Annons:
Etikettmånadens-bok
Läst 474 ggr
Loris M
2019-08-18 12:31

Nominera månadens bok för september!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänk att det snart är september! 😮

Dags att nominera månadens bok och som vanligt är det ett förslag per person som gäller. Skriv titel, författare och länka gärna till boken och/eller skriv en kort motivering varför du tycker att vi ska läsa just den boken.

Annons:
Loris M
2019-08-18 12:39
#1

Mitt förslag är Märket av Carina Karlsson.

Boken är rätt ny och vi har pratat om att inte nominera alltför nya böcker eftersom det kan vara svårt att få tag på dem, men den är utgiven i januari så den borde finnas på bibliotek känns det som.

Den handlar om häxprocesser under 1600-talet på Åland och hur processen inte slutar med att kvinnan avrättas utan det är något som förföljer deras familjer långt efter.

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/03/21/bokrecension-inkannande-om-haxprocesser-pa-aland

Magi-cat
2019-08-18 17:00
#2

"Sommaren hon aldrig glömde" av Nikola Scott.

»Fin feel goodberättelse om hur en ung kvinna förändras genom mötet med en gammal kvinna.« Dagens Nyheter

»Scott tecknar två starka kvinnor i olika tider men båda i livsavgörande skeenden. Det är en välskriven bladvändare.« BTJ

En fantastisk bladvändare om kärlek, oväntad vänskap och svåra livsbeslut.

Augusti 1939 i Cornwall. Unga Madeleine längtar efter sin syster som har varit ute på långresa i Europa. När systern äntligen kommer hem anländer hon i sällskap med sin nyfunna kärlek. Han charmar alla – utom Madeleine. För vem är han egentligen?

Långt senare i livet möter Madeleine den unga och gravida Chloe. Hon borde njuta av livet som blivande mor men är istället skräckslagen för de nya sidor som hennes make visar.

Successivt börjar de två kvinnorna koppla ihop det förflutna med nutiden, vilket driver Chloe till ett drastiskt beslut."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

BrittaD
2019-08-19 17:45
#3

# 1

Jag tror inte vi får tag i den boken. Den är utgiven på ett finlandssvenskt förlag och såna böcker har svårt att nå svenska bibliotek om inte författarna tillhör de allra främsta som Kjell Westö, Märta Tikkanen. Jag ser i KB:s katalog att den bara finns på ett par bibliotek i Sverige.

Tyvärr, för hon är mycket läsvärd, väldigt populär på Åland. Jag har läst en av hennes romaner, Mirakelvattnet. Minns inte hur jag fick tag i den, för den finns bara på åtta bibliotek i Sverige.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Loris M
2019-08-19 18:59
#4

#3 Synd! Den vill jag verkligen läsa. Kollade nu upp och den finns inte på mitt bibliotek heller. 😕 Jag får fundera om jag får lägga ut något annat förslag.

Har du något?

Tarotstollan
2019-08-20 00:09
#5

Första boken finns inte ens i vårat stadsbiblioteks register.
Andra boken utlånad och kö.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2019-08-20 07:29
#6

Attans då, i mitt län finns boken Sommaren… inne på ett av biblioteken och det är bara att klicka reservera så kommer den. Inte lång kö på de andra heller.

"Märket" ska jag hålla utkik efter! 🤓

Skandalöst egentligen att det är så svårt att få tag på finlandssvenska författare!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2019-08-20 08:10
#7

Då får jag helt enkelt lägga fram ett nytt förslag.

Sommaren har vi på vårt bibliotek (den är också ny) men det två som är före mig i kön. Jag har reserverat den i fall den blir månadens bok så kanske jag hinner få den under september.

BrittaD
2019-08-20 14:36
#8

”Märket” finns alltså bara på TVÅ bibliotek i hela Sverige, Göteborgs stadsbibliotek och Finlandsinstitutets bibliotek i Stockholm. Ja tyvärr är det ett gammalt problem att finlandssvenska förlag inte har hittat något sätt att komma med i de svenska bibliotekens inköpsrutinerna. Tycker inte att det borde vara så svårt. 🤔

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Tarotstollan
2019-08-20 23:17
#9

Svårt att hitta något att nominera då det mesta av intresse är nytt eller för mig…för tjocka böcker. Jag hinner inte läsa tjocka böcker på en månad och  tycka att det är kul, såvida det inte är stora bokstäver….😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
2019-08-20 23:42
#10

Jag nominerar denna boken, jag har den hemma men har inte läst den ännu:
Namn: Förbannade kärlek.
Författare: Cooleen Hoover.

https://www.adlibris.com/se/bok/forbannade-karlek-9789188801104#
Recensionerna är delade men de flesta verkar tycka att den är läsvärd.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
2019-08-21 05:44
#11

Då kan ni bortse från mitt första förslag. Jag nominerar en ny bok:

Jag lät dig gå av Clare Mackintosh

Författaren har arbetat som polis i många år innan hon började skriva på heltid. Den här boken är hennes debutroman och bygger på ett verkligt fall hon haft.

"Femårige Jacob och hans mamma är på väg hemåt en mörk och blöt novemberkväll. De har bara en kort bit kvar att gå när han plötsligt släpper taget om hennes hand och springer ut i gatan. Samtidigt kommer en bil körande i rasande fart och Jacob hinner inte undan. Föraren smiter och kvar på gatan ligger den döde pojken. Över honom hukar sig hans svårt chockade mamma. Hela hennes liv har krossats i ett ögonblick."

https://www.adlibris.com/se/bok/jag-lat-dig-ga-9789174616309#

BrittaD
2019-08-21 13:52
#12

Jag skall nominera en bok som är lite annorlunda. Tycker det har varit för mycket anglosaxisk litteratur här, och ganska  likadana på sistone.  Den är bara 94 sidor, lättläst, men ändå djup, ohygglig, så långt ifrån mys som man kan komma och man fortsätter att grubbla på den och vad som egentligen hände långt efter avslutad läsning. En utmaning! Dessutom är författarinnan tyska.

Musselmiddag av Birgit Vanderbeke

https://www.adlibris.com/se/bok/musselmiddag-9789177424581

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Loris M
2019-08-21 20:46
#13

#12 Låter spännande och bra med variation. 👍

Annons:
Tokryck
2019-08-23 20:23
#14

Jag nominerar Tatueraren i Auschwitz av Heather Morris. Lale Sokolov kommer till Auschwitz-Birkenau 1942. Han beordras att tatuera de medfångar som väljs ut för att de ska få ”leva”, det vill säga arbeta sig till döds i stället för att gasas ihjäl. Lale stålsätter sig och utför sin uppgift med mekanisk effektivitet, men en dag står en ung kvinna framför honom. Han blir blixtförälskad och bestämmer sig för att inte bara överleva lägret själv, utanse till att den unga kvinna han just ska tatuera också gör det. Hennes namn är Gita. Tatueraren i Auschwitz är en roman som bygger påden sanna historien om Lale och Gita och deras kärlek– som tillsammans med dem överlevde koncentrationslägret i Auschwitz.

Upp till toppen
Annons: