Nutid och minnen möts och blandas.

https://www.bokus.com/bok/9789188035301/osebol/?gclid=CjwKCAiAp7GcBhA0EiwA9U0mtiJghqZxvC482JTVYx4MQLA0-Wpjeh5Q7rJ1ATB97MaQV2CCsRyh8BoC9goQAvD_BwE


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Köp Osebol av Marit Kapla. Skickas inom 1-3 vardagar. Fri frakt över 199 kr. Välkommen till Bokus bokhandel!
Magi-cat
2023-01-16 12:13
#111

Det finns annan frukt än apelsiner av Jeanette Winterson.

Mycket bra författare och väldigt välskriven bok som berör känsliga och viktiga ämnen. Ändå är den inte tungläst, tvärtom.

https://www.wwd.se/bocker/201868/det-finns-annan-frukt-an-apelsiner/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Soligajag1
2023-01-16 15:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#112

#110:

Tack så mycket för boktipset .
Jag lyssnar på den nu. Intressant med en annorlunda bok .

HH 🙂

Magi-cat
2023-10-31 19:30
#113

Wavewalker av Suzanne Heywood. Jag har inte läst den men ska försöka göra det.
En mycket gripande läsning om hennes minst sagt ovanliga barndom och beundransvärda drivkraft att utbilda sig och leva sitt eget liv:

https://www.huffpost.com/entry/wavewalker-memoir-raised-sailboat-sea_n_6536be56e4b0c85561022b16?d_id=6567424&ref=bffbbuzzfeed&utm_source=dynamic&utm_campaign=bffbbuzzfeed&fbclid=IwAR15SYKvmjm37acXpmWD_zRu9gmY726B2snFptid0QquqB5x1T4hqI0W2bQ


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

"My parents’ narrative looked true — we seemed to be living a 'privileged' life. But the reality was very different."
Upp till toppen
Annons: