Månadens bok

Diskussion - Hunger: historien om min kropp

2018-10-01 07:30 #0 av: Loris M

Dags att diskutera Hunger av Roxane Gay. Glad

Vad tyckte ni om boken? 

Jag är inte riktigt klar än, har ca 80 sidor kvar men jag kan säga att jag är imponerad över att man kan skriva så mycket om sitt förhållande till sin egen kropp och alla situationer i vardagen där hon känner att hon inte duger och där hon ständigt blir påmind om att världen inte är snäll mot överviktiga. Som hon skrev: "Ju större man blir desto mindre plats förväntas man ta". Det är rätt så hemskt egentligen men det ligger mycket i det hon säger. 

Hur våra konstiga ideal om kvinnokroppar genomsyrar allt blev jag också påmind om när jag letade efter en bild till det här inlägget. Jag ville ha en bild på en normal kvinnokropp som inte ser ut som en fotomodell. Letade på Pixabay där jag hämtar alla mina bilder och hur jag än försökte skriva sökorden så kom inte några bilder på normala kvinnokroppar utan bara sexiga bilder på kvinnor som var supersmala och vackra. Hur många ser ut så egentligen? Helt sjukt. 

Jag återkommer när jag läst klart. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2018-10-01 23:01 #1 av: Tarotstollan

Jag har heller inte läst färdigt den än.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.