Månadens bok

Diskussion - Never let me go

2018-05-01 10:30 #0 av: Loris M

Dags att diskutera Never let me go av Kazuo Ishiguro. Har ni läst boken? Vad tyckte ni?

Jag har reserverat den men jag hann aldrig få hem den då det var flera andra före mig som skulle ha boken. Vilar huvudet i handen

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2018-05-01 10:50 #1 av: Loris M

... men det här är absolut en bok som jag kommer att läsa. Den har fått bra recensioner och Kazuo Ishiguro har fått Nobelpriset i litteratur förra året. 

Så här skriver några som läst boken:

"Språket fångar mig direkt, rakt, enkelt och rikt. Miljön är en engelsk internatskola. Redan från början byggs mystiken upp. Vad är det egentligen som händer där på skolan? Är det något speciellt med eleverna? Bit för bit nystas verkligheten upp och är nog så skrämmande. Den skildrar en framtid som jag hoppas aldrig blir verklighet, där vissa individer är mindre värda än andra. Eleverna har många frågor, som de så småningom listar ut svaren på själva. Jag älskar verkligen den här boken och rekommenderar dig varmt att läsa den!"

"Den engelska internatskolans idyll och klaustrofobiska bubbla är utgångspunkten och inramningen för romanen. Elevernas synbart vardagliga dilemman, relationer och obesvarade frågor om livet skuggas av en stor och mörk sanning som växer fram kapitel efter kapitel. Med ett genialiskt enkelt språk väcker Ishiguro något olustigt inom läsaren, men också frågor om livets och individens värde, allt inkapslat i en strålande mörk och lysande roman."

https://www.bokus.com/bok/9789146234760/never-let-me-go/

Anmäl
2018-05-01 17:44 #2 av: BrittaD

Jag har läst boken, men gör som sist: väntar på att få några att diskutera med innan jag börjar skriva om den.

Hoppas verkligen att många läser den för det är en bok som är oförglömlig, drabbande och där det finns massor att diskutera.

Att det är en nobelpristagare som är författaren bör inte avskräcka någon. Så enkel språkligt. Inga konstigheter där.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Anmäl
2018-05-01 20:39 #3 av: Loris M

#2 Läste du den på svenska eller engelska? Ser nu att den på engelska finns tillgänglig på biblioteket och funderar på att låna när jag läst ut Huset vid sjön.

Anmäl
2018-05-01 21:28 #4 av: BrittaD

På svenska

haflingerforum.nu

Anmäl
2018-05-07 17:13 #5 av: BrittaD

Ville bara säga att jag försvinner till min lilla ö vid Ålands Hav på en vecka och kan inte delta i någon diskussion här, om nu någon läser och vill diskutera Never let me go. Har ingen uppkoppling där borta.

Ha en trevlig långhelg ni också Glad

haflingerforum.nu

Anmäl
2018-05-07 20:28 #6 av: Loris M

#5 Låter härligt! Både att vistas i naturen vid vattnet men också att vila upp sig från att vara uppkopplad. Glad 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.